Sökmotorkonsult.se

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades 1996 i Sverige som en social gemenskap för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet och 2006 hade den blivit den näst största internetcommunty:t i Sverige, efter Lunarstorm. Men 2007 stängdes de ner för all framtid… 

Välkommen hem! var ett av alla meddelande som mötte en när man gick in på sajten, och det var nog så många av dess användare uppfattade det. Som ett andra hem på nätet. Det var en plats där ungdomar möttes för att snacka skit eller dela med sig av sina åsikter. Men vad är egentligen hela historien bakom Playahead? Varför försvann ett så populärt community så plötsligt?

Vilka grundade Playahead? När grundades sajten?

Playahead grundades 1996 av Jonas Frost, Magnus Hansson, Henrik Weimenhög och Oskar Hjert. Då under namnet Hångelguiden, och sajten växte snabbt. I början låg sajten på företaget Dimacs servrar i Helsingborg, där Jonas Frost jobbade.

Men sajten växte och blev snabbt för stora den dåvarande lösningen. De köptes då av investerare, som böt namnet till Playahead. Men det nya företaget gick snabbt i konkurs (inte helt ovanligt under IT-bubblan), och Jonas Frost och hans chef Leif Carlsson köpte år 2001 tillbaka sajten. Det kan man säga är den riktiga starten för sajtens populäritet. Under denna tid växer företaget och introduceras även i Danmark, Norge, Finland och England.

Se denna reklamfilm från Norge med musik från bandet Simple Plan:

År 2007 köptes plattformen av det svenska medieföretaget MTG, för hela 102 miljoner kronor. Vid denna tidpunkt var Playahead näststörst i Sverige, på andra plats efter Lunarstorm. Sajten hade då 530 000 medlemmar.

Vad gjorde Playahead så populärt?

Playaheads målgrupp var tonåringar och unga vuxna. Sajten blev populär i denna målgrupp av flera skäl. Den hade liknande funktionaliteter som andra communities, som exempelvis Lunarstorm, men många tyckte att Playahead var tuffare. Det gjorde att sajten uppfattades som ett coolare ställe att hänga på. Med det sagt fanns det många användare som fanns på båda sajterna, speciellt i Playaheads början.

Vad kunde man göra på plattformen?

Användarna kunde träffas och prata genom att skriva i andras gästböcker, titta på bilder, debattera i forum och visa sina åsikter och intressen genom att gå med i så kallade teams. Playahead tog i början ut 5 ”PA-dollar” för att skapa ett team och sedan hade man en månadsavgift baserat på storleken för teamet. 2009 togs månadsavgiften för att skapa ett team bort.

Man kunde också med enklare HTML redigera utseendet på sin profil, och exempelvis ändra bakgrundsfärg. Det fanns även på konkurrenter som Lunarstorm, men det gjorde att många ungdomar fick sin första chans att prova på programmering med communityprofilerna. Användare hade en större kontroll över hur deras profiler såg ut om man jämför med hur det ser ut idag på exempelvis Facebook och Instagram.

Hyllningslåt gjord av en användare som även visar skärmdumpar över hur sajten såg ut (varning för 00-talsmusik):

Hur tjänade de pengar?

Playahead fick den största delen av sina intäkter på annonser. Annonserna kunde segmenteras efter målgruppens kön, ålder, plats med mera. Annonser var ett vanligt upplägg vid denna tidpunkt för finansiering.

Men de hade också försäljning av såkallade VIP-medlemskap, som gav användarna fler funktioner. De kunde vara saker som mer utrymme för bilder, möjlighet att ha musik på sin presentationer och mer. De fanns flera olika nivåer med olika fördelar och man betalade en månadsavgift. Man kunde köpa VIP-medlemskap via sms.

När stängdes Playahead?

Plattformen stängdes 2010, bara 3 år efter uppköpet. 88% av de registrerade användarna var inte längre aktiva och sajten fick inte de intäkter som var förväntade. Den dåvarande VDn för MTG kommenterade nedläggningen 2007 med att de hade skett en ”förflyttning av användandet från nationella till globala medier”. Det syns tydligt att intresset hade svalnat vid tid för nedläggningen om man tittar på sökbeteendet på Google:

Det var ett öde som många svenska communities mötte vid denna tidpunkt, så som Lunarstorm och även senare Bilddagboken. Användarna hade helt enkelt valt bort lokala communities och ville nu hänga på internationella plattformar. Vid denna tidpunkt var det framförallt Facebook och MySpace som ökade i användare i Sverige.

Playahead var en fantastisk gemenskap som många nog fortfarande har bra minnen ifrån. Har du några minnen från plattformen? Minns du vad du brukade göra där? Berätta för oss i kommentarerna nedan!

Hängde du på Playahead?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2022-10-03

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?