Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rykteshantering

Rykteshantering har blivit en växande del av sökmotoroptimering eftersom allt fler förstår att det innebär ett problem med negativa resultat förknippat med ens varumärke och namn. Att hugga åt sig en andel av sökningarna som görs på varumärken kallas internationellt för Brandjacking och ett lysande exempel på det är Nikke Lindqvists resultat med Sverigedemokraterna.de (en site som är starkt kritisk till SD) alldeles innan valet. Om det är Sverigedemokraterna som råkar ut för det kan det förstås ses som lustigt men det är mindre roligt om det händer med ditt eget varumärke och det kan mycket väl hända.

Jag är av åsikten att varje svenskt företag av lite större storlek borde säkra upp sitt sökresultat även om det inte skrivits något negativt. Det är nämligen ofta mycket lättare att göra det i förväg än att göra det i efterhand. Det kan räcka med en missnöjd kund för att du ska få en permanent fläck i resultatet och det finns egentligen två sätt att hantera det. Det första är att se till att man äger sitt sökresultat. Det andra är att man är beredd på att hantera kritik på nätet.

Att äga sitt sökresultat är nästan alltid lätt om man inte råkat ut för någon form av kritik. Det är ganska lätt att ha en så pass bred närvaro på nätet att man faktiskt kontrollerar alla positioner i sökresultatet. Jag har sedan tidigare skrivit 9 tips för att rädda varumärket, där kan du hitta enkla tips på hur du kontrollerar ditt sökresultat.

Att vara beredd på att hantera kritik på nätet är lite mer komplicerat, det är ju dessutom snarare PR än SEO. Det allra bästa resultatet du kan få är att en kritiker tar bort artikeln om dig eller tar bort ditt namn/varumärke ur den. Om du kan uppnå det så har du ju räddat situationen. Det jag vill påminna dig om inför din handlingsplan är att du aldrig kan tvinga en bloggare eller tidning att ta bort något, de har lagen på sin sida. Det du alltså måste göra är att göra dem nöjda.

Min egen handlingsplan för rykteshantering ser ut ungefär så här:

  1. Kontakta den som skrivit om dig per telefon, förklara att det är situationen är tråkig och att du har förståelse för missnöjdheten. Förklara att ni har för avsikt att lösa problemet som föranlett artikeln.
  2. Åtgärda problemet om det är möjligt, om det inte är möjligt se över möjligheter till kompensation.
  3. Kontakta åter författaren när det är löst och be denne ta bort artikeln.

Nu är den här listan visserligen kraftigt förenklad, det är inte alls säkert att det är ett problem som är orsaken eller att det ens går att resonera med personen. I så fall måste något annat till men ovanstående tre punkter löser i min erfarenhet huvudparten av problemen.

7 kommentarer

  1. Det måste väl ändå vara korkat att anse att brandjacking är ok bara för att det drabbar en politisk meningsmotståndare? Men du gör väl som de flesta andra enligt tesen ”Nähä nu lägger jag hjärnan åt sidan en stund och skriver nåt om SD”.

    Det har dock hänt i fler politiska sammanhang. SSU gjorde en brandjacking av alliansen våren 2010.
    http://www.dn.se/nyheter/valet-2010/ssu-tar-patent-pa-alliansen

    Den som ägnar sig åt sån skit gör rätt i att ha en advokat vid sin sidan. Det finns en lag som förbjuder varumärkesintrång.

    Kommentar av Patrik, Ängelholm

  2. Jag gissar att jag lyckats få min första kommentar från en Sverigedemokrat på den här bloggen.

    Jag tänkte att jag faktiskt ska svara trots att jag tror att det kanske inte kommer nå fram. Jag tycker det är ok med brandjacking i alla fall, inte bara när det gäller SD. Du kan ju läsa posten som länkas – Hur du snor dina konkurrenters kunder.

    Det finns inget som helst inom lagen som påverkar vilka positioner man får ha i sökresultat – jag får synas på vilket varumärke som helst.

    Kommentar av Magnus

  3. Det stämmer att jag är sverigedemokrat, och nej du kommer nog inte ”nå fram”, för det är väl för dig samma sak som att man ska tycka likadant som du. Det gör jag tack och lov inte.

    Brandjacking är en form av stöld, men du kanske tycker snatterier också är ok? Sen finns det fall där brandjacking åberopats på tveksamma grunder (Karamellkungen stämde Godisprinsen, Friskis&Svettis lär ha stämt Bakis&Skakis o.s.v.), och då kan förstås finnas skäl för domstol att fria, om det når rätten.

    Kommentar av Patrik, Ängelholm

  4. Nej Patrik, jag vet att det kommer vara svårt för dig att förstå det här men Brandjacking är varken olagligt eller stöld. Det du pratar om är varumärkesintrång och det är något helt annat. Att Google väljer att visa min blogg när man söker efter ett varumärke har inget med varumärkesintrång att göra.

    I så fall menar du att man aldrig får skriva något negativt om ett företag?

    Kommentar av Magnus

  5. Ja du Magnus, det är inte lätt när Patrik inte kan skilja på äpplen och päron. ;)

    Kommentar av Stefan Johansson

  6. Fokus i detta inlägg ligger inte på Sverigedemokraterna, utan de nämns ju bara som den senaste stora händelsen inom brandjacking/serpröra. Läser man däremot hela inlägget och inte bara ingressen så delas det ut bra tips som även kan gynna SD:s webbnärvaro framöver.

    Det som hände SD hade varit betydligt svårare att genomföra om de haft bättre koll. Det är, som Magnus också skriver, inte olagligt att placera sig högre än registrerade varumärken på Google.

    Kommentar av Kristoffer

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner