Sökmotorkonsult.se

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

Kylie Jenner Pineberries

Bäret Pineberry har haft en trög start trots sin goda smak av syrlig jordgubbe med ett stänk av ananas. Kan Kylie Jenners marknadsföring av Pineberries på TikTok lyfta bäret ända in i matbutikerna?

För snart 15 år sedan döpte vi vår byrå till det påhittade namnet Pineberry. Då fanns inte bäret Pineberry. Några år senare korsade ett holländskt företaget fram ett nytt bär av en gammal, vit sydamerikansk jordgubbe och en nordamerikansk, röd jordgubbe. De gav det nya bäret namnet Pineberry.

Bäret har haft det trögt

Även om bäret Pineberry både är läckert att titta på och att äta har det haft svårt att hitta sin plats bland de mer etablerade bären. Endast i undantagsfall kan du hitta Pineberries i de mest välsorterade matbutiker. För att ändå kunna äta Pineberries är vi många på Pineberry som med blandad framgång odlar bäret.

Kylie Jenner hjälper bäret

Häromdagen fick bäret oväntad draghjälp när amerikanska realitystjärnan Kylie Jenner njöt av äta Pineberries på TikTok.

@kyliejennerpineberries !! they look like strawberries, taste like pineapples 😯😯♬ originalljud Kylie Jenner

Googlingarna slog i taket

Kylies video på TikTok fick googlingarna på Pineberry att slå i taket. Blir detta startpunkten för bärets storhetstid? Vi får väl se.

Olika sökintentioner

Jag brukar använda Pineberry som ett exempel på när Google förstår att intentionen bakom exakt samma sökning kan vara helt olika beroende på var sökningen görs ifrån. Googlar du på Pineberry i Sverige vet Google att det är mer sannolikt att du letar efter oss (byrån) än bäret. Men googlar du från större delen av övriga världen förstår Google att du nog har bäret i sikte.

Om bäret lyckas öka i popularitet kommer det kanske leda till att vi inte längre rankar i topp på vårt eget namn. Även om det skulle vara tråkigt kommer det med råge uppvägas av kunna köpa Pineberries i var och varannan matbutik.

Om du får chansen att smaka en Pineberry i sommar – gör det! 🍍🍓

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-07-14

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?