Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera på LinkedIn

LinkedIn annonsering

Det blir allt vanligare för företag att annonsera i sociala medier, vi ser tydliga exempel på t.ex. Facebook och Instagram. I denna post tänkte vi därför lyfta möjligheterna med att annonsera på LinkedIn samt en kort guide om hur du kommer igång med din annonsering.

Precis som Facebook och Instagram har du möjlighet att bygga målgrupper efter t.ex. yrkestitlar, utbildning och mot anställda på ett visst företag. Vi tänkte kort gå igenom hur du kommer igång samt vad du bör tänka på när du skapar dina annonser.

Så skapar du ett annonskonto och kampanjer

  1. Om du inte redan har ett LinkedIn-konto måste du börja med att skapa ett. När du har skapat ditt konto kan du direkt gå till ” https://www.linkedin.com/ad/accounts”.
  2. När du kommit in i själva verktyget väljer du ”Add account” som du finner uppe till höger. Det första du behöver göra är att skapa en ”company page” klicka därför på ”I don’t have a Company Page” och följ givna instruktioner. När du har skapat din ”company page” kan du återgå till tidigare steg.
  3. Add account linkedin

  4. Välj sedan ditt företag som ”Company name”. Bestäm därefter ert namn på annonskontot och välj den valuta som är aktuell. Klicka därefter på ”Add account”.
  5. steg 3 annonsera på linkedin

  6. Nu har du skapat er företags-sida samt annonskonto blir nästa steg att skapa en kampanj. Du kommer få välja mellan två olika annonsmetoder ”Sponsored Updates” och ”Text Ads”. Välj det format som passar er bäst. Jag skulle personligen rekommendera ”Sponsored Updates” vilket generellt brukar ge bättre resultat (fortsättningen utav denna guiden kommer enbart vara tillämpad för ”Sponsored Updates”).
  7. steg 4 annonsera på linkedin

  8. I nästa steg bestämmer du avsändare och vilket språk som du vill använda.
  9. Du kommer nu välja de inlägg som du vill marknadsföra, har du inga nuvarande inlägg kan du enkelt skapat ett sådant genom att klicka på ”Create new sponsored content”.
  10. steg 6 annonsera på linkedin

  11. Börja med att bestämma vad du vil namnge inlägget (detta är enbart synligt för dig och inget som kommer visas för någon annan). Skriv därefter ditt budskap samt välj en passande annonsbild. Klicka sedan på ”Save”.
  12. steg 7 annonsera på linkedin

  13. Markera sedan ditt nya inlägg och klicka på ”Sponsor selected”.
  14. Nästa steg blir att definiera den målgrupp som du vill visa annonsen för. Här finns det inget rätt eller fel utan det gäller att hitta det som fungerar bäst för er. Ett tips kan därför vara att skapa flera olika målgrupper med samma budskap för att sedan se hur de presterar emot varandra.
  15. I nästa steg bestämmer du om du vill köra CPC eller CPM, önskat bud, daglig budget samt när du vill att kampanjen ska starta. Om du klickar på ”Show more” kan du även ange när kampanjen ska sluta samt den totala budgeten.
  16. steg 10 annonsera på linkedin

  17. Sista steget är att lägga in era betalningsuppgifter. Klart!

Tips för dig som vill annonsera på LinkedIn

  1. Den stora utmaningen med LinkedIn-annonsering är just att testa vilka målgrupper som presterar bäst. Lägg därför lite extra tid på att ta fram unika och genomtänkta målgrupper.
  2. Testa olika variationer utav annonstexter och CTA (Call-To-Action).
  3. Mitt sista tips är att jobba med annonsbilderna, en bra annonsbild är A och O när det kommer till annonsering i sociala medier.

Vad är din erfarenhet av att annonsera på LinkedIn, kommentera gärna nedan!

2 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för bra inlägg.
    Jag använder Facebooks annonsplattform p g a räckvidden och för att hitta min exakta målgrupp utifrån intressen och plats. I första hand annonserar jag för evenemang som kurser. Min erfarenhet är att det är kostnadseffektivt och ger mig fler kunder på nätet.

    Kommentar av

    Anders Lundstedt

  2. Hej Anders!
    Kul att du gillade inlägget!
    Facebook har väldigt många bra funktioner för att hitta sin exakta målgrupp. Har du testat annonserat för specifika företag eller yrkestitlar? Ett hett tips om du jobbar inom B2B.
    Har du testat att annonsera något på LinkedIn för att hitta din målgrupp?
    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner