Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Annonsera på LinkedIn

LinkedIn annonsering

Det blir allt vanligare för företag att annonsera i sociala medier, vi ser tydliga exempel på t.ex. Facebook och Instagram. I denna post tänkte vi därför lyfta möjligheterna med att annonsera på LinkedIn samt en kort guide om hur du kommer igång med din annonsering.

Precis som Facebook och Instagram har du möjlighet att bygga målgrupper efter t.ex. yrkestitlar, utbildning och mot anställda på ett visst företag. Vi tänkte kort gå igenom hur du kommer igång samt vad du bör tänka på när du skapar dina annonser.

Så skapar du ett annonskonto och kampanjer

  1. Om du inte redan har ett LinkedIn-konto måste du börja med att skapa ett. När du har skapat ditt konto kan du direkt gå till ” https://www.linkedin.com/ad/accounts”.
  2. När du kommit in i själva verktyget väljer du ”Add account” som du finner uppe till höger. Det första du behöver göra är att skapa en ”company page” klicka därför på ”I don’t have a Company Page” och följ givna instruktioner. När du har skapat din ”company page” kan du återgå till tidigare steg.
  3. Add account linkedin

  4. Välj sedan ditt företag som ”Company name”. Bestäm därefter ert namn på annonskontot och välj den valuta som är aktuell. Klicka därefter på ”Add account”.
  5. steg 3 annonsera på linkedin

  6. Nu har du skapat er företags-sida samt annonskonto blir nästa steg att skapa en kampanj. Du kommer få välja mellan två olika annonsmetoder ”Sponsored Updates” och ”Text Ads”. Välj det format som passar er bäst. Jag skulle personligen rekommendera ”Sponsored Updates” vilket generellt brukar ge bättre resultat (fortsättningen utav denna guiden kommer enbart vara tillämpad för ”Sponsored Updates”).
  7. steg 4 annonsera på linkedin

  8. I nästa steg bestämmer du avsändare och vilket språk som du vill använda.
  9. Du kommer nu välja de inlägg som du vill marknadsföra, har du inga nuvarande inlägg kan du enkelt skapat ett sådant genom att klicka på ”Create new sponsored content”.
  10. steg 6 annonsera på linkedin

  11. Börja med att bestämma vad du vil namnge inlägget (detta är enbart synligt för dig och inget som kommer visas för någon annan). Skriv därefter ditt budskap samt välj en passande annonsbild. Klicka sedan på ”Save”.
  12. steg 7 annonsera på linkedin

  13. Markera sedan ditt nya inlägg och klicka på ”Sponsor selected”.
  14. Nästa steg blir att definiera den målgrupp som du vill visa annonsen för. Här finns det inget rätt eller fel utan det gäller att hitta det som fungerar bäst för er. Ett tips kan därför vara att skapa flera olika målgrupper med samma budskap för att sedan se hur de presterar emot varandra.
  15. I nästa steg bestämmer du om du vill köra CPC eller CPM, önskat bud, daglig budget samt när du vill att kampanjen ska starta. Om du klickar på ”Show more” kan du även ange när kampanjen ska sluta samt den totala budgeten.
  16. steg 10 annonsera på linkedin

  17. Sista steget är att lägga in era betalningsuppgifter. Klart!

Tips för dig som vill annonsera på LinkedIn

  1. Den stora utmaningen med LinkedIn-annonsering är just att testa vilka målgrupper som presterar bäst. Lägg därför lite extra tid på att ta fram unika och genomtänkta målgrupper.
  2. Testa olika variationer utav annonstexter och CTA (Call-To-Action).
  3. Mitt sista tips är att jobba med annonsbilderna, en bra annonsbild är A och O när det kommer till annonsering i sociala medier.

Vad är din erfarenhet av att annonsera på LinkedIn, kommentera gärna nedan!

2 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för bra inlägg.
    Jag använder Facebooks annonsplattform p g a räckvidden och för att hitta min exakta målgrupp utifrån intressen och plats. I första hand annonserar jag för evenemang som kurser. Min erfarenhet är att det är kostnadseffektivt och ger mig fler kunder på nätet.

    Kommentar av

    Anders Lundstedt

  2. Hej Anders!
    Kul att du gillade inlägget!
    Facebook har väldigt många bra funktioner för att hitta sin exakta målgrupp. Har du testat annonserat för specifika företag eller yrkestitlar? Ett hett tips om du jobbar inom B2B.
    Har du testat att annonsera något på LinkedIn för att hitta din målgrupp?
    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av

    Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Facebook video och Instagram video storlek guide

Facebook video & Instagram video 2019 – Stor guide!

Facebook video och Instagram video kan vara kraftfulla verktyg för din annonsering. Men vad krävs för att lyckas? Vi går igenom vad du behöver hålla koll på för att lyckas.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner