Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sikta in dig på rätt målgrupper

Det är säkert ingen nyhet för dig att Google har koll på användarnas sökhistorik, men visste du att Google använder historiken för att bilda sig en uppfattning om kön, ålder, föräldrastatus och intressen? Som företagare kan du enkelt ta hjälp av Google för att identifiera dina målgrupper. Nedan berättar vi hur du gör för att ta del av målgruppsdata i Analytics och AdWords.

Google identifierar målgrupperna åt dig

De två faktorer där Google bestämmer målgruppstillhörighet är användarnas demografiska faktorer (ålder, kön, föräldrastatus) och intressen. Om du vill veta vilken uppfattning Google har av dig kan du enkelt kontrollera det genom att klicka på följande länk: https://www.google.com/settings/ads. Stämmer Googles uppfattning om dig som person med verkligheten?

Om du surfar i inloggat läge på Google har du sannolikt fyllt i den här typen av information, vilket gör att Google redan har information om till exempel ålder och kön. Är du dock inte inloggad så kommer Google utgå från din sökhistorik och ditt sökbeteende när de kategoriserar in dig i målgrupper. Surfar du däremot i inkognito eller om du nyligen har rensat dina cookies kommer Google sannolikt inte kunna dra någon slutsats alls, eftersom de inte har någon sökhistorik att basera sina slutsatser på.

Med hjälp av Googles kan du få fram data kring var din målgrupp finns, hur deras beteende på sajten ser ut samt vilka tekniska förutsättningar målgruppen har. Dessa faktorer bygger på statistisk signifikant data, vilket gör att den här typen av data är betydligt mer tillförlitlig att använda sig av.

Så kan du som företagare dra nytta av detta

Som annonsör i Google AdWords eller användare i Google Analytics kan du som företagare dra nytta av Googles målgruppsidentifiering på olika sätt. Om du inte redan vet din målgrupp kan det vara ett bra hjälpmedel när du försöker identifiera den. Vet du redan en målgrupp så kan det vara intressant att jämföra din egen uppfattning om målgruppen med Googles uppfattning. Du kan även få fördjupade kunskaper kring var din målgrupp finns, hur deras användarbeteende ser ut på sajten, samt vilka tekniska förutsättningar målgruppen har.

Som företagare har du möjlighet att ta del av målgruppsdata i både Analytics såväl som AdWords. Nedan följer en guide på var du hittar data samt vad du behöver göra för att kunna ta del av den.

Ta del av målgruppsdata i Analytics

Om du har ett fungerande Analytics-konto kopplat till din sajt har du möjlighet att se målgruppsdatan från sajtens besökare direkt i Analytics. Om du inte använt dig av den här typen av rapporter i Analytics förut så behöver du aktivera dina demografi – och intresserapporter genom att gå in under fliken ”Målgrupper” och sedan gå in under ”Demografi”.

Analytics - målgruppsrapporter

När rapporten aktiverats kan det ta upp till 24 timmar innan det finns någon tillgänglig data i rapporten, så du kommer inte åt informationen direkt. När rapporten fyllts med data kommer du att kunna se den aktuella målgruppsdatan, tänk dock på att inte dra alltför snabba slutsatser om din trafik till sajten är begränsad.

Målgruppsdata i Analytics

Ta del av målgruppsdata i AdWords

Om du har ett AdWords-konto kopplat till din sajt så har du möjlighet att se målgruppsdata från din annonsering direkt i AdWords interface. För att ta del av informationen behöver du gå in under fliken ”Delat bibliotek” och sedan vidare till ”Målgrupper”. En förutsättning för att målgruppsdatan ska kunna presenteras i direkt i AdWords är att du har implementerat AdWords remarketingkod på sajten. Om du inte jobbat med målgrupper innan kommer du mötas av följande bild.

Målgrupper - Adwords

Här kan du välja att skapa målgrupper baserat på besökarens användarbeteende på sajten. Du kan även skapa en generell lista för alla besökare på sajten om du endast är ute efter att se demografiska faktorer och intressen. I AdWords kan du få fram målgruppsdata på ålder, kön, föräldrastatus och intressen. När koden är implementerad och målgruppen är skapad kommer det se ut som nedan. Dock kan det ta lite tid innan du har tillräckligt med data, beroende på sajtens trafikmängd samt dina målgruppsinställningar.

Adwords - Målgruppsinfo

Om du har specifika funderingar kring målgruppsanpassningar eller önskar veta mer är du välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner