Sökmotorkonsult.se

Minns du Bilddagboken?

Bilddagboken "fjortis"-selfie

I början av 00-talet, fanns det en sajt som lockade unga att dela med sig av sin vardag. Bilddagboken, men minns du hur den var? Det var en tid innan våra tjänster idag med giganter som Alphabet och Meta. Låt oss ta en titt bakåt i internet-tiden.

Internet har förändrats många gånger under sin knappa livslängd. Trender har kommit och gått, men vissa saker förblir ändå ungefär likadana. Bara med olika förpackning. Om jag nämner en social media-sajt där du delar bilder så kanske du först tänker på Instagram, men minns du dess svenska föregångare; Bilddagboken? Hyllad och utpekad, denna sajt var både en tidig pionjär och en sajt som många vuxna oroade sig över.

Vad var Bilddagboken?

Hela tanken bakom Bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två.

Principen bakom Bilddagboken var enkel: du tog en bild, loggade in och laddade upp den med en kort text. Webbplatsen skapade en personlig sida där dina bilder visades i kronologisk ordning. Du kunde också kommentera andras bilder och de kunde kommentera dina.

När grundades Bilddagboken? Vilka grundade BDB?

I maj 2004 i Linköping lanserade Sebastian Björkelid och Joakim Grönwall webbplatsen. Den var tänkt som ett personligt projekt där de själva kunde dela fotografier och aktiviteter med familj och vänner. Efter att ha fått många förfrågningar från andra som ville ha en egen fotodagbok bestämde sig Björkelid och Grönwall för att ge det ett försök. Plattformen blev snabbt populär och 2007 köptes 40% av bolaget av samma bolag som då ägde Lunarstorm. Vid denna tidpunkt var Bilddagboken den största sajten bland ungdomar.

I denna intervju från 2007 kan vi se grundarna berätta om hur de såg på framtiden för bolaget:

Varför var Bilddagboken så populärt?

Efter att webbplatsen blev populär började den användas av unga människor och tonåringar som ett sätt att visa upp sin stil för världen. I en kalender kunde man klicka sig fram till uppdateringar som skett olika datum. Detta gjorde att man kunde hålla sig ajour med vad alla man följde gjorde. Ofta var profilerna publika så det fanns även en känsla av att man kunde visa upp sin stil för omvärlden. Att få bekräftelse från okända personer på nätet var vid denna tidpunkt förhållandevis nytt. Det gjorde att ungdomar kunde få vänner även utanför sina egna små städer eller samhällen.

Om du inte själv har kvar dina gamla bilddagsbok-inlägg kan du i denna video se hur tidigare Melodifestival-programledaren Clara Henry gå igenom sina gamla bilder:

Dataintrånget

2007 utsattes sajten för ett dataintrång på grund av en säkerhetsbrist i deras system, men det skulle dröja innan detta uppdagades. Först i januari 2008 avslöjades det att personlig information om alla befintliga användare hade kommits åt. Uppgifterna omfattade namn, födelsedatum, kön, e-postadresser och lösenord. Detta ledde till att sajten låg nere hela dagen då företaget valde att lösa problemet genom att mejla ut nya lösenord till samtliga användare.

Detta fick konsekvenser för en del användare, bland annat en flicka som fick sitt emajl-konto kapat till följd av händelsen och fick obehagliga samtal eftersom hennes telefonnummer hade spridits. En polis i Östergötland hade också samma inlogg till sin jobbmejl vilket gjorde att hackarna även kunde få tillgång till känsligt polismaterial.

Vid denna tidpunkt var det inte lika vanligt att man tvingades byta lösenord med vissa intervaller. Och tvåfaktorsautentisering var för de flesta helt okänt. För många var denna incident en väckarklocka om vikten av säkerhetsåtgärder även på de svenska delarna av internet.

Bilddagboken, tjejer &”fjortisar” – och problemen

Populäritet bland unga hade en mörk baksida. Visste du att det än idag är sökningar på google efter ”Bilddagboken tjejer” och ”Bilddagboken fjortisar”? Det förstnämnda har runt 450 sökningar per månad, det senare runt 150 i månaden. En del av dessa sökningar kan vara personer som själva växte upp på bdb, men ett problem för sajten under dess storhetstid var just personer som letade efter unga tjejer. Det dök snabbt upp äldre män som använde plattformen som ett sätt att nå minderåriga tjejer. Många föräldrar förstod inte riktigt internet vid denna tidpunkt och kunde inte snappa upp vad deras barn la upp på nätet eller vilka de kom i kontakt med. Det gjorde att barn kunde luras till att dela bilder eller möta upp äldre män.

Detta var dock inget som var unikt för just Bilddagboken. Lunarstorm och senare även Instagram har också haft liknande problem. Men som tidig pionjär för bilder i sociala medier var Bilddagboken extra utsatta för detta problem.

När böt Bilddagboken namn?

År 2011 ändrades namnet till Dayviews. Med namnbytet ville plattformen visa att de hade blivit mer mogen, och att de nu skulle rikta sig till en lite mer vuxen publik.

Varför böt det namn? När stängdes Bilddagboken ner?

Webbplatsens popularitet började minska i slutet av 2000-talet i takt med att andra sociala medier som Facebook och Instagram blev mer populära. Efter rebrandingen 2011 levde sajten kvar, men i mindre skala. 2017 meddelades det att sajten skulle stängas ned för gott. Men helt nedstängt blev det inte. Sen dess har sajten bytt ägare och finns idag fortfarande, men är fylld med casino-länkar. Det är långt ifrån den en gång så populära fotodagboken för svenska tonåringar.

Om Dayviews kommer gå samma öde som Lunarstorm och Playahead till mötes återstår att se. Men för den som vill dela bilder finns det idag andra plattformar som är långt mer populära.

Vad minns du om Bilddagboken? Brukade du dela bilder där? Dela med dig av dina minnen i kommentarerna!

Använde du bilddagboken?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2022-08-31

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?