Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Intern sökdata en möjlighet

Har du en sökfunktion på din hemsida? Det kan om det görs på rätt sätt vara en fantastisk källa till information för att förbättra din försäljning på flera olika sätt. Det är inte bara bra för användarna att det är lätt att hitta alla produkter du säljer eller alla dina artiklar, du kan dra mycket större nytta än så.

Den interna sökfunktionen är något som inte alls tillräckligt många lägger ner någon tid på. Om du spenderar några dagar med den kan du öka dina intäkter rejält. Jag ska ta upp tre exempel på hur sökningarna kan hjälpa dig att både konvertera bättre och få mer trafik. Det allra första exemplet är något du inte ska ge dig in på som nybörjare inom sökmotoroptimering eftersom det är lite komplicerat. Jag rekommenderar alltså inte metoden men det kan vara bra att känna till.

Indexera dina sökresultat

Det första vi ska ha klart för oss är att Google inte gillar när man får sina sökresultat indexerade. De vill helt enkelt inte visa nya sökresultat som resultat på sökningen, det är naturligt eftersom det mer eller mindre är konkurrerande verksamhet och besökaren kommer dessutom till en sida som inte är mycket mer än den sida han eller hon just lämnade. En bra söktjänst kan tillföra värde för besökarna däremot, särskilt om den är vertikal, alltså söker bara inom ett område (eller din site i det här fallet), särskilt om det finns mer information i sökresultatet. Genom att bygga en sökfunktion som genererar unika sidor av sökningar och att faktiskt länka till sökningarna skapar du väldigt relevanta sidor (nästan som tagg-sidor) för sökorden.

Använd informationen från söket

Får du data från dina sökningar? Vet du vad dina besökare söker? Det här är enormt viktig information för det berättar vad dina besökare egentligen vill ha, de kommer till din site och det första de gör är att söka efter något. Om du skulle visa produkten de letar efter på förstasidan kanske du kan förbättra konverteringen. Det här är det allra lättaste sättet att ta reda på vad dina besökare vill ha och om jag gissar rätt har du aldrig ens tittat på vilka sökningar de gör.

Visa relevanta produkter och artiklar

Om du dessutom vet vilken sida dina besökare är på när de söker, kanske söker de som står på artikeln om Diskvatten alltid efter Diskbänk. Då skulle du kunna visa diskbänkar till salu bredvid artikeln och helt plötsligt tjäna pengar på den. Om du håller koll på vad dina besökare gjorde för sökning innan sökningen de alldeles nyss gjorde får du dessutom reda på vad din målgrupp mer kan tänka sig vara intresserad av och den här datan är värd så mycket att det börjar bli svårt att hitta passande superlativ.

Nu hoppas jag att du fixar statistik från din sökfunktion och att du börjar använda den för att bli rik. Niklas Lindh på Relevant Traffic skriver om det på deras blogg även om han ger lite mindre utrymme åt fenomenet än jag. Intressant läsning i övrigt i posten som tur är.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner