Sökmotorkonsult.se

Spridda bud från Google gällande varumärkesskydd

Stina Honkamaa gick igår ut på ett seminarium med informationen att ett bra sätt att maximera sina besökare från Google är att använda sina konkurrenters kampanjer och köpa sponsrade länkar på termer som är relaterade.

Saxat ur IDG

Hon drog ytterligare exempel där ett datingföretag skördat framgångar genom att köpa sökbegreppet Ensam mamma söker i samband med att tv-programmet med samma namn sändes och genererade extra många Googlesökningar.

Det är intressant att Honkamaa uttalar sig direkt i strid med Googles varumärkespolicy:

Google ser mycket allvarligt på kränkning av varumärken och erbjuder en tjänst där vi gärna undersöker fall som tas upp av ägare till varumärken. Enligt våra allmänna villkor för annonsörer tillåter vi inte heller att annonsörer gör intrång på immateriella rättigheter samt gör det klart för annonsörer att de är ansvariga för både sökorden som de väljer för att skapa annonser och texten som de väljer att använda i dessa annonser.

Betyder det här att Google i Sverige kommer ändra sig på den här punkten?

Sidan är senast uppdaterad 2008-11-05

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!