Sökmotorkonsult.se

Tre saker från Svenskarna och internet 2022

Undersökningen Svenskarna och internet 2022

Undersökning Svenskarna och internet börjar bli en institution vid det här laget. I förra veckan publicerades årets undersökning och här lyfter vi tre intressanta saker ur rapporten från ett marknadsföringsperspektiv.

Så här års börjar det bli en vana att se fram emot att undersökningen Svenskarna och internet släpps och i förra veckan var väntan över för då publicerade Internetstiftelsen 2022 års rapport.

Det är en mastig undersökning och det finns mycket intressant att hämta från den. Givetvis har vi läst undersökningen från ett digitalt marknadsföringsperspektiv. En generell iakttagelse är att det var relativt små förändringar när gäller vilka plattformar som lockar flest användare 2022 jämfört med 2021.

Men där är ändå några saker som står ut, och nedan lyfter jag fram tre saker från rapporten som jag tar med mig lite extra som marknadsförare.

TikTok växer ”endast” marginellt

Mediebilden är att TikTok växer så det knakar men enligt Svenskarna och internet växer TikTok ”endast” från 13 % till 15% mellan 2021 och 2022*. Grovt räknat innebär det att ytterligare 200 000 svenskar hittat till TikTok under året. Detta till trots är det kanske ändå läge att fråga sig om TikTok börjat nå sin topp i Sverige. Vad tror du?

Instagram och Facebook står stabilt

Uppfattning bland många är även att Instagram och Facebook tappar. Men undersökningen visar att dessa två plattformar står stabilt vilket garanterat är glädjande för Meta. Facebook ligger kvar på 62 % och Instagram ökar från 54 % till 55 %*.

YouTube tappar

Den av de stora plattformarna som tappar är YouTube. De går från 56 % till 53 %. Det snackas mycket om att Instagram tappat i samband med TikToks framfart. Men det är kanske YouTube som är den större förloraren? I alla fall om man ska tro siffrorna i Svenskarna och internet.

Brasklappar

Två saker som kan vara bra att ha med sig när det gäller att tolka resultaten i Svenskarna och internet.

  • Det är en undersökning där deltagarna skattar sitt användande av olika tjänster. Och som bekant är det svårt att skatta sitt eget beteende.
  • Undersökningen gjordes i början av året men sammanställs och publiceras nu. Så eventuella trender som hänt de sista 6 månaderna syns inte i siffrorna.

Vad tyckte du var mest intressant i 2022 års utgåva av Svenskarna och internet?

*Procentsiffran avser svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre, och att man minst använder tjänsten en gång per vecka. Undersökningen innehåller även siffror för de som använder tjänsten varje dag eller minst en gång per år.

 

Sidan är senast uppdaterad 2022-10-18

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?