Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Prissättning, konverteringsgrad och SEO

Om du driver en webbutik så är förstås prissättning något som är ett ständigt återkommande problem. Du vill väga förtjänsten mot konverteringsgraden och allt som oftast är det så man mäter. Om du däremot gjort en bra sökmotoroptimering kommer konverteringsgraden påverkas mindre av priset. Du når nämligen en annan typ av kunder. Kunderna som kommer in till din webbshop på konventionellt vis har kommit dit av en annan anledning än de som kommit dit via sökmotorer. Nu är det inte så att de som kommer från sökmotorer konverterar bättre i snitt men de konverterar i huvudsak av andra anledningar.

Om du varit noggrann och sett till att sökorden/termerna du optimerat för är väldigt nära din produkt och sökaren kommer direkt till produkten som stämmer bäst med det de sökt kommer de konvertera bra. De kommer konvertera bra även om priset är högre än snittet. Det finns förstås gränser, priset påverkar naturligtvis här också men inte lika mycket. Ett exempel är en webbutik jag jobbat med som dels hade väldigt lite försäljning innan optimeringen dels hade mycket lägre priser. Produkterna är väldigt nischade och tidigare såldes de på marknader och mässor i första hand, siten fungerade mest som något man kunde leta upp om man ville ha kontakt eller om man ville beställa något extra när man redan var kund. Priset för snittvaran låg på ungefär 1000 kr när den såldes på mässa och bara lite högre på nätet. Trots att kunden visste vad denne letade efter och dessutom allt som oftast var en återkommande kund (man fick ett kort med adressen om man köpte något) så konverterade de väldigt dåligt.

Efter optimering kunde man se att konverteringen var mycket högre och den fortsatte vara det även när man höjde priserna med 50%. Besökaren har helt enkelt ett annat förtroende för siten när man ligger etta på termen. Dessutom får besökaren ofta känslan av att ”det är det här som finns”. De priser man sätter blir mer av norm jämfört med om de gått till en site de fått adressen till på ett kort.

De saker som styr konverteringen, och intäkterna, när man arbetar med SEO kan rangordnas på följande sätt:

1. Hur nära produkten söktermen är. En landningssida med en bildskärm konverterar bättre på sökordet ”Bildskärm” än på ”TV”.

2. Hur många outs landningssidan har. Om det finns mycket att klicka på kommer en del välja andra knappar/länkar än signup/köp.

3. Betalningssystem. Om det betalsystem som finns inte är det besökaren använder konverterar han inte.

4. Hur trygg siten känns. Många är fortfarande nervösa inför e-handel och om siten känns det minsta riskabel kommer besökaren vända.

5. Priset.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Lighthouse

Nya PageSpeed Insights är här

PageSpeed Insights har fått sig en fick sig en rejäl uppdatering – både designmässigt och under huven. Här går vi igenom vad som har förändrats.

Årets Julklapp 2018

Vad blir Årets Julklapp 2018?

Har du börjat köpa julklapparna ännu? Vi jämför sökvolymen för populära produkter och tjänster för att hitta vad som blir årets julklapp 2018!

Web summit 2018

Web summit 2018

Vi har varit på Web summit 2018. I denna artikel berättar vi hur vi upplevde denna megakonferens i Lissabon.

motiv i dynamiska annonser

Facebook motiv – bästa tipset inför Black Friday

Hur ska du sticka ut med dina Facebook annonser under Black Friday? I följande artikel går vi igenom hur du lägger till motiv i dynamiska annonser. Läs mer här!

uteslut-mobilappar

Undvik att displayannonser syns i mobilappar

Om du vill undvika att dina Display-annonser syns i mobilappar behöver du se över inställningarna i Google Ads. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner