Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vanliga spårningsproblem i Analytics och hur du löser dem

Felspårning

Spårningsfel i Analytics kan göra att informationen som samlas in blir fel och att du därför baserar dina beslut på skev data. Vi listar här vanliga spårningsfel som kan uppkomma och hur du löser dem.

1. Trafik från egen domän eller trafik från ”direct/none” som egentligen ska höra till en annan källa.
Att detta sker kan bero på flera olika orsaker. Vanligt är att Analytics-koden är implementerad på ett fel sätt; att den saknas, är felplacerad eller finns på flera ställen. Endast en Analytics-kod ska ligga på webbplatsen för att det inte ska uppstå problem och denna kod ska ligga innan den avslutande <head>-taggen.

2. Diskrepans mellan Adwords & Analytics
Innan vi går djupare in på eventuella spårningsfel måste vi först konstatera att det är en skillnad mellan hur Adwords spårar trafiken jämfört med Analytics. Hur de olika verktygen tillskriver konverteringar är ett typiskt exempel på hur de skiljer sig där Adwords ger full beröm till det senaste Adwords-klicket medan Analytics ger full beröm till det senaste icke-direkta klicket, oavsett källa.

När vi är på det klara med hur Adwords skiljer sig från Analytics bör vi först se till så att länkningen mellan Adwords och Analytics är fullständig. Mer information om hur detta görs hittar ni här. Om det är korrekt länkat kan ni kolla om den så kallade Gclid-parametern försvinner när man kommer in på en sida. Analytics använder sig av denna parameter för att bestämma vart trafiken kommer ifrån och om den försvinner på grund av exempelvis en redirect så kommer även hänvisningskällan att försvinna i Analytics. För att testa detta kan ni skriva in en valfri URL, exempelvis https://www.sokmotorkonsult.se/ och lägga till ?gclid=123 efter URL:en (https://www.sokmotorkonsult.se/?gclid=123). Om parametern försvinner tappas spårningen och ni kommer att se en diskrepans mellan Adwords och Analytics, exempelvis att klick och sessioner inte alls stämmer överens.
Fel i datainsamlingen

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics!


Boka nu!

3. Underlig hänvisningstrafik
A.) Spamtrafik
Det blir allt vanligare att spam dyker upp i som hänvisningskälla i Analytics. Dessa kan filtreras bort med olika filter. Mer om detta pratar vi om i vår senaste sökpodd.

B.) Fel hänvisningskälla
I många e-butiker skickas man vid köp vidare till exempelvis Klarna eller PayPal för att fullborda köpet. När detta är gjort skickas man sedan tillbaka till e-handelswebbplatsens tacksida. Det som ofta händer då är att ursprungskällan tappas bort i spårningen i samband med detta hopp och att Klarna eller PayPal i detta exempel får beröm för köpet. Har vi e-handelsspårning igång då ser det ut som att Klarna bidragit med intäkter till verksamheten, istället för exempelvis Adwords som var ursprungskällan. För att lösa detta kan man utesluta PayPal och Klarna som hänvisningskälla i Analytics-inställningarna under Administratör -> Spårningsinformation -> Undantagslista för länk (se bild nedan). Värt att nämna är att denna åtgärd kan hjälpa, men är inte den säkraste lösningen. Den bästa lösningen är istället att implementera cross-domain tracking.

Undantagslista för länk

4. Fel e-handelsdata
A). Inga köp registreras i Analytics
Med e-handelsspårning kan vi ta reda på vad en besökare köpt i vår webbshop och således få information om bland annat intäkt och kvantitet. Det är dock viktigt att detta sätts upp på ett korrekt sätt för att inte få in felaktig data som kan störa vår analys:
1. Se till att ni använder Universal Analytics.
2. Aktivera e-handelsspårning i inställningarna.
3. Uppdatera spårningskoden på kvittosidan (följ detta bibliotek)

B.) E-handelsdata ser märklig ut
1. Se till så att varje del av koden på kvittosidan är implementerad korrekt enligt hänvisningarna ovan.
2. Tänk på att specialsymboler kan läsas in fel av Analytics (L’Oréal som exempel)
3. Se över den valuta ni angett i koden. Har ni inte angett någon valuta där översätts den till de valuta som definierats i inställningarna för vyn i Analytics där standard är USD.

Ovan nämnda spårningsproblem är några av de vanligaste vi stöter på i Analytics. Vad är det vanligaste spårningsproblemet du råkar ut för i Google Analytics?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner