Sökmotorkonsult.se

Innehållsfattigt men med en bra rubrik

Sociala Medier

Alla företag ska finnas i sociala medier idag, alla vill öka sina investeringar, alla kommer tjäna massor. Jag köper det inte!

Båda jag personligen och vi som i Pineberry har arbetat hårt med sociala medier, vi har profilerat oss, visat upp oss, pratat, hjälpt till och ibland provocerat. Det råder nog ingen tvekan om att vi haft, om än en omätbar, nytta av det. Tyvärr upplever jag att det inte är riktigt rättvist och jag ska förklara varför.

Nyheter som passar på 140 tecken är inte de viktigaste nyheterna (intressant post på ämnet). Sökmotorkonsulter som gör snygga infographics är inte per automatik de bästa sökmotorkonsulterna. Det innehåll som flyger i sociala medier är inte det bästa innehållet, det är det bäst rubriksatta innehållet.

Rubriken är allt

På Facebook hänger allt på bilden, på Twitter är det bara rubriken, på Instagram har jag ingen aning men gissar på att det är dukningen. Visst är det så att du kan nå många men vi vet ju alla att det är de här faktorerna som är viktiga. Om du tillverkar de bästa kullagren eller skär de färskaste av snittblommor spelar ingen roll, den som får uppmärksamhet på Facebook är den som skrivit det argaste uppropet mot det senaste övertrampet av regeringen, feministerna, mittnytt, SJ eller vad det nu kan vara och lagt till bilden på den sötaste hunden. Du kan få räckvidd Eller publicera bra innehåll.

Visst kan det vara bra för ditt företag att folk har hört ditt namn men är det verkligen bästa investeringen att varje gång folk tänker på ditt företag tänker de på söta hundar? Dessutom kan det innebära en risk för din sökmotoroptimering.

 

3 kommentarer

  1. Kan inte annat än att hålla med om att rubriken är A och O för att fånga intresset på Twitter. Har dessutom för mig att jag har läst att om man listar något i sin länkade text ska det vara ett udda antal. T.ex. ”De 11 bästa SEO-verktygen”.

    Rubriken på Twitter behöver ju dessutom inte vara densamma som den i innehållet. (Men om det gäller rubriken ovan är det ju bra om den stämmer så att man inte luras och listar färra SEO-verktyg)

    En gnutta humor eller sensation a’la Aftonbladet kan också hjälpa till att få fart på retweets.

  2. Jag längtade verkligen till den tiden där vi börjar prata om företag har eller inte har behovet att finnas med på sociala medier. För jag håller med: nej, det är inte alla som borde vara med. Och det är inte sant att ”alla” finns på FB och därför ditt ”företag” måste vara med.

    Det är dags att välja med omsorg vilka nätverk är företag aktiva på och vilka bara avlyssnas och bevakas.
    För ”att vara med” behöver inte alltid innebära att skapa buzz eller ta en del av dialogen och kommunikationen.

    ”Att bevaka” är också att vara med. Och det kan vara vinnande strategi för företag som inte vill eller kan skapa mervärde för användare.

  3. Vad tycker/tror ni om att använda sociala medier för att förbättra sin placering i SERPen? Det känns som att speciellt google på senare tid har börjat väga in aktiviteten på sociala medier mer och mer. Sedan är frågan förstås om till vilket pris, det kanske inte är värt att sälja ut ett respekterat företag med några löjliga bilder som ska få ”gillningar” bara för att öka lite hos Google.

    Kommentar av John

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?