Sökmotorkonsult.se

Vad Interflora förstått som svenska bloggare missat

I förrgår uppmärksammade Martin Macdonald världen om att Google petat ner Interflora från alla sökresultat i Storbritannien. Det ser ut som att det är frågan om Manual Action (Macdonald själv kallar det Penalty men det är ett ord åtminstone Google vill att vi slutar använda). Det har naturligtvis skrivits en hel del om det här både i Sverige och internationellt men ingen har ännu ställt rätt fråga.

Varför har Interflora valt en så aggressiv metod för SEO?

Det är lätt att, som många SEO-bloggare, helt enkelt tro att alla på Interflora är idioter men det är de verkligen inte. Att i sin enfald tro att någon som lyckas kränga blommor för 600 miljoner dollar är en idiot är bara tramsigt. Interflora har arbetat med väldigt aggressiva metoder i sin SEO och det finns anledningar.

Det kanske låter konstigt men blombranschen är väldigt konkurrensutsatt i de internationella sökresultaten (Sverige ligger långt efter där). Du måste satsa ordentligt för att ta positioner. Det var inte jättelänge sedan en annan blomjätte, 1800Flowers åkte på samma sätt, så pass tuff är konkurrensen.

Inget ont om Martin Macdonald, han är en god vän och en mycket skicklig sökmotoroptimerare men många andra bloggare uppfattar jag som väldigt självgoda just nu, särskilt de som med hull och hår alltid sväljer Googles alla bullor. Interflora har inte gjort något fel, förmodligen har de gjort det enda rätta. De valde att ta hög risk i sin SEO, för alternativet hade förmodligen varit osynlighet.

Var det värt att hålla topp-placeringar i blom-segmentet i några år? Jag skulle gissa det, de verkar veta vad de håller på med på den där blombutiken.

Sidan är senast uppdaterad 2022-08-25

6 kommentarer

  1. Slår man ut kalkylen för topplaceringar över några år, tjänar man ändå mkt mer pengar än konkurrenterna även om man spenderar 3 månader utanför indexet!

    Kommentar av Christian R

  2. Ja, jag är övertygad om att det är samma beräkning som Interflora gjort.

  3. Icke heller att glömma bort när det gäller ett nytt företag att de under tiden de är i toppen bygger sitt varumärke.
    Vilket gör att det avtryck de gör får en del bestående effekter även om de åker ut ett tag.
    Folk känner till dem och kan ta sig till webbplatsen trots att den har begränsad synlighet.

    Kommentar av Urban

  4. |De er nok ikke mer usynlige enn de er villige til å betale til AdWords mens de jobber med å komme tilbake, så jeg er enig med dere. Ville gjort samme kalkyle selv, og ville nok landet på aggressive metoder jeg også.

    For en aktør som Interflora, er dette mest et spørsmål om høyere ROI enn ellers.

  5. Intressant också att väldigt många dagstidningar utom en fick PR0, den som klarade halverades från PR8 till 4. Straffet gällde inte bara Interflora.

    Kommentar av Jonas

  6. […] länkar är effektivt, ger snabbare resultat och kan resultera i stora vinster, kolla bara på fallet om Interflora. Men anlitar du fel konsult eller gör det på egen hand utan solid kunskap så finns chansen att […]

    Pingback av Att bygga länkar eller bygga innehåll som attraherar länkar - Helpwire.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.