Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Relevanta annonser eller integritet

Både ha och äta kakan

Ingen kan ha missat allt snack om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Även Apple gör ett slag för integriteten genom att minska möjligheten till att använda cookies. Samtidigt vill vi mötas av relevanta annonser på webben. Hur går detta ihop?

I maj 2018 träder EU:s nya dataskyddsförordning GDPR i kraft. Domedagsmässigt målas denna nya förordning upp likt Y2K-buggen, garanterat till många advokatbyråers stora lycka. Tanken med GDPR är att öka skyddet för hur privatpersoners personuppgifter hanteras. Den är till för din och min integritet.

Apple också integritetsriddare 

För någon vecka sedan kom nyheten att Apple slår ett slag för vår personliga integritet i den nya versionen av Safari. Detta genom något som Apple kallar för ”Intelligent Tracking Prevention” som kommer minska möjligheten att använda cookies för att följa besökare mellan sajter. Konsekvenserna blir exempelvis att det blir svårare med retargeting och att göra annonser mer relevanta utifrån besökares tidigare beteendemönster.

28 % använder annonsblockerare

De flesta av oss skriver garanterat under på att det är viktigt med personlig integritet. Samtidigt vill vi inte se massa irrelevanta annonser. Adobe släppte en rapport i höstas som visade att 28 % av svenskarna använder annonsblockerare. Detta är ju en direkt följd av många stör sig på dåliga annonser.

Det är inte ofta att jag stöter på någon som klagar på annonserna på Google. I stor utsträckning gäller samma sak annonser på Facebook. Anledningen i båda fallen är att de vet så pass mycket om oss att de kan visa relevanta annonser för oss, annonser som kan hjälpa oss istället för att bara vara i vägen.

De annonser som vi främst stör oss på är annonser på sajter som Aftonbladet. För egen del är det ytterst sällan jag känner att de är relevanta för mig och jag kan inte minnas när jag senast klickade på en annons där. Det är såklart inte så att Aftonbladet medvetet ger oss dåliga annonser utan skillnaden mellan dem och Google och Facebook är att de inte vet lika mycket om mig för att kunna erbjuda mig lika relevanta annonser.

Både ha och äta kakan

Å ena sidan vill vi ha personlig integritet på nätet, å andra sidan ogillar vi dåliga annonser till den milda grad att vi bemödar oss att installera annonsblockerare. Det går sannolikt inte att få både och. Vill vi mötas av relevanta annonser får vi nog leva med att sajter och annonsplattformar vet en hel del om oss.

Jag tummar nog hellre på min personliga integritet om detta innebär att jag slipper mötas av annonser från Viking Line eller Volvokortet varje gång jag går in på Aftonbladet.

Vad är viktigast för dig? Relevanta annonser eller integritet? Kommentera gärna nedan.

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner