Sökmotorkonsult.se

Vad hände med Lunarstorm?

lunarstorm figur

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för det som senare kom att kallas sociala medier. De var allra störst i Sverige under det tidiga 2000-talet. Webbplatsen gjorde det möjligt för användarna att dela sina tankar och ideer med varandra och fick snabbt ett stort genomslag bland svenska internetanvändare. Men vad hände med sajten? Varför försvann den?

En gång i begynnelsens början, hela vägen tillbaka till år 1996, fanns en helt annan värld online. Det fanns få ställen på nätet där vanligt folk kunde skriva med sina kompisar och det enda sättet att hitta saker var att leta i internetportaler eller söka efter det på AltaVista. Men så dök det upp något nytt på svenska webben, ett online community. En plats där man klottrade i gästböcker och jagade efter status. Och där möttes man av en orange liten figur och orden: Välkommen in i värmen…

Vad är Lunarstorm? Varför var det populärt?

Lunarstorm var en tidig plattform för sociala medier. Ett online community där användare kunde skriva till varandra i personliga gästböcker och mycket mer. Något som var nytt på nätet. Innan var det chattforum som gällde, och då försvann det som skrevs snabbt. Vilket gjorde att du som användare inte kunde komma tillbaka senare och läsa på ett smidigt sätt. Det fanns även forum, men dessa var ofta nischade mot olika intressen. Och för att bygga en egen personlig webbplats krävdes kunskaper i datorprogrammering, vilket de flesta internetanvändare saknade.

Lunarstorm var ett ställe där man under ett alias kunde skriva till sina vänner och dela foton med varandra. Man hade ett eget krypin, en slags profil där man kunde visa upp vem man var. Att ha ett coolt krypin var en stor del av dragningskraften på plattformen. Man hade också en publik gästbok där man kunde skriva till varandra. Gästboken var publik för alla som besökte ens krypin. Man hade också något som hette ”status”, en typ av poäng som visade hur aktiv man var. Det var också vanligt att startsidan hade olika polls som ofta var roligt formulerade.

Över 1,2 miljoner människor anslöt sig till Lunarstorm när den var som störst, vilket gjorde den till en av de mest populära svenska nätforumen i sitt slag på Internet. Majoriteten av användarna var tonåringar med en genomsnittsålder på 18,3 år. Sajten hade problem med att användare mobbade varandra, och fick införa regler för att försöka stoppa problemen. Bara 100 av de senaste ”klotter” som postades i ens gästbok sparades, vilket gjorde det svårt för admins att hinna se det som rapporterades. Och det förekom att användare slapp avstänging på grund av detta. Det hann dock bli rättsfall av en del av mobbingfallen.

Plattformen hade en rad olika sätt att finansiera sig. Dels genom banners och reklam på sajten, och möjligheten till att nå specifika målgrupper var då förhållandevis nytt och var ett tidigt exempel på social mediemarknadsföring. Men de hade också samarbeten med olika varumärken. Samarbeten bestod ofta i att man kunde få olika ”lunar-smink” i form av bilder eller ikoner att visa i sin ”krypin”-profil. De hade även under perioder premium-medlemskap som gav användare extra features, och tillgång till tävlingar.

Vill du få ut mer av din Facebook-annonsering?

Vi hjälper dig få fler kunder från Facebook och Instagram!


Begär offert

När grundades Lunarstorm? Vem grundade Lunarstorm?

Sajten grundades 1996 av entreprenören Rickard Ericsson i Varberg. Han sålde och lämnade bolaget 2006. Då gick han vidare till Bilddagboken, en annan tidig sociala medieplattform.

Vad hette Lunarstorm innan?

Lunarstorm hette först Stajlplejs, alltså en försvenskning av ”Style Place”. Men efter 4 år var det dags för en lite mer kommerciell verksamhet och då var det dags för ett nytt namn. Det nya namnet kom ifrån grundarens dåvarande flickvän, hennes användarnamn på Stajl Plejs var nämligen Lunarstorm. Namnet kommer från astrologi-begreppet Blue Lunar Storm. Det nya namnet passade bättre in och skulle även ha potential att fungera i det fall företaget blev internationellt. Vilket också hände, Lunarstorm lanserades i Storbritannien 2006. Den blev dock aldrig lika populär som sin motsvarighet i Sverige.

Lunarstorm hade också en orange maskot som hette Bjarne, ritad av Rickard själv.

När stängdes det ner?

Webbplatsen blev alltmer populär i Sverige under hela det tidiga 2000-talet, men tillväxten varade inte förevigt. Sajten började minska i popularitet efter år 2007. Företaget berättade 2010 att de skulle lägga ner sajten, men att de skulle lansera en ny tjänst under namnet LS8, och användare kunde importera deras profiler till den nya tjänsten. Men LS8 var ingen succe, och sajten hade långa perioden när den låg nere. Redan året därpå slog LS8 igen sina portar.

Vad hände med Lunarstorm? Varför försvann det?

Det finns några möjliga förklaringar till varför Lunarstorm förlorade sin popularitet. För det första kan konkurrensen från andra sociala medier som Playahead och Hamsterpaj ha spelat en roll. Den stora konkurrensen för svenska communities kom när utländska sociala medier som Facebook och Twitter dök upp. De var mer internationella till sin karaktär och erbjöd ett större utbud av funktioner. Men vid det laget hade redan sajten tappat i populäritet och var förbi sin storhetstid.

För det andra kan förändringar i internetanvändningsvanor ha gjort plattformen mindre relevant. Bland annat det mobila surfandet spelade en stor roll för utvecklingen av sociala medier under denna tid. Sajten var optimerat för datorer och hade endast begränsade funktioner via mobilen.

För det tredje så finns det också teorier om att alla sociala medier har en viss livslängd, delvis på grund av att du inte vill vara där dina föräldrar är. Ett annat utmärkt exempel är Myspace, som var enormt stort över hela världen men som sedan försvann.

Till slut led projektet av dålig ekonomi. Efter 2007 hade populariteten minskat kraftigt, och det gick inte längre att finansiera verksamheten på samma sätt som tidigare.

Även om Lunar till slut fick läggas ner kommer vi alltid att minnas det som en tidig pionjär som visade både vad som var möjligt och vilka svårigheter som fanns med sociala medier. De fick oss att inse hur komplexa och mångfacetterade dessa plattformar egentligen är. Det var en viktig lärdom, och utan Lunarstorm hade sociala medier inte sett ut på samma sätt i dag.

Har det funnits en tid i ditt liv då du var en ”lunare”? Vad hette ditt alter-ego på lunar? Minns du vad du skrev i ditt krypin? Eller var du en av dem som var med och annonserade på plattformen? Dela gärna med dig av dina minnen i kommentarerna nedan.

Fanns du på lunarstorm?

Se resultat

Loading ... Loading ...

Sidan är senast uppdaterad 2022-09-16

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 87 av Sökpodden

#87 TikTok-pasta

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! I #87 pratar Emilia, Björn och Micke om SEO i stora organisationer, för att sen gå vidare till huruvida TikTok kan hota Googles sökdominans och de avslutar med ett snack om organisk räckvidd på Instagram. Du lyssnar väl?