Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera på LinkedIn

LinkedIn annonsering

Det blir allt vanligare för företag att annonsera i sociala medier, vi ser tydliga exempel på t.ex. Facebook och Instagram. I denna post tänkte vi därför lyfta möjligheterna med att annonsera på LinkedIn samt en kort guide om hur du kommer igång med din annonsering.

Precis som Facebook och Instagram har du möjlighet att bygga målgrupper efter t.ex. yrkestitlar, utbildning och mot anställda på ett visst företag. Vi tänkte kort gå igenom hur du kommer igång samt vad du bör tänka på när du skapar dina annonser.

Så skapar du ett annonskonto och kampanjer

  1. Om du inte redan har ett LinkedIn-konto måste du börja med att skapa ett. När du har skapat ditt konto kan du direkt gå till ” https://www.linkedin.com/ad/accounts”.
  2. När du kommit in i själva verktyget väljer du ”Add account” som du finner uppe till höger. Det första du behöver göra är att skapa en ”company page” klicka därför på ”I don’t have a Company Page” och följ givna instruktioner. När du har skapat din ”company page” kan du återgå till tidigare steg.
  3. Add account linkedin

  4. Välj sedan ditt företag som ”Company name”. Bestäm därefter ert namn på annonskontot och välj den valuta som är aktuell. Klicka därefter på ”Add account”.
  5. steg 3 annonsera på linkedin

  6. Nu har du skapat er företags-sida samt annonskonto blir nästa steg att skapa en kampanj. Du kommer få välja mellan två olika annonsmetoder ”Sponsored Updates” och ”Text Ads”. Välj det format som passar er bäst. Jag skulle personligen rekommendera ”Sponsored Updates” vilket generellt brukar ge bättre resultat (fortsättningen utav denna guiden kommer enbart vara tillämpad för ”Sponsored Updates”).
  7. steg 4 annonsera på linkedin

  8. I nästa steg bestämmer du avsändare och vilket språk som du vill använda.
  9. Du kommer nu välja de inlägg som du vill marknadsföra, har du inga nuvarande inlägg kan du enkelt skapat ett sådant genom att klicka på ”Create new sponsored content”.
  10. steg 6 annonsera på linkedin

  11. Börja med att bestämma vad du vil namnge inlägget (detta är enbart synligt för dig och inget som kommer visas för någon annan). Skriv därefter ditt budskap samt välj en passande annonsbild. Klicka sedan på ”Save”.
  12. steg 7 annonsera på linkedin

  13. Markera sedan ditt nya inlägg och klicka på ”Sponsor selected”.
  14. Nästa steg blir att definiera den målgrupp som du vill visa annonsen för. Här finns det inget rätt eller fel utan det gäller att hitta det som fungerar bäst för er. Ett tips kan därför vara att skapa flera olika målgrupper med samma budskap för att sedan se hur de presterar emot varandra.
  15. I nästa steg bestämmer du om du vill köra CPC eller CPM, önskat bud, daglig budget samt när du vill att kampanjen ska starta. Om du klickar på ”Show more” kan du även ange när kampanjen ska sluta samt den totala budgeten.
  16. steg 10 annonsera på linkedin

  17. Sista steget är att lägga in era betalningsuppgifter. Klart!

Tips för dig som vill annonsera på LinkedIn

  1. Den stora utmaningen med LinkedIn-annonsering är just att testa vilka målgrupper som presterar bäst. Lägg därför lite extra tid på att ta fram unika och genomtänkta målgrupper.
  2. Testa olika variationer utav annonstexter och CTA (Call-To-Action).
  3. Mitt sista tips är att jobba med annonsbilderna, en bra annonsbild är A och O när det kommer till annonsering i sociala medier.

Vad är din erfarenhet av att annonsera på LinkedIn, kommentera gärna nedan!

2 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för bra inlägg.
    Jag använder Facebooks annonsplattform p g a räckvidden och för att hitta min exakta målgrupp utifrån intressen och plats. I första hand annonserar jag för evenemang som kurser. Min erfarenhet är att det är kostnadseffektivt och ger mig fler kunder på nätet.

    Kommentar av Anders Lundstedt

  2. Hej Anders!
    Kul att du gillade inlägget!
    Facebook har väldigt många bra funktioner för att hitta sin exakta målgrupp. Har du testat annonserat för specifika företag eller yrkestitlar? Ett hett tips om du jobbar inom B2B.
    Har du testat att annonsera något på LinkedIn för att hitta din målgrupp?
    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Ads Skillshop Jean-Philipe Wahlgren

Certifiera dig i Google Skillshop

Academy for Ads heter sedan i höstas Skillshop och Googles koncept för certifieringar inom Google Ads har ändrat mer än bara namn. Här kommer en genomgång av det nya systemet och några tips för att klara proven. Google har i […]

Topp 10 artiklar

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

I dag bjuder vi på en topplista över de artiklar på bloggen som genom åren generat mest organisk trafik. Vilken artikel tror du kommer etta? En ledtråd är att det har med bilder att göra.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 60 av Sökpodden

#60 Favorit i repris

Denna gång kör vi en favorit i repris i Sökpodden. Vi återupplivar tre ämnen som vi körde under vårt första år 2015. Såklart har vi valt tre ämnen där det hänt en hel del under de senaste fem åren. Du lyssnar väl?

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Google Shopping blir gratis för alla

Det blir gratis för alla e-handlare att delta i Google Shopping. Detta sedan Google utannonserat en stor förändring av hur tjänsten är uppbyggd. Läs mer här.

Intern konkurrens SEO

Intern konkurrens kan försämra din SEO

Intern konkurrens på din sajt kan påverka rankingen negativt. Här beskriver vi hur du hittar sidor som kan konkurrera mot varandra och hur du går tillväga för att lösa problematiken.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner