Sökmotorkonsult.se

Annonsera på LinkedIn

LinkedIn annonsering

Det blir allt vanligare för företag att annonsera i sociala medier, vi ser tydliga exempel på t.ex. Facebook och Instagram. I denna post tänkte vi därför lyfta möjligheterna med att annonsera på LinkedIn samt en kort guide om hur du kommer igång med din annonsering.

Precis som Facebook och Instagram har du möjlighet att bygga målgrupper efter t.ex. yrkestitlar, utbildning och mot anställda på ett visst företag. Vi tänkte kort gå igenom hur du kommer igång samt vad du bör tänka på när du skapar dina annonser.

Så skapar du ett annonskonto och kampanjer

  1. Om du inte redan har ett LinkedIn-konto måste du börja med att skapa ett. När du har skapat ditt konto kan du direkt gå till ” https://www.linkedin.com/ad/accounts”.
  2. När du kommit in i själva verktyget väljer du ”Add account” som du finner uppe till höger. Det första du behöver göra är att skapa en ”company page” klicka därför på ”I don’t have a Company Page” och följ givna instruktioner. När du har skapat din ”company page” kan du återgå till tidigare steg.
  3. Add account linkedin

  4. Välj sedan ditt företag som ”Company name”. Bestäm därefter ert namn på annonskontot och välj den valuta som är aktuell. Klicka därefter på ”Add account”.
  5. steg 3 annonsera på linkedin

  6. Nu har du skapat er företags-sida samt annonskonto blir nästa steg att skapa en kampanj. Du kommer få välja mellan två olika annonsmetoder ”Sponsored Updates” och ”Text Ads”. Välj det format som passar er bäst. Jag skulle personligen rekommendera ”Sponsored Updates” vilket generellt brukar ge bättre resultat (fortsättningen utav denna guiden kommer enbart vara tillämpad för ”Sponsored Updates”).
  7. steg 4 annonsera på linkedin

  8. I nästa steg bestämmer du avsändare och vilket språk som du vill använda.
  9. Du kommer nu välja de inlägg som du vill marknadsföra, har du inga nuvarande inlägg kan du enkelt skapat ett sådant genom att klicka på ”Create new sponsored content”.
  10. steg 6 annonsera på linkedin

  11. Börja med att bestämma vad du vil namnge inlägget (detta är enbart synligt för dig och inget som kommer visas för någon annan). Skriv därefter ditt budskap samt välj en passande annonsbild. Klicka sedan på ”Save”.
  12. steg 7 annonsera på linkedin

  13. Markera sedan ditt nya inlägg och klicka på ”Sponsor selected”.
  14. Nästa steg blir att definiera den målgrupp som du vill visa annonsen för. Här finns det inget rätt eller fel utan det gäller att hitta det som fungerar bäst för er. Ett tips kan därför vara att skapa flera olika målgrupper med samma budskap för att sedan se hur de presterar emot varandra.
  15. I nästa steg bestämmer du om du vill köra CPC eller CPM, önskat bud, daglig budget samt när du vill att kampanjen ska starta. Om du klickar på ”Show more” kan du även ange när kampanjen ska sluta samt den totala budgeten.
  16. steg 10 annonsera på linkedin

  17. Sista steget är att lägga in era betalningsuppgifter. Klart!

Tips för dig som vill annonsera på LinkedIn

  1. Den stora utmaningen med LinkedIn-annonsering är just att testa vilka målgrupper som presterar bäst. Lägg därför lite extra tid på att ta fram unika och genomtänkta målgrupper.
  2. Testa olika variationer utav annonstexter och CTA (Call-To-Action).
  3. Mitt sista tips är att jobba med annonsbilderna, en bra annonsbild är A och O när det kommer till annonsering i sociala medier.

Vad är din erfarenhet av att annonsera på LinkedIn, kommentera gärna nedan!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

2 kommentarer

  1. Hej!
    Tack för bra inlägg.
    Jag använder Facebooks annonsplattform p g a räckvidden och för att hitta min exakta målgrupp utifrån intressen och plats. I första hand annonserar jag för evenemang som kurser. Min erfarenhet är att det är kostnadseffektivt och ger mig fler kunder på nätet.

    Kommentar av Anders Lundstedt

  2. Hej Anders!
    Kul att du gillade inlägget!
    Facebook har väldigt många bra funktioner för att hitta sin exakta målgrupp. Har du testat annonserat för specifika företag eller yrkestitlar? Ett hett tips om du jobbar inom B2B.
    Har du testat att annonsera något på LinkedIn för att hitta din målgrupp?
    Allt gott och lycka till!

    Kommentar av Nicklas Krus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?