Sök står för 67 % av intäkterna

Enligt en undersökning av Wolfgang Digital står sökkanalerna SEO och SEM tillsammans för 67 % av intäkterna online. Samma undersökning visar även att röstsök står för 0,05 % av sökningarna.

Häromveckan kom Wolfgang Digital med sin årliga KPI-undersökning som baseras på en herrans massa data*. Även om undersökningen inte bjöd på några direkta överraskningar så bekräftar den trender (och icke-trender) som vi också ser. Jag vill lyfta fram tre saker från undersökningen:

1. Sök dominerar

Google är den helt dominerande kanalen för både trafik och intäkter. SEO och SEM står tillsammans för 65 % av trafiken till sajterna och 67 % av intäkterna. Skillnaden mellan SEO och SEM är minimal, exempelvis står SEO för 33 % och SEM för 34 % av intäkterna.

Det ska givetvis nämnas att datan kommer från Google Analytics som med sin ”sista klicket”-modell ger fördel till marknadsföringskanaler som ligger långt ner i säljtratten, som sök ju gör.

Även med hänsyn till detta visar siffrorna tydligt på att sök är en fantastisk kanal. Frågar du mig så investerar fortfarande många företag alldeles för lite i sök i förhållande till potentialen. Om sök står för 67 % av intäkterna kan du satsa ganska mycket av din marknadsbudget i kanalen innan det blir olönsamt.

2. Social media ökar

Trots att sociala medier missgynnas när man tittar på det från ett ”sista klicket”-perspektiv så ökar det. I undersökning står sociala medier för 4 % av intäkterna vilket är en fördubbling mot förra året. Om sök är det givna valet av marknadsföring långt nere i säljtratten har sociala medier tagit motsvarande position högre upp i säljtratten. 

3. Röstsök 1 000 gånger mindre än prognos

Jag kunde inte låta bli att ta upp denna punkt då jag under lång tid försökt mota trendspaningar om att röstsök ska ta över. Comscores prognos var att röstsök skulle stå för 50 % av googlingarna 2020. Utan att raljera för mycket över deras prognos kan vi ju konstatera att den var uppåt väggarna fel. Anledningen till att denna prognos ändå fick fäste under (för) lång tid, var att det fanns/finns inte några tillförlitliga siffror kring hur stort röstsök faktiskt är.

I denna undersökning har Wolfgang valt en intressant lösning på att mäta hur stort röstsök är. De har gått igenom söktermerna för 30 miljoner googlingar i Google Ads och letat fram de som börjar med ”Ok Google” och ”Hey Google”. Detta är såklart inte en perfekt metod för att mäta röstsök, men ändå betydligt mer relevant än många andra jag stött på.

En viktig begränsning i deras undersökning är att de bara tittar på googlingar där det visats en annons. På ett sätt gör detta undersökningen mer intressant, för det innebär att resultatet snarare visar på hur stor andel av alla kommersiella googlingar som görs via rösten. Vad kom de fram till då? Jo, deras undersökning visar att röstsök står för 0,05 % av sökningarna. Så röstsök är 1 000 gånger mindre än Comscores tidigare prognos…

*Undersökningen har analyserat 130 miljoner sessioner och € 330 miljoner i onlineintäkter. Tidsperioden är 12 månader mellan november 2018 till oktober 2019 och inkluderar över 300 företag/sajter i Europa och USA.