Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Money Talks – så även inom SEO

Surfande Apa

Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år i branschen så ska man inte vara där, och om du är ute efter de bästa resultaten ska du nog inte vända dig dit.

Fortfarande idag finns det stora brister på köparsidan när det gäller SEO och det är ett problem. Om inte du som är marknadschef lär dig köpa SEO så är det stor risk att du inte får vad du vill ha (om du inte lyckas hitta ett företag som kan lirka det ur dig och tycker att det är viktigt). Ett enkelt exempel är när även ganska luttrade ”sökmotorexperter” menar att det på något magiskt sätt ska gå att få permanenta resultat från SEO. Har du provat ringa Aftonbladet någon gång och fråga hur mycket det kostar att få toppbannern på Aftonbladet.se för all evinnerlig tid?

Bra SEO är en bra affär

När man startar som sökmotorkonsult kan man, precis som i alla företag, behöva gå på ren energi ett tag. Att börja en bana kräver ibland stora insatser men precis som med resultaten från sökmotoroptimering så ska det efter ett tag vara lönsamt. Riktigt bra SEO är dessutom väldigt lönsamt och det är inget annat än marknadskrafter som styr.

Om jag levererar väldigt många kunder till dig så tjänar du väldigt mycket pengar på det. Då är du beredd att betala mig väldigt mycket pengar också. Om man väljer att tro på marknaden så tror man också att, i längden, så lönar det sig att vara lönsam.

Smör i solsken

En tjänst som är bra kommer att vara populär om det inte finns något annat stort problem med den. SEO är idag en bristvara och alla som har ok kunskaper kan sälja dem utan särskilda problem. En bra sökmotorkonsult idag tjänar gott om pengar och om sökmotorkonsulten inte gör det så kan det vara värt att fundera på varför.

2 kommentarer

  1. Det där ställer jag upp på. Kundrekrytering skall inte vara något problem om man är duktig.
    Blir lite skeptisk ibland när jag ser hur en del kastar sig över kundförfrågningar på Twitter och andra ställen. Är de nya i branschen, det kan man förstå men kanske inte mer etablerade.

    Kommentar av Urban

  2. Mycket att lära här för en VD, säljare, Marknadschef, bara att ta in info och försöka hitta en bra SEO Konsult

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner