Sökmotorkonsult.se

Vad Interflora förstått som svenska bloggare missat

I förrgår uppmärksammade Martin Macdonald världen om att Google petat ner Interflora från alla sökresultat i Storbritannien. Det ser ut som att det är frågan om Manual Action (Macdonald själv kallar det Penalty men det är ett ord åtminstone Google vill att vi slutar använda). Det har naturligtvis skrivits en hel del om det här både i Sverige och internationellt men ingen har ännu ställt rätt fråga.

Varför har Interflora valt en så aggressiv metod för SEO?

Det är lätt att, som många SEO-bloggare, helt enkelt tro att alla på Interflora är idioter men det är de verkligen inte. Att i sin enfald tro att någon som lyckas kränga blommor för 600 miljoner dollar är en idiot är bara tramsigt. Interflora har arbetat med väldigt aggressiva metoder i sin SEO och det finns anledningar.

Det kanske låter konstigt men blombranschen är väldigt konkurrensutsatt i de internationella sökresultaten (Sverige ligger långt efter där). Du måste satsa ordentligt för att ta positioner. Det var inte jättelänge sedan en annan blomjätte, 1800Flowers åkte på samma sätt, så pass tuff är konkurrensen.

Inget ont om Martin Macdonald, han är en god vän och en mycket skicklig sökmotoroptimerare men många andra bloggare uppfattar jag som väldigt självgoda just nu, särskilt de som med hull och hår alltid sväljer Googles alla bullor. Interflora har inte gjort något fel, förmodligen har de gjort det enda rätta. De valde att ta hög risk i sin SEO, för alternativet hade förmodligen varit osynlighet.

Var det värt att hålla topp-placeringar i blom-segmentet i några år? Jag skulle gissa det, de verkar veta vad de håller på med på den där blombutiken.

Sidan är senast uppdaterad 2022-08-25

6 kommentarer

  1. Slår man ut kalkylen för topplaceringar över några år, tjänar man ändå mkt mer pengar än konkurrenterna även om man spenderar 3 månader utanför indexet!

    Kommentar av Christian R

  2. Ja, jag är övertygad om att det är samma beräkning som Interflora gjort.

  3. Icke heller att glömma bort när det gäller ett nytt företag att de under tiden de är i toppen bygger sitt varumärke.
    Vilket gör att det avtryck de gör får en del bestående effekter även om de åker ut ett tag.
    Folk känner till dem och kan ta sig till webbplatsen trots att den har begränsad synlighet.

    Kommentar av Urban

  4. |De er nok ikke mer usynlige enn de er villige til å betale til AdWords mens de jobber med å komme tilbake, så jeg er enig med dere. Ville gjort samme kalkyle selv, og ville nok landet på aggressive metoder jeg også.

    For en aktør som Interflora, er dette mest et spørsmål om høyere ROI enn ellers.

  5. Intressant också att väldigt många dagstidningar utom en fick PR0, den som klarade halverades från PR8 till 4. Straffet gällde inte bara Interflora.

    Kommentar av Jonas

  6. […] länkar är effektivt, ger snabbare resultat och kan resultera i stora vinster, kolla bara på fallet om Interflora. Men anlitar du fel konsult eller gör det på egen hand utan solid kunskap så finns chansen att […]

    Pingback av Att bygga länkar eller bygga innehåll som attraherar länkar - Helpwire.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?