Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Relevanta annonser eller integritet

Både ha och äta kakan

Ingen kan ha missat allt snack om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Även Apple gör ett slag för integriteten genom att minska möjligheten till att använda cookies. Samtidigt vill vi mötas av relevanta annonser på webben. Hur går detta ihop?

I maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft. Domedagsmässigt målas denna nya förordning upp likt Y2K-buggen, garanterat till många advokatbyråers stora lycka. Tanken med GDPR är att öka skyddet för hur privatpersoners personuppgifter hanteras. Den är till för din och min integritet.

Apple också integritetsriddare 

För någon vecka sedan kom nyheten att Apple slår ett slag för vår personliga integritet i den nya versionen av Safari. Detta genom något som Apple kallar för ”Intelligent Tracking Prevention” som kommer minska möjligheten att använda cookies för att följa besökare mellan sajter. Konsekvenserna blir exempelvis att det blir svårare med retargeting och att göra annonser mer relevanta utifrån besökares tidigare beteendemönster.

28 % använder annonsblockerare

De flesta av oss skriver garanterat under på att det är viktigt med personlig integritet. Samtidigt vill vi inte se massa irrelevanta annonser. Adobe släppte en rapport i höstas som visade att 28 % av svenskarna använder annonsblockerare. Detta är ju en direkt följd av många stör sig på dåliga annonser.

Det är inte ofta att jag stöter på någon som klagar på annonserna på Google. I stor utsträckning gäller samma sak annonser på Facebook. Anledningen i båda fallen är att de vet så pass mycket om oss att de kan visa relevanta annonser för oss, annonser som kan hjälpa oss istället för att bara vara i vägen.

De annonser som vi främst stör oss på är annonser på sajter som Aftonbladet. För egen del är det ytterst sällan jag känner att de är relevanta för mig och jag kan inte minnas när jag senast klickade på en annons där. Det är såklart inte så att Aftonbladet medvetet ger oss dåliga annonser utan skillnaden mellan dem och Google och Facebook är att de inte vet lika mycket om mig för att kunna erbjuda mig lika relevanta annonser.

Både ha och äta kakan

Å ena sidan vill vi ha personlig integritet på nätet, å andra sidan ogillar vi dåliga annonser till den milda grad att vi bemödar oss att installera annonsblockerare. Det går sannolikt inte att få både och. Vill vi mötas av relevanta annonser får vi nog leva med att sajter och annonsplattformar vet en hel del om oss.

Jag tummar nog hellre på min personliga integritet om detta innebär att jag slipper mötas av annonser från Viking Line eller Volvokortet varje gång jag går in på Aftonbladet.

Vad är viktigast för dig? Relevanta annonser eller integritet? Kommentera gärna nedan.

 

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner