Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sociala Medier som motor i din SEO

Sociala Medier

När man pratar om Sociala Medier idag handlar det nästan alltid om att man ska använda sig av dem i sin marknadsföring eller för att behålla kontakten med sina kunder. Jag skulle vilja lyfta en annan egenskap hos sociala medier som jag tycker är starkare, bättre och smartare. Det går nämligen alldeles utmärkt att göra sin sökmotoroptimering genom dem.

Jag skulle nästan vilja sticka ut hakan och säga att de sociala mediernas främsta område för en marknadsförare är just sökmotoroptimering. Inom inget annat segment får du så mycket positiva synergier och spin off-effekter som inom sökmotoroptimering. Naturligtvis är de direkta effekterna av en bra  kampanj inte att underskatta men de indirekta som du kan få genom att tänka sök när du drar igång kampanjen är enorma.

Det här betyder inte att det alltid är det bästa sättet att göra sökmotoroptimering, det är faktiskt väldigt sällan det är det bästa om man ser till ROI. Ibland är det helt magiskt däremot, ibland är det bättre än allt annat. Jag ska ge lite exempel och förklara hur jag tänker när jag arbetar med Twitter, Facebook och bloggar. Jag är medveten om att det finns fler plattformar men det här är de jag gillar bäst. LinkedIn kanske förtjänar att nämnas men jag har fortfarande aldrig sett något riktigt lyckat göras där.

Bloggar

Vi ska börja titta på bloggandet, inte bara för att det har så många år på nacken utan för att många av de ansträngningar jag gör i Twitter eller på Facebook mynnar ut i att nå bloggare. Bloggare besitter något som de flesta Facebookanvändare och Twittrare saknar – länkstyrka. Att jaga in länkar kan vara ett hårt jobb, särskilt om man inte sitter på så mycket resurser på området. Att då få en länk från en blogg kan vara ett mycket välkommet tillskott, att få länkar från 50 bloggar kan göra hela skillnaden.

Ett exempel jag vill visa upp är Bloggkärleksveckan som jag genomförde v 21 på min personliga blogg Nakna Sanningen. Idén var enkel, jag skrev en post om att man ska dela med sig av kärlek till andra bloggare man uppskattar genom att länka till dem. Efter att den väl tagit fart, återkommer till hur alldeles strax, så spreds det länkar till några hundra bloggare totalt och ungefär ett hundratal länkar till mig. Om vi endast tittar på den initiala trafiken som kom via dom länkarna så ramlade det in 1936 besökare. Det i sig är inte så imponerande men du får komma ihåg att det var länkarna som var det viktiga.

Hur gjorde jag det här då?

Nicholas Christakis sociala nätverkTill att börja med är jag övertygad att det inte fungerat om det inte var uppriktigt. Min målsättning var inte bara att få länkar och trafik utan också att sprida lite kärlek i en annars ganska dyster årstid. Jag är övertygad om att det lyser igenom i posten och att det gör den mer attraktiv. Det finns två viktiga egenskaper i det här länkbetet. Det första är att jag faktiskt uppmuntrar folk att länka, visserligen inte till mig men generellt. Det hade inte fungerat alls lika bra om jag inte gjort det. Den andra egenskapen är att jag såg till att nyckelpersoner kände till och skrev om det. Jag valde ut viktiga bloggare för ämnet, med gott om besökare och bearbetade dem tills de skrev om Bloggkärleksveckan. På så vis fick jag de fem första bloggposterna. Efter det var det bara att luta sig tillbaka och fånga in blogglänkar.

Anledningen att det här fungerar är att många bloggar läses av bloggare, om man väl syns i en kan man alltså få synas i fler om budskapet är tillräckligt attraktivt. Saker sprider sig fort bland bloggar och det är den bakomliggande orsaken till att ett sånt här länkbete fungerar. Det finns en plats där saker sprider sig ännu fortare och det är Twitter.

Twitter

Twitter är nog det allra snabbaste sociala mediet vi har idag, jag brukar jämföra Twitter med en dusch som man kan sticka in huvudet i när man känner för det. Kommunikationen är momentan och många av oss följer och har followers i sån utsträckning att man missar det mesta. Allt missas däremot inte och just det här innebär att man kan nå väldigt många väldigt snabbt. Ok, man kanske inte får samma vidd som i TV-reklam men det kräver dessutom ganska mycket mindre att sätta ihop en 140 tecken lång tweet än en reklamfilm. Min personliga känsla är dessutom att Twitter bygger starkare relationer än vad bloggar gör. Det är den relationen som gör Twitter till något användbart.

När man pratar om sociala medier är det Twitter jag tänker på, måhända är Facebook större men Twitter är arketypen. En stor fördel med Twitter är också att du hittar en större andel early adopters, sådana som är mer i framkant när det gäller teknik och kommunikation på nätet. Det betyder, ofta, att de kan leverera länkar om det är något de gillar.

Visserligen har Google tagit med Tweets och Shares i sin algoritm men de gör, åtminstone än så länge, mycket liten skillnad. Särskilt på lång sikt har vi inte kunnat uppmäta några positiva resultat i positioner med hjälp av bara Tweets. Många delar däremot ut sina Twitterflöden på t ex sin blogg, samlingssidor eller liknande. Dessa länkar är, om än ofta temporära, riktiga länkar.

Om du kan arbeta fram något som inte bara ger tweets utan där tweetsen ger länkar är du i mål. Ofta gäller det alltså att använda sig av Twitter för att komma in till bloggarna. Jag ska ge ett exempel på det med och det är min artikel 250 skarpa hjärnor på Twitter. Jag satte helt enkelt ihop en lista över folk som är bra att följa på Twitter. Det fina med en sån lista är att det är win-win-win. Om du finns på listan vill du förstås retweeta den för det är ju smicker. Du får också fler followers om du finns på den för det är ju en lista över folk man bör följa och den retweetades frekvent. Jag fick förstås mest uppmärksamhet av alla men alla fick. Det leder dessutom till att de som redan följer dig som finns med på listan får lite mer inflytande – något som i väldigt diffus mening är bra för dig.

I slutändan tror jag att posten fick ett 40-tal länkar från bloggar och strax över 120 Retweets (en siffra som måste sägas vara bra för svenskt content).

För inte så länge sen gjorde jag ett test på den här bloggen med Cloud Flood, ett verktyg för att kräva Tweets som betalning. Ofta måste man, som alltid, vara ganska tvingande för att få den riktiga farten och då kan det vara värt att titta på.

Facebook

Det gäller att använda Facebook på rätt sätt, det är ofta mycket mer komplicerat att förvandla Gillningar eller Delningar till länkar. Mycket beror det på att Facebook når mycket bredare än Twitter så de allra flesta på siten har inte ens en möjlighet att länka. Jag använder hellre Facebook på andra sätt än Twitter och Bloggar – jag använder det till att knyta de som redan besöker min site närmre.

Genom att fånga upp besökarna på siten med en fan-page kan du se till att hålla kontakten och således få framtida länkar. Genom att bygga upp en bra fan-page kan du pusha ut dina nyheter på ett enkelt sätt och meddela även dem som inte använder RSS-läsare när du uppdaterat (lite som ett nyhetsbrev alltså). På så vis kan en bra artikel som passar en viss målgrupp landa rätt direkt även om inte alla artiklar alltid passar den skaran.

Notera att jag alltså driver trafiken baklänges här. Istället för att driva från Facebook till min site så driver jag från min site till Facebook. Det går förstås att bygga på med Facebook-annonsering, smarta applikationer etc men jag upplever ofta att det finns en begränsad SEO-effekt. Inget ont om trafiken däremot, det går att driva riktad trafik även från Facebook om man gör på rätt sätt men den här posten handlar inte om det.

Jag och Sociala Medier

För att sammanfatta till sist. När jag själv använder mig av sociala medier gör jag det av två skäl, dels för att jag gillar det, dels för att få länkar. Det är viktigt att det är på riktigt, du kan inte bara vara en megafon som pumpar ut ditt budskap. Mediet är socialt, det betyder konversation, dialog, diskussion, osv. Om du inte gillar det, du vet förstås inte förrän du testat, så kommer det inte fungera.

16 kommentarer

  1. Boom! Där satte du en del bollar i rullning, tack för den sömnfria natten :)

    Kommentar av

    Peter Eklöf

  2. Det är tidskillnaden som gör att jag alltid publicerar vid fel tidpunkt – är faktiskt lite dåligt för mig med för jag missar högsäsongen direkt efter lunch när man får bäst spridning :)

    Kommentar av Magnus

  3. Väl sammanfattat, och dina två exempel (kärleksveckan och listan) är ju vansinnigt bra beten – speciellt som de som sagt är saker som alla faktiskt tjänar på. Hade du gjort en risig lista med 30 namn är jag övertygad om att den inte alls hade tagit fart på det sättet.

    För övrigt – hur ser du på sociala medier kontra konvertering? Har det nånsin fungerat bra för B2B eller bör man hålla sig till B2C?

    Kommentar av

    Jonas

  4. Bra fråga, ska se om jag inte kan få ihop en post om det, vet en riktigt bra co-authour som jag kanske kan övertala om att delta.

    Kommentar av Magnus

  5. Undersökningar jag har läst visar att Facebook är mest för B2C, medan LinkedIn och Bloggar fungerar bäst för B2B. Men sedan beror det helt och hållet vilken bransch inom dessa segment det handlar om. Twitter är tillexempel bra för B2C, men mest för ganska tekniska branscher, som t.ex. Software.

    Kommentar av Gustav

  6. Intressant läsning! Kul att någon vågar exprimentera med skarpa tester och sedan berätta om effekten. Många drömmer om den virala effekten, men är för ett fåtal som den händer spontant. Att kunna påverka och skapa positiva ringar på de sociala medierna är nog många företagares dröm.
    Tack för bra inlägg.
    Stina

  7. Gustav, jag upplever att man visserligen kan driva mycket besökare från FB men det är svårare med något som ger långsiktiga SEO-fördelar. Jag har iofs inte arbetat jättehårt med det så det finns säkert någon annan som kan visa väldigt bra resultat. Linkedin har jag bankat huvudet mot hur länge som helst, kan det kanske vara så att det är lite sämre i Sverige?

    Stina, tackar, jag är övertygad om att många av de virala kampanjer vi ser idag som fungerar faktiskt gör det just av en slump. Det finns förstås en hel del som visar alla tecken på att någon gjort allt rätt men även då upplever jag att man som bäst har 50/50 att det flyger.

    Kommentar av Magnus

  8. Hej Magnus, jag menade kanske inte specifikt SEO, utan rent allmänt. Jag håller med dig att Facebook är kanske inte så mycket till att driva trafik, utan att bygga relationer, och få ihop en ”fan”-skara, som kan göra andra nyfikna på ens företag.

    När det gäller virala kampanjer är det ju lite som musikbranschen. Ingen kan väl säga vad som kommer att slå – men vissa är klart duktigare än andra att skapa grejor som blir en hit. Ska bli intressant att se om vi kommer att få se någon svensk som kan bli den virala marknadsföringens Per Gessle, eller Björn&Benny?
    :)

    Kommentar av Gustav

  9. […] Sokmotorkonsult om SEO och Sociala Medier […]

    Pingback av

    Vecka 10 – Ny praktikant - PRODUKTION203

  10. Positivt med att öppna upp med dina tester och resultatet som du berättar vad det ger. Det säger egentligen allt om effekterna och resultaten att det hänger oftast på vad man skriver eller hur man skriver, budskapet ska som du skriver det vara intressant och paketerat på rätt sätt. Jag kan tala för mig själv då på min privata facebook sida när jag la upp en orginell bild på ett rådjur min far fota på nära håll rådjuret så enormt cool och tuff ut samt bilden höll hög kvalite, det dröjde bara 2min så hade personer i mitt nätverk kommenterat och skrivit om bilden. Nu var inte det här kopplat så jag kunde dra nytta av trafik till sidan, men det är lite i likhet med det du beskriver om att paketera artiklar blogginlägg på rätt sätt som är intressant för medierna för att få trafik. Nu har du återigen väckt idéer för mig. Jag är helt övertygad om att det här ger mycket mer trafik än enbart sökords placera sig på google, visst ska man komplettera och göra sig en helhet….

    Kommentar av

    Björn

  11. Intressant post! Blir riktigt inspirerad till att experimentera lite själv med sociala medier.

    Kommentar av

    Sebastian

  12. Tack för en bra post! Jag skall arbeta mer med Twitter. Det är som du nämner ett bra forum för att nå ut snabbt och enkelt. Det är även mer nischad publik. Jag upplever även att det finns mycket kompetens ute på Twitter, riktigt mycket kompetens.
    Facebook är ett bra medium, men ett bredare medium, tycker jag.

    Plus till dig för ditt kreativa länkbygge :)

    Petter Hedman

    Kommentar av

    Petter

  13. Sociala medier har verkligen blommat upp mycket sista tiden. fråan är ifall det är en hype eller om dom är här för att stanna.

    man har ju läst många artiklar om hur ”dagens ungdom” kommer bli tvungna att bygga om hela sin identitet på nätet för att inte chefer etc ska se deras festbilder.

    Kommentar av

    Axel

  14. Riktigt bra information. Någon som har tips på plugins för integration av Sociala Medier i WordPress?

    Kommentar av

    Jonas

  15. Tack för en mycket givande artikel. Själv gillar jag att använda mig av de olika verktyg som finns inom sociala medier och fler läser mina inlägg tack vore att jag skickar dem till Facebook.

    Kommentar av

    Patricia L Mellin

  16. Bra där magnus, inga hemligheter här men det krävs en hel del av kunden, Däri ligger oftast problemen med att få en konstinuerlig ström av nyheter. Inte alla företag kan använda sig av sociala medier om man tänker rent kvalitetsmässigt men det är en myckt bra kanal att koppla ihop både twitter, bloggen oc hfacebook för att gemensamt posta nyheter och artiklar som SEO-effektiva verktyg för företag.

    Kommentar av

    Michael Persson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner