Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Varför du ska sätta upp mål för din webbplats

Sätta upp mål

Har du inte satt upp mål för din webbplats eller verksamhet? Då är det dags att göra det för att få bättre kontroll på om dina digitala satsningar genererar det du vill att dom ska göra.

Att sätta upp mål för sin webbplats är viktigt för att få koll på om ens besökare gör det man vill att de ska göra på webbplatsen. När man bygger en webbplats finns det oftast ett eller flera mål med sajten. I mätverktyg som Google Analytics kan du sätta upp mål så att du kan se hur dina besökare beter sig på din webbplats.

Vilka mål kan man ha med sin sajt?

Vilka mål du ska använda dig av beror på vad som är viktigt för din verksamhet och webbplats. Driver du en e-handel kanske målet är att dina besökare ska genomföra en transaktion och om du driver en nyhetssajt kanske målet är att dina besökare ska stanna ett visst antal minuter på sajten eller besöka ett visst antal sidor. Det viktigaste är att du sätter upp mål som är relevanta för din verksamhet och mål som går att mäta.

Exempel på mål:

  • Köpa en produkt
  • Skicka in ett kontaktformulär
  • Anmäla sig till nyhetsbrevet
  • Ladda ner en PDF
  • Besöka ett visst antal sidor
  • Titta på en video
  • Klicka på en länk

Sätta upp mål i Google Analytics

För att skapa ett mål i Google Analytics går du till administratörsfliken i ditt konto och därefter väljer du mål i vy-kolumnen.

 

Mål i Google Analytics

Sedan ska du definiera vilket mål du vill sätta upp om det är ett besök på en viss sida eller om man ska visa en viss typ av engagemang för att målet ska uppfyllas:

Mål i Google Analytics

 

I sista steget kan du bestämma om målet ska ha ett visst värde här även om du inte driver en e-handel så kan du bestämma vad dina mål ska vara värda. Det är ett fast värde som du kan sätta på dina olika mål.

Mål i Google Analytics

 

När du är klar med det kan du klicka på ”Bekräfta detta mål” för att ta reda på hur det har konverterat senaste sju dagarna. Efter det klickar du på spara-knappen och ditt mål är klart.

9 av 10 rekommenderar Pineberrys utbildningar

Vi håller heldagsutbildningar i Google Analytics


Boka nu!

Få kontroll på vilka kanaler som är viktigast för dig

När du har skapat mål i Google Analytics så ger det dig bra förutsättningar att studera dina besökare och analysera vägen dom gjorde till ditt mål. Hur lång tid tog det för besökaren att genomföra målet? Vilken väg tog besökaren och vilka kanaler användes?

Genom att arbeta med mål kan det leda till ett större fokus på att dina besökare ska göra det du vill att de ska göra på din webbplats. Genom att skapa mål och sedan börja analysera och följa upp resultatet kommer du att lära dig mer om dina besökare och hur dom använder din webbplats. Sedan kan du sätta upp nya mål eller arbeta ytterligare med befintliga mål för att ständigt optimera dina mål.

Det kommer även en uppföljning kring ämnet och hur du ska tänka när du sätter värde på dina mål.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner