Sökmotorkonsult.se

Våra 10 artiklar med mest organisk trafik

Topp 10 artiklar

Bounce rate, Google Tag Manager och Facebook-pixeln är ämnen på några av våra mest populära artiklar genom åren!

Vi har skrivit mer än 1 000 artiklar sedan Sökmotorkonsult.se lanserades i maj 2007. Vissa artiklar blir mer populära än andra. I denna topplista har vi tagit fram de 10 artiklar som genererat mest organisk söktrafik genom alla år.

Topp 10 artiklar

10. Skillnaden mellan boostade inlägg och annonser på Facebook
9. Var är bounce rate? 
8. YouTube SEO
7. Kom igång med Google Analytics
6. Vad är Google Tag Manager?
5. Vad är en Facebook-pixel?
4. Skapa en företagsprofil på Instagram
3. Hur används UTM-taggning?
2. Instagram bilder – så får du rätt storlek
1. Facebook bildstorlekar – stor guide

Vanliga frågor dominerar

Föga förvånande domineras topplistan av vanliga frågor. Att utgå från folks funderingar kring ett ämne är ett smart sätt att hitta bra sökord och skapa organisk trafik. Med tanke på att vi skrivit absolut flest artiklar inom SEO är det däremot kanske lite förvånande att listan till stor del toppas av frågor kring Facebook Ads och webbanalys.

Jag är inte säker på varför det blivit så här. Men sannolikt beror på det på en kombination av att det finns flera stora vanliga frågor inom just dessa ämnen och att det generellt inte skrivs lika mycket på svenska om Facebook/webbanalys som det görs om SEO. Vad tror du?

 

Sidan är senast uppdaterad 2020-05-10

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?