Sökmotorkonsult.se

Spridda bud från Google gällande varumärkesskydd

Stina Honkamaa gick igår ut på ett seminarium med informationen att ett bra sätt att maximera sina besökare från Google är att använda sina konkurrenters kampanjer och köpa sponsrade länkar på termer som är relaterade.

Saxat ur IDG

Hon drog ytterligare exempel där ett datingföretag skördat framgångar genom att köpa sökbegreppet Ensam mamma söker i samband med att tv-programmet med samma namn sändes och genererade extra många Googlesökningar.

Det är intressant att Honkamaa uttalar sig direkt i strid med Googles varumärkespolicy:

Google ser mycket allvarligt på kränkning av varumärken och erbjuder en tjänst där vi gärna undersöker fall som tas upp av ägare till varumärken. Enligt våra allmänna villkor för annonsörer tillåter vi inte heller att annonsörer gör intrång på immateriella rättigheter samt gör det klart för annonsörer att de är ansvariga för både sökorden som de väljer för att skapa annonser och texten som de väljer att använda i dessa annonser.

Betyder det här att Google i Sverige kommer ändra sig på den här punkten?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.