Sökmotorkonsult.se

Spamma är ett vanligt nybörjarmisstag

Att vara aktiv i bloggosfären och på forum kan vara och är ofta en viktig del i marknadsföring av en webplats. Det är däremot stora skillnader på att vara aktiv och att tvinga ut reklam. Det är ett vanligt nybörjarmisstag när man ska starta sin första internetmarknadsföring att bli medlem på ett forum och börja pumpa ut poster om att det är så himla bra att besöka siten i fråga.

Jag är själv aktiv på ett antal forum och kommenterar i ett antal bloggar som jag läser. Det råder ingen tvekan om att det ökar intresset för mina egna siter men det går en gräns mellan att ge intressant feedback och anstränga sig för att ge bra tips i ett forum. Oftast är inte huvudsyftet att dra till sig uppmärksamhet utan att faktiskt ge min åsikt i frågan, det är också då det fungerar bäst. Det kommer sig också naturligt att det handlar om sökmotoroptimering när jag kommenterar eller postar inlägg, det är ju vad jag är intresserad av och det ger alltså i slutändan ett visst intresse för min egen sökmotoroptimering. Om man kommer med tips som folk tycker är bra får de också ett förtroende för de tjänster man kan leverera.

Att kommentera i bloggar och forum har också andra fördelar. Det ger något till forumet eller bloggen där man skriver en kommentar. Ju mer jag gillar en blogg desto aktivare försöker jag vara som läsare. Att dela med sig av någon minut för att ge en annan vinkel eller bara ett tack för ett bra inlägg ger något till den som skrivit inlägget både för att stärka det i sökmotorer, socialt och även på det personliga planet. Det är klart mycket lättare att upprätthålla en hög kvalité på sin blogg när man har aktiva läsare som faktiskt tar åt sig av innehållet.

Sen kan jag tycka att alla kommentarer eller inlägg inte alltid behöver vara de mest genomtänkta eller perfekta på något sätt, bloggar och forum är snabba medier och de kräver inte samma genomtänkthet som tidningar och avhandlingar.

Hur kan du då jobba med internetmarknadsföring genom att vara aktiv? Var just det, läs bloggar och kommentera där du har något intressant att säga. Följ forum där ditt ämne debatteras och hjälp till där du kan. Många upplever att de sitter på en specialkompetens som de inte vill dela med sig av men då anser jag att man ofta tänker fel. Genom att dela med sig av det man kan kommer man både lära sig mer och stärka sitt eget varumärke.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner