Money Talks – så även inom SEO

Surfande Apa

Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år i branschen så ska man inte vara där, och om du är ute efter de bästa resultaten ska du nog inte vända dig dit.

Fortfarande idag finns det stora brister på köparsidan när det gäller SEO och det är ett problem. Om inte du som är marknadschef lär dig köpa SEO så är det stor risk att du inte får vad du vill ha (om du inte lyckas hitta ett företag som kan lirka det ur dig och tycker att det är viktigt). Ett enkelt exempel är när även ganska luttrade ”sökmotorexperter” menar att det på något magiskt sätt ska gå att få permanenta resultat från SEO. Har du provat ringa Aftonbladet någon gång och fråga hur mycket det kostar att få toppbannern på Aftonbladet.se för all evinnerlig tid?

Bra SEO är en bra affär

När man startar som sökmotorkonsult kan man, precis som i alla företag, behöva gå på ren energi ett tag. Att börja en bana kräver ibland stora insatser men precis som med resultaten från sökmotoroptimering så ska det efter ett tag vara lönsamt. Riktigt bra SEO är dessutom väldigt lönsamt och det är inget annat än marknadskrafter som styr.

Om jag levererar väldigt många kunder till dig så tjänar du väldigt mycket pengar på det. Då är du beredd att betala mig väldigt mycket pengar också. Om man väljer att tro på marknaden så tror man också att, i längden, så lönar det sig att vara lönsam.

Smör i solsken

En tjänst som är bra kommer att vara populär om det inte finns något annat stort problem med den. SEO är idag en bristvara och alla som har ok kunskaper kan sälja dem utan särskilda problem. En bra sökmotorkonsult idag tjänar gott om pengar och om sökmotorkonsulten inte gör det så kan det vara värt att fundera på varför.

2 kommentarer

  1. Det där ställer jag upp på. Kundrekrytering skall inte vara något problem om man är duktig.
    Blir lite skeptisk ibland när jag ser hur en del kastar sig över kundförfrågningar på Twitter och andra ställen. Är de nya i branschen, det kan man förstå men kanske inte mer etablerade.

    Kommentar av Urban

  2. Mycket att lära här för en VD, säljare, Marknadschef, bara att ta in info och försöka hitta en bra SEO Konsult

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Björn Bydén i Sökpodden avsnitt 68

#68 Lärdomar av coronaåret

Nytt år, nya möjligheter. Då var vi äntligen tillbaka med ett nytt avsnitt av Sökpodden. I #68 pratar vi om lärdomar av coronaåret, menyer och SEO & sist men inte minst hur Facebook Ads påverkas av iOS 14-uppdateringen.

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?