Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sikta in dig på rätt målgrupper

Det är säkert ingen nyhet för dig att Google har koll på användarnas sökhistorik, men visste du att Google använder historiken för att bilda sig en uppfattning om kön, ålder, föräldrastatus och intressen? Som företagare kan du enkelt ta hjälp av Google för att identifiera dina målgrupper. Nedan berättar vi hur du gör för att ta del av målgruppsdata i Analytics och AdWords.

Google identifierar målgrupperna åt dig

De två faktorer där Google bestämmer målgruppstillhörighet är användarnas demografiska faktorer (ålder, kön, föräldrastatus) och intressen. Om du vill veta vilken uppfattning Google har av dig kan du enkelt kontrollera det genom att klicka på följande länk: https://www.google.com/settings/ads. Stämmer Googles uppfattning om dig som person med verkligheten?

Om du surfar i inloggat läge på Google har du sannolikt fyllt i den här typen av information, vilket gör att Google redan har information om till exempel ålder och kön. Är du dock inte inloggad så kommer Google utgå från din sökhistorik och ditt sökbeteende när de kategoriserar in dig i målgrupper. Surfar du däremot i inkognito eller om du nyligen har rensat dina cookies kommer Google sannolikt inte kunna dra någon slutsats alls, eftersom de inte har någon sökhistorik att basera sina slutsatser på.

Med hjälp av Googles kan du få fram data kring var din målgrupp finns, hur deras beteende på sajten ser ut samt vilka tekniska förutsättningar målgruppen har. Dessa faktorer bygger på statistisk signifikant data, vilket gör att den här typen av data är betydligt mer tillförlitlig att använda sig av.

Så kan du som företagare dra nytta av detta

Som annonsör i Google AdWords eller användare i Google Analytics kan du som företagare dra nytta av Googles målgruppsidentifiering på olika sätt. Om du inte redan vet din målgrupp kan det vara ett bra hjälpmedel när du försöker identifiera den. Vet du redan en målgrupp så kan det vara intressant att jämföra din egen uppfattning om målgruppen med Googles uppfattning. Du kan även få fördjupade kunskaper kring var din målgrupp finns, hur deras användarbeteende ser ut på sajten, samt vilka tekniska förutsättningar målgruppen har.

Som företagare har du möjlighet att ta del av målgruppsdata i både Analytics såväl som AdWords. Nedan följer en guide på var du hittar data samt vad du behöver göra för att kunna ta del av den.

Ta del av målgruppsdata i Analytics

Om du har ett fungerande Analytics-konto kopplat till din sajt har du möjlighet att se målgruppsdatan från sajtens besökare direkt i Analytics. Om du inte använt dig av den här typen av rapporter i Analytics förut så behöver du aktivera dina demografi – och intresserapporter genom att gå in under fliken ”Målgrupper” och sedan gå in under ”Demografi”.

Analytics - målgruppsrapporter

När rapporten aktiverats kan det ta upp till 24 timmar innan det finns någon tillgänglig data i rapporten, så du kommer inte åt informationen direkt. När rapporten fyllts med data kommer du att kunna se den aktuella målgruppsdatan, tänk dock på att inte dra alltför snabba slutsatser om din trafik till sajten är begränsad.

Målgruppsdata i Analytics

Ta del av målgruppsdata i AdWords

Om du har ett AdWords-konto kopplat till din sajt så har du möjlighet att se målgruppsdata från din annonsering direkt i AdWords interface. För att ta del av informationen behöver du gå in under fliken ”Delat bibliotek” och sedan vidare till ”Målgrupper”. En förutsättning för att målgruppsdatan ska kunna presenteras i direkt i AdWords är att du har implementerat AdWords remarketingkod på sajten. Om du inte jobbat med målgrupper innan kommer du mötas av följande bild.

Målgrupper - Adwords

Här kan du välja att skapa målgrupper baserat på besökarens användarbeteende på sajten. Du kan även skapa en generell lista för alla besökare på sajten om du endast är ute efter att se demografiska faktorer och intressen. I AdWords kan du få fram målgruppsdata på ålder, kön, föräldrastatus och intressen. När koden är implementerad och målgruppen är skapad kommer det se ut som nedan. Dock kan det ta lite tid innan du har tillräckligt med data, beroende på sajtens trafikmängd samt dina målgruppsinställningar.

Adwords - Målgruppsinfo

Om du har specifika funderingar kring målgruppsanpassningar eller önskar veta mer är du välkommen att höra av dig till oss på Pineberry!

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner