Sökmotorkonsult.se

Pinterest del två – att driva och analysera trafik

Lappar på anslagstavlaPå marknadsavdelningar runt om i världen läggs pannor i djupa veck just nu. Pinterest har på kort tid blivit ett medium som alla vill använda för att driva trafik, men frågan är hur man ska göra för att utnyttja dess potential.

Peugeot har gjort ett kreativt försök, där de utlyser en tävling på Pinterest. Det handlar om att pussla ihop kompletta bilder av deras bilar i ett album, och det kan säkert ge en hel del uppmärksamhet och trafik. Det förutsätter dock att tävlingen inte är alltför svår att delta i, och kanske har man från Peugeots sida gjort det lite väl komplicerat.

Vare sig just Peugeots tävling blir en succé eller inte så kan man konstatera att det finns ett otroligt intresse för tjänsten. I början av mars lanserades Pinerly, som är en kontrollpanel för Pinterest, och igår var intresset så stort att sidan kraschade. Mer information om Pinerly finns på Bloggflocken.

Pinterest post-dofollow

Men hur vet man om man verkligen tjänar någonting på sitt företags Pineterest-konto? Eftersom Cold Brew Labs nu har plockat bort dofollow-funktionen så är tjänsten inte lika intressant ur ett SEO-perspektiv. Den kan ju dock fortfarande ge trafik, och för att se om den gör det får man använda sig av Google Analytics.

Jim Gianoglio skriver på Mashable om hur man kan se om Pinterest ger några värdefulla referrals. Det finns tre sätt att se detta.

  1. Under Referrals letar man upp Pinterest, och sedan kan man skapa ett avancerat segment för enbart Pinterest-trafik. Har man mål uppsatta kan man mäta Pinterests grad av måluppfyllelse jämfört med andra sidor. Detta är framför allt intressant för den som driver en webbshop. Lönar det sig att vara aktiv på Pinterest?
  2. En skräddarsydd rapport (custom report) som visar exempelvis vilka specifika pins (alltså enskilda poster) som driver trafik till sajten, i kombination med andra saker som du kan vilja veta. Rapporterna kan sedan exporteras till Dashboards.
  3. MCF – Multi-Channel Funnels – är många Analytics-användares favoritfunktion. Syftet med att använda denna funktion är att se om Pinterest bidrar till en transaktion, alltså om det får besökare att återvända till sajten. Genom att välja Pinterest som sekundär dimension i MCF får du se dels hur ofta Pinterest har assisterat till en konvertering (en jämförelse med ishockey är inte helt irrelevant), och hur ofta det har lett direkt till en konvertering. Pinterest är kanske en viktig resurs, även om det inte driver besökarna hela vägen i mål med en gång.

Sidan är senast uppdaterad 2021-07-26

2 kommentarer

  1. […] Sökmotorkonsult skriver mer om Pinterest […]

    Pingback av Vecka 12 – Tårtfri! - PRODUKTION203

  2. Pinterest är ett bra sätt att driva trafik till en webbplats. Integrationen i Google Analytics ska göra pinterest ännu bättre. Google Analytics är redan ett användbart verktyg, men kombinera med Pinterest det borde vara mer än fantastiskt.

    Kommentar av Jeff

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!