Sökmotorkonsult.se

Vad skulle Google göra?

What would Google doWhat would Google do? är titeln på en hyllad bok skriven av journalisten Jeff Jarvis. Boken handlar om hur Google och andra Internetföretag har och håller på att ändra hur vi göra affärer.

För en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken What would Google do (WWGD)? av Jeff Jarvis. Boken består av två tydliga delar. Den första delen beskriver hur Google och andra Internetföretag revolutionerat affärsmodeller och sättet att göra affärer. Denna del tyckte jag var helt okej läsning men inte något extra.

Den andra delen är desto bättre och roligare. Här går författaren igenom hur en stor rad traditionella branscher skulle fungera om de drevs av Google och dess principer. Allt från sjukhus, banker, bilar till restauranger blir ”Googlefierade” i boken. Just restauranger tyckte jag var ett bra exempel. Om en restaurang drevs av Google skulle jag som kund direkt få reda på vad tidigare kunder valt från meny, vilka viner de valt till vilken rätt och hur nöjda de var med olika saker på menyn. Det skulle vara ganska schysst, eller hur?

Denna andra del av boken är väldigt läsvärd och den ger många tänkvärda och inte minst roliga exempel på hur man kan/måste tänka om sin affärsmodell för att nå framgång i framtiden. Jeff Jarvis avslutar med fyra exempel på ”branscher” som han inte tror går att ”Googlefiera”; PR, Advokater, Gud och Apple. Varför låter jag er själva läsa om.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

11 kommentarer

  1. Vilken pitch du gör =) Beställer hem den på direkten!

    Kommentar av Jonas

  2. Ser helt klart ut som en spännande bok! Lägger också en order på den!

    Kommentar av Philip

  3. Låter som en väldigt intressant bok. Kan tänkas vara något man skulle ta att läsa. Har däremot mycket på lager just nu så får bli när man kommer dit.

    Men alltid trevligt att hitta rekommendationer.

    Kommentar av Exoclyps

  4. Yepp,den är tillaggt i köpkorgen!

    Kommentar av Sebastian Östman

  5. Tack för det!

    Kommentar av Jole

  6. Tack för tipset!
    Det där låter synnerligen intressant! Den kan nog vara nyttig för mig som är relativt ny i branschen.

    Kommentar av Stefan

  7. Det är alldeles för lite boktips i dagsläget i mitt tycke. Tycker fortfarande att det är överlägsen avkoppling att plocka fram en bok.

    Lagt till båda böckerna nu i önskelistan. Så dom beställer jag nästa gång det är dags.

    Tack för tipsen!

  8. Låter inttressant, får nog ta och beställa hem en!

    Kommentar av Sebastian

  9. Tack för en välskriven artikel!

    Kommentar av Jens

  10. […] Sökmotorkonsult.se tackar Pernilla för pratstunden och skickar som tack en våra favoritböcker på ämnet Google  – What Would Google do? av Jeff Jarvis. […]

  11. Hej,

    har man/nån verkligen 100% koll på vad som triggar Google och som styr deras rankning av sökresultat?

    Mvh
    Kenny

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?