Sökmotorkonsult.se

Kan DuckDuckGo hota?

DuckDuckGo

Varje dag görs ungefär 100 miljoner sökningar på DuckDuckGo. En hög siffra men ändå låg i jämförelse med Google. 

Häromveckan firade DuckDuckGo att de nått milstolpen 100 miljarder sökningar. Jag förstår att de ville fira detta, samtidigt är det svårt att sätta den siffran i ett sammanhang då det är totala antalet sökningar sedan DuckDuckGo lanserades 2008.

En mer intressant siffra är att det på DuckDuckGo idag görs ungefär 100 miljoner sökningar per dag. Detta kan ställas i relation till att det uppskattningsvis görs 8-10 miljarder sökningar på Google varje dag (det finns ingen officiell siffra, men det finns estimat som exempelvis detta här.) Så även om DuckDuckGos 100 miljoner sökningar per dag är imponerande, bleknar de i jämförelsen med Google.

Större i USA

Enligt data från Statcounter har DuckDuckGo just nu en marknadsandel på 2,5 % i USA. Trots att detta är en låg siffra är det inte hästlängder till Yahoos 3,25 % och Bings 6,31 % i USA.

Tittar vi istället på Sverige sjunker DuckDuckGos marknadsandel rejält till 0,66 %. Den globala marknadsandelen är 0,67 % för hela Europa ligger siffran på 0,58 %.

Med tanke på hur mycket debatt det varit kring integritet i Sverige och Europa i samband med bland annat GDPR är i alla fall jag förvånad att DuckDuckGo, som fokuserar på personlig integritet och anonymitet, inte alls lyckats lika bra på denna sida av Atlanten som i USA.

SEO/SEM på DuckDuckGo

Att aktivt arbeta med SEO för DuckDuckGo är inte aktuellt med tanke på deras marknadsandel. Du behöver fokusera på en sökmotor i ditt SEO-arbete och det är utan att överdriva givit vilken denna sökmotor är.

Om vi istället kollar på SEM kan DuckDuckGo vara intressant och jag har sett siffror på att CPC-nivåerna ibland är 10 gånger lägre än på Google Ads. Samtidigt, med en marknadsandel på 0,66 % i Sverige är det kanske ändå inte värt mödan om du inte annonserar på väldigt många sökord med hög sökvolym. Alternativt om du riktar dig mot USA där DuckDuckGos marknadsandel ju är cirka 4 gånger större än i Sverige.

Bra med konkurrens

Konkurrens är nyttigt och Googles dominans när det gäller sökmarknaden är inte bra för någon förutom de själva. Så jag skulle välkomna att DuckDuckGo eller någon annan sökmotor på allvar tog upp kampen med Google.

Med det sagt har jag svårt att se DuckDuckGo lyckas ta en mycket större marknadsandel än de redan har. För egen del skulle det krävas mycket för att få mig att byta till DuckDuckGo. Hur ser du på det? Använder du DuckDuckGo? Skriv gärna en kommentar nedan!

 

En kommentar

  1. Jag använder DDG på min privata dator, och på telefonen har jag Brave med DDG som förvald sökmotor. En fördel är att man kan skriva in kommandon för att söka på olika sajter: ”!w” för wikipedia, ”!m” för google maps, och ”!g” för google. Det är dock bara en funktion jag använder på datorn. Hur som helst, det jag funderar på är om dessa sökningar räknas in i statistiken. Jag gissar att de inte gör det.

    Kommentar av Olle

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.