Sökmotorkonsult.se

Money Talks – så även inom SEO

Surfande Apa

Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år i branschen så ska man inte vara där, och om du är ute efter de bästa resultaten ska du nog inte vända dig dit.

Fortfarande idag finns det stora brister på köparsidan när det gäller SEO och det är ett problem. Om inte du som är marknadschef lär dig köpa SEO så är det stor risk att du inte får vad du vill ha (om du inte lyckas hitta ett företag som kan lirka det ur dig och tycker att det är viktigt). Ett enkelt exempel är när även ganska luttrade ”sökmotorexperter” menar att det på något magiskt sätt ska gå att få permanenta resultat från SEO. Har du provat ringa Aftonbladet någon gång och fråga hur mycket det kostar att få toppbannern på Aftonbladet.se för all evinnerlig tid?

Bra SEO är en bra affär

När man startar som sökmotorkonsult kan man, precis som i alla företag, behöva gå på ren energi ett tag. Att börja en bana kräver ibland stora insatser men precis som med resultaten från sökmotoroptimering så ska det efter ett tag vara lönsamt. Riktigt bra SEO är dessutom väldigt lönsamt och det är inget annat än marknadskrafter som styr.

Om jag levererar väldigt många kunder till dig så tjänar du väldigt mycket pengar på det. Då är du beredd att betala mig väldigt mycket pengar också. Om man väljer att tro på marknaden så tror man också att, i längden, så lönar det sig att vara lönsam.

Smör i solsken

En tjänst som är bra kommer att vara populär om det inte finns något annat stort problem med den. SEO är idag en bristvara och alla som har ok kunskaper kan sälja dem utan särskilda problem. En bra sökmotorkonsult idag tjänar gott om pengar och om sökmotorkonsulten inte gör det så kan det vara värt att fundera på varför.

2 kommentarer

  1. Det där ställer jag upp på. Kundrekrytering skall inte vara något problem om man är duktig.
    Blir lite skeptisk ibland när jag ser hur en del kastar sig över kundförfrågningar på Twitter och andra ställen. Är de nya i branschen, det kan man förstå men kanske inte mer etablerade.

    Kommentar av Urban

  2. Mycket att lära här för en VD, säljare, Marknadschef, bara att ta in info och försöka hitta en bra SEO Konsult

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.