Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Mobiltrafik 2014

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken. 

Precis som de senaste åren har vi på Pineberry gjort en undersökning över hur mobiltrafiken utvecklar sig. Att trafiken från mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor ökar kommer inte som en överraskning för någon. Men hur mycket och hur snabbt ökar den?

Enligt vår färska undersökning har mobiltrafiken ökat till 36,0 % från att ifjol ligga på 28,8 %. Detta är en ökning med hela 25 % (eller 7,2 procentenheter) jämfört med förra året. Ökningstakten är något lägre jämfört med mellan 2012 och 2013 men ökningstakten är fortfarande hög.

Skiljer sig mycket mellan sajter

Precis som tidigare år så skiljer det sig mycket mellan olika sajter. Sajter som riktar sig mot konsumenter får cirka 50 % av sin trafik från mobila enheter (och vissa fall även högre). När det gäller sajter som riktar sig mot företag är siffran betydligt lägre och ligger i genomsnitt runt 15 % i vår undersökning.

Exempelvis är andelen mobiltrafik på vår egen sajt Pineberry.com (som bara riktar sig till företag) 15,1 % vilket kan jämföras med 11,5 % förra året. Förklaringen till denna stora skillnad mellan sajter är bland annat att sajter som riktar sig till företag mest besöks under kontorstid när besökaren i stor utsträckning sitter framför en traditionell dator.

Varför är detta viktigt?

responsive designNär i genomsnitt mer än en tredjedel av dina besökare kommer från en mobil enhet är det hög tid att mobilanpassa din sajt. Förhoppningsvis har du redan gjort detta. Om inte är min rekommendation att välja en lösning som kallas responsiv design.

Mobilsurfa på din egen sajt

För dig som redan mobilanpassat din sajt är mitt tips att då och då surfa in på din sajt på mobilen och göra det som du vill att dina kunder ska göra på sajten. Eller ännu bättre är om du ber en vän som inte är så familjär med din sajt att göra det och att du tittar på under tiden.

Är din användarupplevelse när du gör detta test tipp topp så ge dig själv en klapp på axeln. Om inte så får du kanske bra ideér till hur du kan förbättra den mobila upplevelsen för dina kunder.

När jag gjorde detta själv senast insåg jag att vi på Pineberry.com inte har en sökruta högst upp. Ett skäl till att erbjuda just en sökmöjlighet direkt när du kommer från en mobil är att många upplever detta som ett enklare sätt att navigera än via en traditionell navigering.

Kommer datortrafiken dö ut?

Sannolikt inte. Inom en överskådlig framtid kommer din sajt fortsätta få trafik från traditionella datorer. Men andelen som kommer från datorer kommer minska från år till år. Dels för att mobiler ersätter datorer i vissa lägen och dels för att det skapas fler möjligheter att besöka din sajt med mobiler (exempelvis när du åker till och från jobb).

 

Andel trafik från mobila enheter*

2014 2013 2012 2011 2010
Medelvärde 36,0 % 28,8 % 19,0 % 7,6 % 1,7 %
Medianvärde 38,1 % 29,4 % 18,9 % 7,7 % 1,5 %

 

*Undersökningen baseras på fler än 100 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

5 kommentarer

  1. Tack för statistikdelningen i inlägget. Som webplatsägare utan egna utvecklare är det verkligen en balansgång när det är dags att växla över till responsiv design. Men när jag väger det jag läser av dig med vår statistik som meddelar mig att 58% av våra besökare kommer in via en mobil enhet där Apple står för 60% så säger det oss något av våra gäster.

    Frågan är naturligtvis hur stor konverteringsskillnad vi får av att genomföra förändringen?
    Men jag måste kanske inse att det är dags för en prioritering…

    Kommentar av Erik Svedin

  2. […] år till år. I höstas förra året presenterade vi vår årliga undersökning av mobiltrafiken och kunde konstatera att 36 % av besökare år 2014 kom från mobila […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner