Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad skulle Google göra?

What would Google doWhat would Google do? är titeln på en hyllad bok skriven av journalisten Jeff Jarvis. Boken handlar om hur Google och andra Internetföretag har och håller på att ändra hur vi göra affärer.

För en tid skrev jag om den svenska boken Google koden. Nu är det dags för en annan bok på ämnet Google. Jag har precis läst de sista sidorna i boken What would Google do (WWGD)? av Jeff Jarvis. Boken består av två tydliga delar. Den första delen beskriver hur Google och andra Internetföretag revolutionerat affärsmodeller och sättet att göra affärer. Denna del tyckte jag var helt okej läsning men inte något extra.

Den andra delen är desto bättre och roligare. Här går författaren igenom hur en stor rad traditionella branscher skulle fungera om de drevs av Google och dess principer. Allt från sjukhus, banker, bilar till restauranger blir ”Googlefierade” i boken. Just restauranger tyckte jag var ett bra exempel. Om en restaurang drevs av Google skulle jag som kund direkt få reda på vad tidigare kunder valt från meny, vilka viner de valt till vilken rätt och hur nöjda de var med olika saker på menyn. Det skulle vara ganska schysst, eller hur?

Denna andra del av boken är väldigt läsvärd och den ger många tänkvärda och inte minst roliga exempel på hur man kan/måste tänka om sin affärsmodell för att nå framgång i framtiden. Jeff Jarvis avslutar med fyra exempel på ”branscher” som han inte tror går att ”Googlefiera”; PR, Advokater, Gud och Apple. Varför låter jag er själva läsa om.

11 kommentarer

  1. Vilken pitch du gör =) Beställer hem den på direkten!

    Kommentar av Jonas

  2. Ser helt klart ut som en spännande bok! Lägger också en order på den!

    Kommentar av Philip

  3. Låter som en väldigt intressant bok. Kan tänkas vara något man skulle ta att läsa. Har däremot mycket på lager just nu så får bli när man kommer dit.

    Men alltid trevligt att hitta rekommendationer.

    Kommentar av Exoclyps

  4. Yepp,den är tillaggt i köpkorgen!

    Kommentar av Sebastian Östman

  5. Tack för det!

    Kommentar av Jole

  6. Tack för tipset!
    Det där låter synnerligen intressant! Den kan nog vara nyttig för mig som är relativt ny i branschen.

    Kommentar av Stefan

  7. Det är alldeles för lite boktips i dagsläget i mitt tycke. Tycker fortfarande att det är överlägsen avkoppling att plocka fram en bok.

    Lagt till båda böckerna nu i önskelistan. Så dom beställer jag nästa gång det är dags.

    Tack för tipsen!

  8. Låter inttressant, får nog ta och beställa hem en!

    Kommentar av Sebastian

  9. Tack för en välskriven artikel!

    Kommentar av Jens

  10. […] Sökmotorkonsult.se tackar Pernilla för pratstunden och skickar som tack en våra favoritböcker på ämnet Google  – What Would Google do? av Jeff Jarvis. […]

  11. Hej,

    har man/nån verkligen 100% koll på vad som triggar Google och som styr deras rankning av sökresultat?

    Mvh
    Kenny

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Molly Sanden pojkvän - foto: Nina Kahrobaee

Därför borde Molly Sandén göra en låt som heter ”Pojkvän”

Det finns många områden där det finns tydliga synergier mellan bra innehåll och sökmotoroptimering. Detta gäller till och med i musikbranschen. Men hur då? Det ska vi nu visa.

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

Värmeljus som brinner

Förstå Googles ekosystem och få fler företag att skänka pengar till goda ändamål

Julen är den tid på året då svenskar ger mest pengar till ideella organisationer och välgörenhet. Genom att förstå Googles ekosystem bättre kan fler organisationer nå nya intäktsströmmar till sina organisationer.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 56 av Sökpodden

#56 Värdet av SEO

Då var tiden kommen till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen; mäta värdet av SEO, vi fortsätter med en SEO-clinic och avslutar med att prata om Facebook Audience Network. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner