Intern sökdata en möjlighet

Har du en sökfunktion på din hemsida? Det kan om det görs på rätt sätt vara en fantastisk källa till information för att förbättra din försäljning på flera olika sätt.

Det är inte bara bra för användarna att det är lätt att hitta alla produkter du säljer eller alla dina artiklar, du kan dra mycket större nytta av en sökfunktion än så. Den interna sökfunktionen är något som inte alls tillräckligt många lägger ner någon tid på. Om du spenderar några dagar med den kan du öka dina intäkter rejält. Jag ska ta upp tre exempel på hur sökningarna kan hjälpa dig att både konvertera bättre och få mer trafik. Det allra första exemplet är något du inte ska ge dig in på som nybörjare inom sökmotoroptimering eftersom det är lite komplicerat. Jag rekommenderar alltså inte metoden men det kan vara bra att känna till.

Indexera dina sökresultat

Det första vi ska ha klart för oss är att Google inte gillar när man får sina sökresultat indexerade. De vill helt enkelt inte visa nya sökresultat som resultat på sökningen. Det är naturligt eftersom det mer eller mindre är konkurrerande verksamhet och besökaren kommer dessutom till en sida som inte är mycket mer än den sida han eller hon just lämnade. En bra söktjänst kan däremot tillföra värde för besökarna särskilt om den är vertikal, alltså söker bara inom ett område (eller din site i det här fallet), och om det finns mer information i sökresultatet. Genom att bygga en sökfunktion som genererar unika sidor av sökningar och att faktiskt länka till sökningarna skapar du väldigt relevanta sidor (nästan som tagg-sidor) för sökorden.

Använd informationen från söket

Får du data från dina sökningar? Vet du vad dina besökare söker? Det här är enormt viktig information för det berättar vad dina besökare egentligen vill ha. De kommer till din site och det första de gör är att söka efter något. Om du skulle visa produkten de letar efter på förstasidan kanske du kan förbättra konverteringen. Det här är det allra lättaste sättet att ta reda på vad dina besökare vill ha. Gissar jag rätt om jag tror att du aldrig ens tittat på vilka sökningar de gör?

Visa relevanta produkter och artiklar

Om du dessutom vet vilken sida dina besökare är på när de söker öppnar sig helt nya möjligheter. Kanske söker de som står på artikeln om ”diskvatten” alltid efter ”diskbänk”. Då skulle du kunna visa diskbänkar till salu bredvid artikeln och helt plötsligt tjäna pengar på den. Om du håller koll på vad dina besökare gjorde för sökning innan sökningen de alldeles nyss gjorde får du dessutom reda på vad din målgrupp mer kan tänka sig vara intresserad av. Den här datan är värd så mycket att det börjar bli svårt att hitta passande superlativ.

Nu hoppas jag att du fixar statistik från din sökfunktion och att du börjar använda den för att bli rik. Niklas Lindh på Relevant Traffic skriver om det på deras blogg även om han ger lite mindre utrymme åt fenomenet än jag. Intressant läsning i övrigt i posten som tur är.