Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad skulle Google göra?

What would Google doWhat would Google do? är titeln på en hyllad bok skriven av journalisten Jeff Jarvis. Boken handlar om hur Google och andra Internetföretag har och håller på att ändra hur vi göra affärer.

För en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken What would Google do (WWGD)? av Jeff Jarvis. Boken består av två tydliga delar. Den första delen beskriver hur Google och andra Internetföretag revolutionerat affärsmodeller och sättet att göra affärer. Denna del tyckte jag var helt okej läsning men inte något extra.

Den andra delen är desto bättre och roligare. Här går författaren igenom hur en stor rad traditionella branscher skulle fungera om de drevs av Google och dess principer. Allt från sjukhus, banker, bilar till restauranger blir ”Googlefierade” i boken. Just restauranger tyckte jag var ett bra exempel. Om en restaurang drevs av Google skulle jag som kund direkt få reda på vad tidigare kunder valt från meny, vilka viner de valt till vilken rätt och hur nöjda de var med olika saker på menyn. Det skulle vara ganska schysst, eller hur?

Denna andra del av boken är väldigt läsvärd och den ger många tänkvärda och inte minst roliga exempel på hur man kan/måste tänka om sin affärsmodell för att nå framgång i framtiden. Jeff Jarvis avslutar med fyra exempel på ”branscher” som han inte tror går att ”Googlefiera”; PR, Advokater, Gud och Apple. Varför låter jag er själva läsa om.

11 kommentarer

  1. Vilken pitch du gör =) Beställer hem den på direkten!

    Kommentar av Jonas

  2. Ser helt klart ut som en spännande bok! Lägger också en order på den!

    Kommentar av

    Philip

  3. Låter som en väldigt intressant bok. Kan tänkas vara något man skulle ta att läsa. Har däremot mycket på lager just nu så får bli när man kommer dit.

    Men alltid trevligt att hitta rekommendationer.

    Kommentar av

    Exoclyps

  4. Yepp,den är tillaggt i köpkorgen!

    Kommentar av

    Sebastian Östman

  5. Tack för det!

    Kommentar av Jole

  6. Tack för tipset!
    Det där låter synnerligen intressant! Den kan nog vara nyttig för mig som är relativt ny i branschen.

    Kommentar av

    Stefan

  7. Det är alldeles för lite boktips i dagsläget i mitt tycke. Tycker fortfarande att det är överlägsen avkoppling att plocka fram en bok.

    Lagt till båda böckerna nu i önskelistan. Så dom beställer jag nästa gång det är dags.

    Tack för tipsen!

  8. Låter inttressant, får nog ta och beställa hem en!

    Kommentar av

    Sebastian

  9. Tack för en välskriven artikel!

    Kommentar av

    Jens

  10. […] Sökmotorkonsult.se tackar Pernilla för pratstunden och skickar som tack en våra favoritböcker på ämnet Google  – What Would Google do? av Jeff Jarvis. […]

  11. Hej,

    har man/nån verkligen 100% koll på vad som triggar Google och som styr deras rankning av sökresultat?

    Mvh
    Kenny

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

responsiva displayannonser google ads

Responsiva Displayannonser – ny standard i Display-nätverket

Responsiva displayannonser är nu utrullat som ett nytt standardformat. Läs mer här.

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner