Sökmotorkonsult.se

Tjäna pengar på att skapa leads

Smör på smörgås

Att generera leads åt andra och på det sättet tjäna pengar är en gammal industri. Det har funnits i många former genom åren och på senaste tiden även på Internet. Skillnaden är att Internet gör det till något som är väldigt lätt att skala upp. Jämför en resebyrå för 20 år sedan, det handlade mycket om att ha en butik på Storgatan eller att skicka ut en katalog. Ta en titt på dagens framgångsrika resebyråer,  de arbetar med samma sak fast på ett helt annat sätt.

Leadgeneration, som det ibland kallas, innebär att du hittar en källa som kan leverera bra med besökare. Sen tar du och filtrerar och förvandlar besökarna till leads åt någon annan. Man kan få betalt på olika sätt och de har allehanda besynnerliga förkortningar, CPA, CPL, CPC, etc. Det vi ska titta närmare på idag är CPL eller CPA, den första är när man får betalt för lead (cost per lead) och den andra för försäljning (cost per action eller acquisition).

En smöraffiliate

Jag tänkte att jag skulle illustrera fenomenet med en smöraffiliate. På bilden ser du att vår leadsgenererande sida driver trafik från Google och då i första hand på sökordet ”smör”. Jag har inte varit helt duktig och visat vad han faktiskt har på sin site men vi kan tänka oss en prisjämförelsesite t ex. Han listar smörfabrikanterna i en topp tiolista, om han gör som de flesta andra så är det inte utifrån vilken som faktiskt är bäst utan utifrån vilken som betalar mest.

Det som händer, du söker efter smör och hittar vår kära smörguide. Du ser sidan och topplistan attraherar din muspekare och vips är du inne på en webshop som säljer smör. Det här är det allra vanligaste när det gäller generering av leads på nätet idag. En affiliatesida som tjänar pengar genom att helt enkelt vara bra optimerad. Om Smörguiden inte funnits för att visa en topp tio så hade ju (kanske) smörfabrikanterna själva funnits i sökresultatet. Google sökresultat hade då mer eller mindre också utgjort en topp tio, fast en som inte tog betalt.

I sin allra enklaste form fungerar en affiliatesite mest som ett filter eller en tratt. Det sorteras om lite grand i vilka som får leads men egentligen tillförs inget annat än att det tas betalt. Det behöver inte vara så däremot, prisjämförelse som vi nämnde tidigare är utan tvekan att tillföra något. Om vi går tillbaka till resebranschen så blev det ju väldigt lätt att jämföra priser när byråerna flyttade ut på nätet. De tjänar lite mindre pengar per lead men å andra sidan så blev det ju, för de som lyckades, många fler leads. Om smörguiden nått en plats i smörvärlden som Expedia (Hotels.com), Tripadvisor eller Bookings så är han utan tvekan i smöret. Inte bara fångar han de besökare som kommer från Google får också återkommande besökare som ville hitta just hans guide.

Jag ska ge ett exempel till, det handlar om Google själva. Om vi bara flyttar upp ett steg till i diagrammet jag gjorde ovan så gör Google precis samma sak som Smörguiden. De fångar upp stora trafikströmmar och säljer leads till de företag som betalar bäst för dem (betalningsmodellen blir CPC i det här fallet, de betalar per klick). Google är i princip en jämförelsesite, precis som Smörguiden. Det Google har gjort är att de själva tillhandahåller tekniken och det är en stor skillnad. Istället för att vara beroende av någon annans affiliate-program så har Google själva byggt upp Adwords och Adsense, på så vis är de inte begränsade till vad som redan finns tillgängligt.

För att knyta ihop posten så ska vi återgå till resebyråerna från början. Travelpartner, Expedia och alla de andra byggde upp egna system i en tid när reseaffiliate-utbudet var litet. De lyckades själva skapa en affiliatemarknad innan det fanns något på plats och de tjänade stora pengar på det. Google gjorde något liknande med nästan alla branscher men jag vill mena att det fortfarande finns hela outforskade kontinenter när det gäller leadgenerering på nätet. Det kanske mest låter som ett roligt exempel, det var meningen, men det var faktiskt 3600 människor som sökte efter Margarin förra månaden. De är potentiella leads till någon som kan levereras av någon som har verktygen för att göra det.

Det är på inga som helst vis för sent att ge sig in i affiliatemarknaden, det finns så vitt jag kan se inte en enda smör- eller margarinaffiliate idag. Det gäller en hel del andra branscher med. Om du vill ha lite fördjupning i ämnet segment som kan exploateras av en affiliate så läs Hur stor är affiliatemarknaden idag.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

11 kommentarer

  1. Tack för en bra artikel. Jag lär mig som sagt massor av dig här inne på sidan.

    Petter Hedman

  2. Låter bra det :)

    Kommentar av Magnus

  3. Bra artikel igen! Jag kommer när detta fenomen var relativt nytt. Man googlade på något och så kommer man in på en sajt som bara består av en massa länkar. Jag fattade ingenting! Nu fattar jag att det hela handlar om pengar. Att internet svämmar över av sådana här sajter får man leva med, även om det ofta gör att sökresultatet känns mindre relevant. Men man kan ju se det som en utmaning för företagen att bli bättre på SEO!

    Kommentar av Jakob Ramlöw

  4. Som vanligt intressanta artiklar här men att det är lite humor i inlägget gör det lite extra bra. Jag får nog ta och köpa ett par smördomäner innan någon annan tar de bästa. :)

    Kommentar av Olof Fredriksson

  5. Mest stolt är jag över det fina diagrammet :)

    Kommentar av Magnus

  6. Inte bara bra SEO-tips. Även intressanta affärsuppslag. En smör och margarinaffilate kanske har en lysande marknad :-D

    Kommentar av Lena

  7. Klockrent. Sätter mig direkt och skapar content för en smör affiliate sida.

    :D

    Daniel

    Kommentar av Daniel Eriksson

  8. Har själv ett par sådana sidor med innehåll från allt om tandblekning, skor, klädmärken osv.

    Konkurrensen på vissa produkter/nischer är väldigt hårda, så det gäller att vara först och bli stor. Det är svårt att ge sig in i en kategori där sök-resultaten redan regeras av 20 liknande sidor :)

    Kommentar av Philip

  9. Riktigt bra artikel! Tack för tipsen

    Kommentar av Johnny

  10. aha.. nu är man i smöret igen..

    Tack för bra inlägg..
    /stefano

    Kommentar av stefano

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.