Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Relevanta annonser eller integritet

Både ha och äta kakan

Ingen kan ha missat allt snack om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Även Apple gör ett slag för integriteten genom att minska möjligheten till att använda cookies. Samtidigt vill vi mötas av relevanta annonser på webben. Hur går detta ihop?

I maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft. Domedagsmässigt målas denna nya förordning upp likt Y2K-buggen, garanterat till många advokatbyråers stora lycka. Tanken med GDPR är att öka skyddet för hur privatpersoners personuppgifter hanteras. Den är till för din och min integritet.

Apple också integritetsriddare 

För någon vecka sedan kom nyheten att Apple slår ett slag för vår personliga integritet i den nya versionen av Safari. Detta genom något som Apple kallar för ”Intelligent Tracking Prevention” som kommer minska möjligheten att använda cookies för att följa besökare mellan sajter. Konsekvenserna blir exempelvis att det blir svårare med retargeting och att göra annonser mer relevanta utifrån besökares tidigare beteendemönster.

28 % använder annonsblockerare

De flesta av oss skriver garanterat under på att det är viktigt med personlig integritet. Samtidigt vill vi inte se massa irrelevanta annonser. Adobe släppte en rapport i höstas som visade att 28 % av svenskarna använder annonsblockerare. Detta är ju en direkt följd av många stör sig på dåliga annonser.

Det är inte ofta att jag stöter på någon som klagar på annonserna på Google. I stor utsträckning gäller samma sak annonser på Facebook. Anledningen i båda fallen är att de vet så pass mycket om oss att de kan visa relevanta annonser för oss, annonser som kan hjälpa oss istället för att bara vara i vägen.

De annonser som vi främst stör oss på är annonser på sajter som Aftonbladet. För egen del är det ytterst sällan jag känner att de är relevanta för mig och jag kan inte minnas när jag senast klickade på en annons där. Det är såklart inte så att Aftonbladet medvetet ger oss dåliga annonser utan skillnaden mellan dem och Google och Facebook är att de inte vet lika mycket om mig för att kunna erbjuda mig lika relevanta annonser.

Både ha och äta kakan

Å ena sidan vill vi ha personlig integritet på nätet, å andra sidan ogillar vi dåliga annonser till den milda grad att vi bemödar oss att installera annonsblockerare. Det går sannolikt inte att få både och. Vill vi mötas av relevanta annonser får vi nog leva med att sajter och annonsplattformar vet en hel del om oss.

Jag tummar nog hellre på min personliga integritet om detta innebär att jag slipper mötas av annonser från Viking Line eller Volvokortet varje gång jag går in på Aftonbladet.

Vad är viktigast för dig? Relevanta annonser eller integritet? Kommentera gärna nedan.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner