Sökmotorkonsult.se

Sökmotormarknadsföring

Hands-writing-on-laptop

Sökmotormarknadsföring kan vara hur lätt som helst om man väljer den vägen, det kan också vara näst intill hur komplicerat som helst. Till att börja med kan man dela upp sökmotormarknadsföring i två delar, sökmotoroptimering och sökordsannonsering.  

Sökmotoroptimering är när man arbetar med de organiska (riktiga) sökresultaten och sökordsannonsering är när man jobbar med de köpta resultaten. Vanligtvis kan man skilja det på att de organiska ligger till vänster och de köpta till höger (kan faktiskt variera lite, ibland i Google så finns köpta länkar ovanför de organiska).

Den här bloggen handlar ju oftast om sökmotoroptimering så jag tänkte att vi kunde ta en närmare titt på adwords (Googles sponsrade länkar, annonserna man kan köpa av Google alltså). Adwords finns både för sökmotorn och på Googles partners sidor, vi ska idag fokusera på de sponsrade länkar som finns i sökmotorn för den andra delen är inte riktigt sökmotormarknadsföring.

Om man bygger sin satsning på sponsrade länkar på rätt sätt kan det bli väldigt lönsamt men det finns några faktorer man måste tänka på. Det allra första jag tänker nämna är att man måste hålla koll på sin ROI och sin Konverteringsgrad. Det andra är kvaliteten på landningssidan generellt (på ungefär samma sätt som när man gör en sökmotoroptimering) och det tredje kvalitet på annonsen.

Jag ska inte gå in särskilt mycket på hur man väljer sökord annat än att säga att ju relevantare de är till landningssidan desto bättre. Man kan ju förstås göra tvärt om och göra landningssidor som är relevanta till sökordet. vi ska istället titta på kvalitet på annons och landningsida till att börja med. Det är nämligen så här, ju relevantare dessa är desto billigare blir det för dig att annonsera. Du får dessutom bättre resultat i mer klick och bättre konverteringsgrad. Se till att sidan som besökaren landar på är den sida där de kan göra ett köp, se till att den passar perfekt med sökordet, om du annonserar på Fårskinn så ska man kunna köpa Fårskinn direkt på sidan man landar på, man ska inte behöva klicka sig vidare. Detta ska också återspeglas i rubriker och i texten på sidan.

Vi måste som sagt också hålla koll på konverteringsgraden och Return Of Investment, du måste veta hur mycket pengar varje besök är värt för att du ska kunna veta vad du kan betala. Om du i snitt tjänar 2 kr per besökare är 2 kr per klick det mesta du kan betala. Läs igenom guiden Beräkna lönsamhet på Internetmarknadsföring.

Nästa del är att testa. Du måste spendera en del extra pengar i början för att hitta alla de där sökorden som genererar bäst pengar. Det allra enklaste sättet är att helt enkelt ta alla sökord du kan tänka dig och köra på dem i 2 veckor. Först efter det kan du börja sortera och välja eftersom du då faktiskt har riktig statistik. Det samma gäller med annonser, se till att köra in en massa varianter på annonserna så att du får ut data på vilka som går bäst och är billigast. Om du har svårt att komma på bra annonstexter kan ett sätt vara att ta en titt på konkurrenterna.

Jag hittade dessutom en väldigt bra video som förklarar Quality Score, titta på den:

Sidan är senast uppdaterad 2022-03-04

2 kommentarer

  1. Förstår att en del tar betalt för detta – måste man vara expert?

    Kommentar av Niclas Wilhelmsson

  2. Det beror helt på vilken nivå du behöver arbeta på. Många gånger kan det vara smart att ta in en konsult för att hjälpa till med landningssidor och val av sökord, ofta blir det faktiskt klart billigare i längden.

    Själva grundidén med sponsrade länkar är ju annars att vem som helst ska kunna göra det så om du är intresserad är mitt förslag att börja testa, det är inte jättekomplicerat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!