Sökmotorkonsult.se

Vad Interflora förstått som svenska bloggare missat

I förrgår uppmärksammade Martin Macdonald världen om att Google petat ner Interflora från alla sökresultat i Storbritannien. Det ser ut som att det är frågan om Manual Action (Macdonald själv kallar det Penalty men det är ett ord åtminstone Google vill att vi slutar använda). Det har naturligtvis skrivits en hel del om det här både i Sverige och internationellt men ingen har ännu ställt rätt fråga.

Varför har Interflora valt en så aggressiv metod för SEO?

Det är lätt att, som många SEO-bloggare, helt enkelt tro att alla på Interflora är idioter men det är de verkligen inte. Att i sin enfald tro att någon som lyckas kränga blommor för 600 miljoner dollar är en idiot är bara tramsigt. Interflora har arbetat med väldigt aggressiva metoder i sin SEO och det finns anledningar.

Det kanske låter konstigt men blombranschen är väldigt konkurrensutsatt i de internationella sökresultaten (Sverige ligger långt efter där). Du måste satsa ordentligt för att ta positioner. Det var inte jättelänge sedan en annan blomjätte, 1800Flowers åkte på samma sätt, så pass tuff är konkurrensen.

Inget ont om Martin Macdonald, han är en god vän och en mycket skicklig sökmotoroptimerare men många andra bloggare uppfattar jag som väldigt självgoda just nu, särskilt de som med hull och hår alltid sväljer Googles alla bullor. Interflora har inte gjort något fel, förmodligen har de gjort det enda rätta. De valde att ta hög risk i sin SEO, för alternativet hade förmodligen varit osynlighet.

Var det värt att hålla topp-placeringar i blom-segmentet i några år? Jag skulle gissa det, de verkar veta vad de håller på med på den där blombutiken.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-07

6 kommentarer

  1. Slår man ut kalkylen för topplaceringar över några år, tjänar man ändå mkt mer pengar än konkurrenterna även om man spenderar 3 månader utanför indexet!

    Kommentar av Christian R

  2. Ja, jag är övertygad om att det är samma beräkning som Interflora gjort.

  3. Icke heller att glömma bort när det gäller ett nytt företag att de under tiden de är i toppen bygger sitt varumärke.
    Vilket gör att det avtryck de gör får en del bestående effekter även om de åker ut ett tag.
    Folk känner till dem och kan ta sig till webbplatsen trots att den har begränsad synlighet.

    Kommentar av Urban

  4. |De er nok ikke mer usynlige enn de er villige til å betale til AdWords mens de jobber med å komme tilbake, så jeg er enig med dere. Ville gjort samme kalkyle selv, og ville nok landet på aggressive metoder jeg også.

    For en aktør som Interflora, er dette mest et spørsmål om høyere ROI enn ellers.

  5. Intressant också att väldigt många dagstidningar utom en fick PR0, den som klarade halverades från PR8 till 4. Straffet gällde inte bara Interflora.

    Kommentar av Jonas

  6. […] länkar är effektivt, ger snabbare resultat och kan resultera i stora vinster, kolla bara på fallet om Interflora. Men anlitar du fel konsult eller gör det på egen hand utan solid kunskap så finns chansen att […]

    Pingback av Att bygga länkar eller bygga innehåll som attraherar länkar - Helpwire.se

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?