Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mät dina telefonsamtal

Mät dina telefonsamtal

En av de största fördelarna med sökmotormarknadsföring är att det är mätbart. Och det går att mäta nästan allt. Detta gäller även dina telefonsamtal. 

När du jobbar med sökmotormarknadsföring är det viktigt att sätta upp tydliga mål så du kan utvärdera och säkerställa att din investering är lönsam. Är du en e-handlare så är det ofta enkelt att mäta hur många köp som görs som en följd av din sökmotormarknadsföring.

För andra företag är målet att besökaren ska fylla i ett kontaktformulär, anmäla sig till ett nyhetsbrev och inte sällan kontakta företaget via telefon. För oss på Pineberry är det senare vårt främsta mål. Vi vill helst av allt att potentiella kunder ringer oss. Och då gäller det såklart att även försöka mäta telefonsamtalen.

Hur mäter jag mina telefonsamtal?

Vi använder sedan ett knappt halvår en tjänst från Freespee för att mäta våra telefonsamtal (på engelska kallas detta ofta för Call tracking). De har en väldig massa telefonnummer och genom att installera ett liten kodsnutt runt ditt telefonnummer på sajten så genererar de ett nytt telefonnummer för varje besökare på sajten (testa och gå in på Pineberry.com så ser du).

Samtidigt så sparar tjänsten ned var besökaren kom ifrån och om hen sedan ringer på det tillfälliga numret så kopplas samtalet ihop med besökarens ursprung. När någon ringer på något av de tillfälliga telefonnumren så skickas samtalet till vårt riktiga nummer utan att besökaren märket något. Det går att mäta telefonsamtalen ner på sökordsnivå, det vill säga att vi kan se vad de som ringer har sökt efter på Google.

Är det konstigt med tillfälliga nummer?

gammal grön telefonJo, visst är det lite konstigt att ha telefonnummer som ändrar sig hela tiden. Telefonnumren som visas fungerar någon dag efter de visats, men om någon skriver ned det på en lapp och ringer en månad senare kommer personen sannolikt inte fram. Vår bedömning är att det är väldigt få som gör så och att värdet för oss av att kunna mäta samtalen överstiger det negativa med att hela tiden visa olika telefonnummer.

Vad kostar det?

Freespees affärsmodell bygger på hur många minuter som deras tillfälliga telefonnummer används. En lite konstig modell tycker jag då det blir lite väl kostsamt för företag med många och långa samtal. De flesta företag behöver dock inte så många minuter och då blir priset därefter.

Från 19 Euro per månad kan du använda Freespees tjänst. Om du tycker det blir för dyrt är ett alternativ att använda tjänsten någon månad för att skapa dig en uppfattning av var dina samtal kommer ifrån och att sedan avsluta tjänsten.

69 % av våra samtal kommer från Google

Nu när vi kört tjänsten ett tag kan vi konstatera att en väldigt stor del av våra telefonsamtal kommer från besökare som googlat, närmare bestämt 69 % av de som besöker sajten. Dessa fördelar sig på 46 % från Adwords och 23 % från organisk söktrafik. Jag trodde att många av våra samtal kom från Google men en så hög siffra som 69 % hade jag inte förväntat mig.

Vad ska jag med statistiken till?

Det finns ingen poäng med att bara samla statistik på hög. Men när du vet var de som ringer till dig kommit ifrån kan du mer exakt utvärdera din investering i sökmotormarknadsföring. När en potentiell kund ringer till oss på Pineberry så läggs företaget in i vårt interna system och vi anger var kunden kommit från.

På så sätt kan vi sedan utvärdera hur många kunder vi fått via telefon och då vi numera vet var de som ringer kommer ifrån kan vi betydligt bättre säkerställa att vår sökmotormarknadsföring är lönsam.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner