Sökmotorkonsult.se

Mobiltrafiken är nu uppe i 36 %

Mobiltrafik 2014

Vår årliga undersökning av mobiltrafiken visar att trafiken från mobila enheter fortsätter att växa i snabb takt. Trafiken från mobiler och surfplattor står nu för 36 % av den totala trafiken. 

Precis som de senaste åren har vi på Pineberry gjort en undersökning över hur mobiltrafiken utvecklar sig. Att trafiken från mobila enheter som mobiltelefoner och surfplattor ökar kommer inte som en överraskning för någon. Men hur mycket och hur snabbt ökar den?

Enligt vår färska undersökning har mobiltrafiken ökat till 36,0 % från att ifjol ligga på 28,8 %. Detta är en ökning med hela 25 % (eller 7,2 procentenheter) jämfört med förra året. Ökningstakten är något lägre jämfört med mellan 2012 och 2013 men ökningstakten är fortfarande hög.

Skiljer sig mycket mellan sajter

Precis som tidigare år så skiljer det sig mycket mellan olika sajter. Sajter som riktar sig mot konsumenter får cirka 50 % av sin trafik från mobila enheter (och vissa fall även högre). När det gäller sajter som riktar sig mot företag är siffran betydligt lägre och ligger i genomsnitt runt 15 % i vår undersökning.

Exempelvis är andelen mobiltrafik på vår egen sajt Pineberry.com (som bara riktar sig till företag) 15,1 % vilket kan jämföras med 11,5 % förra året. Förklaringen till denna stora skillnad mellan sajter är bland annat att sajter som riktar sig till företag mest besöks under kontorstid när besökaren i stor utsträckning sitter framför en traditionell dator.

Varför är detta viktigt?

responsive designNär i genomsnitt mer än en tredjedel av dina besökare kommer från en mobil enhet är det hög tid att mobilanpassa din sajt. Förhoppningsvis har du redan gjort detta. Om inte är min rekommendation att välja en lösning som kallas responsiv design.

Mobilsurfa på din egen sajt

För dig som redan mobilanpassat din sajt är mitt tips att då och då surfa in på din sajt på mobilen och göra det som du vill att dina kunder ska göra på sajten. Eller ännu bättre är om du ber en vän som inte är så familjär med din sajt att göra det och att du tittar på under tiden.

Är din användarupplevelse när du gör detta test tipp topp så ge dig själv en klapp på axeln. Om inte så får du kanske bra ideér till hur du kan förbättra den mobila upplevelsen för dina kunder.

När jag gjorde detta själv senast insåg jag att vi på Pineberry.com inte har en sökruta högst upp. Ett skäl till att erbjuda just en sökmöjlighet direkt när du kommer från en mobil är att många upplever detta som ett enklare sätt att navigera än via en traditionell navigering.

Kommer datortrafiken dö ut?

Sannolikt inte. Inom en överskådlig framtid kommer din sajt fortsätta få trafik från traditionella datorer. Men andelen som kommer från datorer kommer minska från år till år. Dels för att mobiler ersätter datorer i vissa lägen och dels för att det skapas fler möjligheter att besöka din sajt med mobiler (exempelvis när du åker till och från jobb).

 

Andel trafik från mobila enheter*

2014 2013 2012 2011 2010
Medelvärde 36,0 % 28,8 % 19,0 % 7,6 % 1,7 %
Medianvärde 38,1 % 29,4 % 18,9 % 7,7 % 1,5 %

 

*Undersökningen baseras på fler än 100 st svenska webbsajters trafik under september månad respektive år. De mindre sajterna i undersökningen har några tusen besök per månad medan de större har hundratusentals.

Sidan är senast uppdaterad 2014-10-08

5 kommentarer

  1. Tack för statistikdelningen i inlägget. Som webplatsägare utan egna utvecklare är det verkligen en balansgång när det är dags att växla över till responsiv design. Men när jag väger det jag läser av dig med vår statistik som meddelar mig att 58% av våra besökare kommer in via en mobil enhet där Apple står för 60% så säger det oss något av våra gäster.

    Frågan är naturligtvis hur stor konverteringsskillnad vi får av att genomföra förändringen?
    Men jag måste kanske inse att det är dags för en prioritering…

    Kommentar av Erik Svedin

  2. […] år till år. I höstas förra året presenterade vi vår årliga undersökning av mobiltrafiken och kunde konstatera att 36 % av besökare år 2014 kom från mobila […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.