Sökmotorkonsult.se

Maximera julhandeln på Facebook med Dynamiska Produktannonser (DPA)

facebook julhandel

Nu står julhandeln runt hörnet vilket medför att vi får många frågor om hur man bör maximera sina digitala kanaler. Vi har därför valt att dela med oss av några tips om hur du kan maximera julhandeln med Facebook-annonsering.
I detta inlägget kommer vi prata mer om Dynamiska Produktannonser, hur du kommer igång till hur du optimerar den på bästa sätt.

Dynamiska Produktannonser
Dynamiska produktannonser (DPA) eller Dynamic Product Ads som det heter på engelska kan jämföras med Google Shopping. Precis som namnet avslöjar så bygger det på produktannonser som skapas dynamiskt utifrån en produktfeed. Med DPA har du möjlighet att visa en specifik produkt/er för dina besökare som tidigare kollat på just den produkten på er hemsida. Detta sker med hjälp av retargeting. Dynamiska Produktannonser eller DPA kräver dock lite förberedelser för att du ska kunna komma igång.

Kom igång med Dynamiska Produktannonser
För att börja annonsera med DPA måste vi göra några nödvändiga förberedelser.

1. Implementera nödvändig spårning.
2. Skapa ett produktflöde.
3. Sätt upp en ”Produktkatalogförsäljning-kampanj” i Power Editorn.

Implementera nödvändig spårning (Pixel)
En stor fördel med DPA är just att vi fångar tidigare besökare på sajten. Det finns tre olika script (pixlar) som vi måste lägga till för att kunna spåra vilken produkt en besökare kollat på, vilken produkt de lagt i varukorgen samt vilken produkt de valt att köpa. Mer information om vilka pixlar som används hittar du här.

Skapa ett produktflöde
Efter du fått all spårning på plats måste vi skapa ett produktflöde, detta produktflöde kan med fördel använda samma formatering som ett Google Shopping-flöde. Mer om hur skapar ett produktflöde hittar du här.

1. När du har skapat ett produkt flöde loggar du in på Business Manager
2. Till vänster i menyn hittar du ”Företagsinställningar”.
3. Välj sedan ”Produktkataloger”.
4. Längst upp till höger finner du ”Lägg till ny produktkatalog”.
5. Välj ”Skapa ny katalog”.
6. Välj ett namn på flödet och klicka på ”Skapa ett produktflöde”.
7. Ange vilka personer som ska få tillgång till produktkatalogen.
8. Markera den pixeln som du tidigare lagt in på sajten.

Du har nu skapat en produktkatalog som vi måste komplettera med ett produktflöde.

1. Markera din nyskapade produktkatalog.
2. Välj sedan ”Lägg till produktflöde”.
3. Om du har ett flöde som är sparat lokalt väljer du ”Ladda upp filen manuellt” annars anger du den adress där flödet ligger sparat.
4. Sätt ett upplandningsdatum, hur frekvent den ska uppdatera samt vilken tidpunkt på dygnet den ska uppdatera.
5. Klicka på ”Schemalägg uppladdning”.

Nu har du nödvändig spårning på plats samt en produktkatalog med uppdaterat produktflöde, nu kan vi börja skapa DPA-kampanjer med hjälp av Power Editorn (Notera att du endast kan skapa dessa kampanjer med Power Editorn).

Sätt upp en ”Produktkatalogförsäljning-kampanj” i Power Editorn
Innan vi beger oss in till Power Editorn så behöver vi först göra några nödvändiga kopplingar.

1. Börja med att navigera in på ”Företagsinställningar”.
2. Välj sedan ”Projekt”.
3. Om du inte redan har ett projekt så väljer du ”Skapa ett nytt projekt” uppe till höger.
4. Markera ditt projekt och välj ”Tilldela tillgångar”.
5. Se till att du har samtliga tillgångar kopplade till ”projektet”, t.ex. Sida, Annonskonto och Produktkatalog.

När du har gjort alla nödvändiga kopplingar kan du navigera vidare till Power Editorn.

1.
Här väljer du ”+ Skapa kampanj”.
2. Under ”Målsättning” väljer du ”Produktkatalogförsäljning”.
3. Välj den produktkatalog som du tidigare skapat.
4. Boka för ”Välj ett ad set” samt ”Skapa ny”.
5. Boka även i ”Skapa en ny annons” samt välj ett namn för annonsen.
6. Klicka därefter på ”Skapa”.

Du har nu skapat en kampanj med rätt målsättning, ett tomt ad-set samt en tom annons. DPA-Produktkatalogförsäljning

Nästa steg är att sätta upp ad-setet.

1. Börja med att markera ditt nya ad-set och välj ”Redigera”.
2. Det första du behöver göra är att skapa ett ”produkt set”, under ” Marknadsförda produkter” hittar du ett ”+” bredvid texten ”Inga befintliga Product Set”.
3. Börja med att namne produkt setet, t.ex. om du skapar ett set för samtliga produkter anger du ”Samtliga Produkter”. Här kan du även dela in efter t.ex. varumärken eller ”produkttyp” här finns det inget rätt eller fel, utan beror helt och hållet på vilka produkter du vill annonsera för. En stark rekommendation är att skapa ett produkt set med samtliga produkter för att sedan bryta ner dem ännu mer granulärt.
4. Välj sedan ”Create”.
5. När du skapat produkt setet får du inte glömma bort att välja det, klicka därför på ”Välj ett Product Set” och markera ditt nya produkt set. DPA-Ad-set

Nästa steg är att definiera vilken målgrupp som ska få se annonsen, detta hittar du under ”Målgrupp”. Här finns det inget rätt eller fel utan gör en uppsättning som passar för era produkter/tjänster. Ett tips är att du kan kombinera dessa t.ex. kan du ange att du vill vara synlig för alla som kollat på en produkt och lagt den i varukorgen men inte avslutat köpet. Här gäller det att laborera för att hitta vilka kombinationer som fungerar för er.

Slutligen måste vi skapa en eller flera annonser. Börja med att navigera till vår tomma annons som vi skapat i tidigare steg. När du kommer in till annonsen kommer du märka att det är några saker som skiljer sig från en vanlig annons.

Till en början så kan du inte ange en webbplatsadress utan den hämtas dynamiskt ifrån produktflödet. Den andra stora skillnaden är att det dykt upp ett litet ”+” under ”Text”, ”Rubrik” och ”Beskrivning av länk i nyhetsflödet”. Vad du finner under ”+” är dynamiska parametrar som hämtas från produktflödet. T.ex. kan du ange ”Namn” under ”Rubrik” för att få in namnet på produkten du vill marknadsföra. Eller vill du kanske presentera priset i ” Beskrivning av länk i nyhetsflödet”. Ange då ”Pris” när du klickar på ”+”. Här går det även föra in statisk text som t.ex. ”Nu endast” innan priset. Precis som med vanliga annonser på Facebook så ska du även inkludera en ”Call to Action” samt din konverteringspixel. dpa exempel

För att förtydliga vad du ställer in på varje nivå inom hierarkin (kampanj, ad-set & annons):
Kampanj – Här anger du vilken produktkatalog som du vill koppla till kampanjen, ett tips är därför att skapa en produktkatalog med samtliga produktflöden (detta gäller om du använder flera produktflöden).

Ad-set – Här anger du vilket produkt set du vill annonsera med, vilken budget (per dag eller livstid) samt målgrupps kombinationer.

Annons – Här skapar du dina annonser, använd gärna dynamiska parametrar för t.ex. namnet på produkten och priset. Glöm inte bort att ange konverteringspixel samt lämplig CTA.

Bra jobbat, du är nu redo att skicka ut dina annonser för godkännande av Facebook. Har du några frågor eller behöver du hjälp med dina digitala aktiviter? Kontakta oss på Pineberry så berättar vi mer!

2 kommentarer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.