Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sökmotormarknadsföring

Adwords - Köp Gratis Sill - Sökmotorkonsult.seSökmotormarknadsföring kan vara hur lätt som helst om man väljer den vägen, det kan också vara näst intill hur komplicerat som helst. Till att börja med kan man dela upp sökmotormarknadsföring i två delar, sökmotoroptimering och sökordsannonsering.  Sökmotoroptimering är när man arbetar med de organiska (riktiga) sökresultaten och sökordsannonsering är när man jobbar med de köpta resultaten. Vanligtvis kan man skilja det på att de organiska ligger till vänster och de köpta till höger (kan faktiskt variera lite, ibland i Google så finns köpta länkar ovanför de organiska).

Den här bloggen handlar ju oftast om sökmotoroptimering så jag tänkte att vi kunde ta en närmare titt på adwords (Googles sponsrade länkar, annonserna man kan köpa av Google alltså). Adwords finns både för sökmotorn och på Googles partners sidor, vi ska idag fokusera på de sponsrade länkar som finns i sökmotorn för den andra delen är inte riktigt sökmotormarknadsföring.

Om man bygger sin satsning på sponsrade länkar på rätt sätt kan det bli väldigt lönsamt men det finns några faktorer man måste tänka på. Det allra första jag tänker nämna är att man måste hålla koll på sin ROI och sin Konverteringsgrad. Det andra är kvaliteten på landningssidan generellt (på ungefär samma sätt som när man gör en sökmotoroptimering) och det tredje kvalitet på annonsen.

Jag ska inte gå in särskilt mycket på hur man väljer sökord annat än att säga att ju relevantare de är till landningssidan desto bättre. Man kan ju förstås göra tvärt om och göra landningssidor som är relevanta till sökordet. vi ska istället titta på kvalitet på annons och landningsida till att börja med. Det är nämligen så här, ju relevantare dessa är desto billigare blir det för dig att annonsera. Du får dessutom bättre resultat i mer klick och bättre konverteringsgrad. Se till att sidan som besökaren landar på är den sida där de kan göra ett köp, se till att den passar perfekt med sökordet, om du annonserar på Fårskinn så ska man kunna köpa Fårskinn direkt på sidan man landar på, man ska inte behöva klicka sig vidare. Detta ska också återspeglas i rubriker och i texten på sidan.

Vi måste som sagt också hålla koll på konverteringsgraden och Return Of Investment, du måste veta hur mycket pengar varje besök är värt för att du ska kunna veta vad du kan betala. Om du i snitt tjänar 2 kr per besökare är 2 kr per klick det mesta du kan betala. Läs igenom guiden Beräkna lönsamhet på Internetmarknadsföring.

Nästa del är att testa. Du måste spendera en del extra pengar i början för att hitta alla de där sökorden som genererar bäst pengar. Det allra enklaste sättet är att helt enkelt ta alla sökord du kan tänka dig och köra på dem i 2 veckor. Först efter det kan du börja sortera och välja eftersom du då faktiskt har riktig statistik. Det samma gäller med annonser, se till att köra in en massa varianter på annonserna så att du får ut data på vilka som går bäst och är billigast. Om du har svårt att komma på bra annonstexter kan ett sätt vara att ta en titt på konkurrenterna.

Jag hittade dessutom en väldigt bra video som förklarar Quality Score, titta på den:

2 kommentarer

  1. Förstår att en del tar betalt för detta – måste man vara expert?

    Kommentar av

    Niclas Wilhelmsson

  2. Det beror helt på vilken nivå du behöver arbeta på. Många gånger kan det vara smart att ta in en konsult för att hjälpa till med landningssidor och val av sökord, ofta blir det faktiskt klart billigare i längden.

    Själva grundidén med sponsrade länkar är ju annars att vem som helst ska kunna göra det så om du är intresserad är mitt förslag att börja testa, det är inte jättekomplicerat.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner