Sökmotorkonsult.se

Spamma är ett vanligt nybörjarmisstag

Att vara aktiv i bloggosfären och på forum kan vara och är ofta en viktig del i marknadsföring av en webplats. Det är däremot stora skillnader på att vara aktiv och att tvinga ut reklam. Det är ett vanligt nybörjarmisstag när man ska starta sin första internetmarknadsföring att bli medlem på ett forum och börja pumpa ut poster om att det är så himla bra att besöka siten i fråga.

Jag är själv aktiv på ett antal forum och kommenterar i ett antal bloggar som jag läser. Det råder ingen tvekan om att det ökar intresset för mina egna siter men det går en gräns mellan att ge intressant feedback och anstränga sig för att ge bra tips i ett forum. Oftast är inte huvudsyftet att dra till sig uppmärksamhet utan att faktiskt ge min åsikt i frågan, det är också då det fungerar bäst. Det kommer sig också naturligt att det handlar om sökmotoroptimering när jag kommenterar eller postar inlägg, det är ju vad jag är intresserad av och det ger alltså i slutändan ett visst intresse för min egen sökmotoroptimering. Om man kommer med tips som folk tycker är bra får de också ett förtroende för de tjänster man kan leverera.

Att kommentera i bloggar och forum har också andra fördelar. Det ger något till forumet eller bloggen där man skriver en kommentar. Ju mer jag gillar en blogg desto aktivare försöker jag vara som läsare. Att dela med sig av någon minut för att ge en annan vinkel eller bara ett tack för ett bra inlägg ger något till den som skrivit inlägget både för att stärka det i sökmotorer, socialt och även på det personliga planet. Det är klart mycket lättare att upprätthålla en hög kvalité på sin blogg när man har aktiva läsare som faktiskt tar åt sig av innehållet.

Sen kan jag tycka att alla kommentarer eller inlägg inte alltid behöver vara de mest genomtänkta eller perfekta på något sätt, bloggar och forum är snabba medier och de kräver inte samma genomtänkthet som tidningar och avhandlingar.

Hur kan du då jobba med internetmarknadsföring genom att vara aktiv? Var just det, läs bloggar och kommentera där du har något intressant att säga. Följ forum där ditt ämne debatteras och hjälp till där du kan. Många upplever att de sitter på en specialkompetens som de inte vill dela med sig av men då anser jag att man ofta tänker fel. Genom att dela med sig av det man kan kommer man både lära sig mer och stärka sitt eget varumärke.

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?