Sökmotorkonsult.se

Spamma är ett vanligt nybörjarmisstag

Att vara aktiv i bloggosfären och på forum kan vara och är ofta en viktig del i marknadsföring av en webplats. Det är däremot stora skillnader på att vara aktiv och att tvinga ut reklam. Det är ett vanligt nybörjarmisstag när man ska starta sin första internetmarknadsföring att bli medlem på ett forum och börja pumpa ut poster om att det är så himla bra att besöka siten i fråga.

Jag är själv aktiv på ett antal forum och kommenterar i ett antal bloggar som jag läser. Det råder ingen tvekan om att det ökar intresset för mina egna siter men det går en gräns mellan att ge intressant feedback och anstränga sig för att ge bra tips i ett forum. Oftast är inte huvudsyftet att dra till sig uppmärksamhet utan att faktiskt ge min åsikt i frågan, det är också då det fungerar bäst. Det kommer sig också naturligt att det handlar om sökmotoroptimering när jag kommenterar eller postar inlägg, det är ju vad jag är intresserad av och det ger alltså i slutändan ett visst intresse för min egen sökmotoroptimering. Om man kommer med tips som folk tycker är bra får de också ett förtroende för de tjänster man kan leverera.

Att kommentera i bloggar och forum har också andra fördelar. Det ger något till forumet eller bloggen där man skriver en kommentar. Ju mer jag gillar en blogg desto aktivare försöker jag vara som läsare. Att dela med sig av någon minut för att ge en annan vinkel eller bara ett tack för ett bra inlägg ger något till den som skrivit inlägget både för att stärka det i sökmotorer, socialt och även på det personliga planet. Det är klart mycket lättare att upprätthålla en hög kvalité på sin blogg när man har aktiva läsare som faktiskt tar åt sig av innehållet.

Sen kan jag tycka att alla kommentarer eller inlägg inte alltid behöver vara de mest genomtänkta eller perfekta på något sätt, bloggar och forum är snabba medier och de kräver inte samma genomtänkthet som tidningar och avhandlingar.

Hur kan du då jobba med internetmarknadsföring genom att vara aktiv? Var just det, läs bloggar och kommentera där du har något intressant att säga. Följ forum där ditt ämne debatteras och hjälp till där du kan. Många upplever att de sitter på en specialkompetens som de inte vill dela med sig av men då anser jag att man ofta tänker fel. Genom att dela med sig av det man kan kommer man både lära sig mer och stärka sitt eget varumärke.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.