Sökmotorkonsult.se

Vad skulle Google göra?

What would Google doWhat would Google do? är titeln på en hyllad bok skriven av journalisten Jeff Jarvis. Boken handlar om hur Google och andra Internetföretag har och håller på att ändra hur vi göra affärer.

För en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken What would Google do (WWGD)? av Jeff Jarvis. Boken består av två tydliga delar. Den första delen beskriver hur Google och andra Internetföretag revolutionerat affärsmodeller och sättet att göra affärer. Denna del tyckte jag var helt okej läsning men inte något extra.

Den andra delen är desto bättre och roligare. Här går författaren igenom hur en stor rad traditionella branscher skulle fungera om de drevs av Google och dess principer. Allt från sjukhus, banker, bilar till restauranger blir ”Googlefierade” i boken. Just restauranger tyckte jag var ett bra exempel. Om en restaurang drevs av Google skulle jag som kund direkt få reda på vad tidigare kunder valt från meny, vilka viner de valt till vilken rätt och hur nöjda de var med olika saker på menyn. Det skulle vara ganska schysst, eller hur?

Denna andra del av boken är väldigt läsvärd och den ger många tänkvärda och inte minst roliga exempel på hur man kan/måste tänka om sin affärsmodell för att nå framgång i framtiden. Jeff Jarvis avslutar med fyra exempel på ”branscher” som han inte tror går att ”Googlefiera”; PR, Advokater, Gud och Apple. Varför låter jag er själva läsa om.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

11 kommentarer

  1. Vilken pitch du gör =) Beställer hem den på direkten!

    Kommentar av Jonas

  2. Ser helt klart ut som en spännande bok! Lägger också en order på den!

    Kommentar av Philip

  3. Låter som en väldigt intressant bok. Kan tänkas vara något man skulle ta att läsa. Har däremot mycket på lager just nu så får bli när man kommer dit.

    Men alltid trevligt att hitta rekommendationer.

    Kommentar av Exoclyps

  4. Yepp,den är tillaggt i köpkorgen!

    Kommentar av Sebastian Östman

  5. Tack för det!

    Kommentar av Jole

  6. Tack för tipset!
    Det där låter synnerligen intressant! Den kan nog vara nyttig för mig som är relativt ny i branschen.

    Kommentar av Stefan

  7. Det är alldeles för lite boktips i dagsläget i mitt tycke. Tycker fortfarande att det är överlägsen avkoppling att plocka fram en bok.

    Lagt till båda böckerna nu i önskelistan. Så dom beställer jag nästa gång det är dags.

    Tack för tipsen!

  8. Låter inttressant, får nog ta och beställa hem en!

    Kommentar av Sebastian

  9. Tack för en välskriven artikel!

    Kommentar av Jens

  10. […] Sökmotorkonsult.se tackar Pernilla för pratstunden och skickar som tack en våra favoritböcker på ämnet Google  – What Would Google do? av Jeff Jarvis. […]

  11. Hej,

    har man/nån verkligen 100% koll på vad som triggar Google och som styr deras rankning av sökresultat?

    Mvh
    Kenny

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?