Vi gasade marknadsföringen – fick 32 % fler leads

Gasa eller bromsa marknadsföringen? Denna svåra fråga brottas många marknadsförare med under coronakrisen. Vi valde att gasa – och det har hittills gett oss 32 % fler leads.

I kristider som dessa är det många företag som funderar kring hur de ska göra med sin marknadsföring. Är det bäst att gasa eller bromsa? Det finns såklart inget standardsvar på denna fråga som passar alla vilket var något vi pratade om i avsnitt 59 av Sökpodden. I denna artikel vill vi berätta hur vi tänkt för vår egen marknadsföring och hur det gått hittills.

Minskande efterfrågan och förväntat kundtapp

När vi för drygt två månader sedan började förstå vidden av coronakrisen satt vi igång att diskuterar hur vi skulle anpassa vår egen marknadsföring. Skulle vi gasa eller bromsa?

Vår huvudsajt Pineberry.com har relativt mycket organiskt trafik från generiska sökningar vilket gör den till en bra första temperaturmätning på förändringar i efterfrågan på de tjänster vi erbjuder. Som ni ser i grafen nedan sjönk den organiska trafiken vilket för oss var ett tecken på att efterfrågan höll på att minska.

Organisk trafik feb-maj 2020 Pineberry.com

Vi förstod samtidigt att krisen skulle bli tuff för de av våra kunder som behövde stänga ned sin verksamhet och att dessa kunder helt eller delvis tillfälligt skulle behöva minska sitt engagemang hos oss. Vi såg alltså framför oss både minskad efterfrågan och minskade intäkter.

Vi valde att gasa marknadsföringen

Trots detta valde vi att gasa marknadsföringen. Eller rättare sagt på grund av detta. Anledningen var både kort- och långsiktig.

Kortsiktigt handlade det om att även om efterfrågan minskar så finns det en betydande efterfrågan kvar och vi vill gasa för att försöka få en större andel av de kunder som efterfrågar de tjänster vi erbjuder. Vi har olika typer av kunder från många olika branscher som påverkats väldigt olika av krisen. Majoriteten av våra kunder gick lika bra eller bättre jämfört med innan krisen och vi såg en en fortsatt efterfrågan från både befintliga och nya kunder.

Långsiktigt kommer denna kris med stor sannolikhet påskynda digitaliseringen vilket i sin tur innebär att efterfrågan för våra tjänster kommer öka. Genom att gasa nu är vår bedömning att vi kommer vara i en bättre position att ta del av denna ökade efterfrågan när krisen väl är över.

En ytterligare anledning till att vi vågade gasa är att det snabbt går att anpassa marknadsföringen. Detta förutsätter att du har koll på din data och dina nyckeltal. Något som alltid är viktigt men det blir extra viktigt när du ökar marknadsföringen.

32 % fler leads hittills

När vi bestämde oss för att gasa för cirka två månader sedan var mitt mål att vi förhoppningsvis skulle kunna hålla vårt leadsflöde intakt. Vår viktigaste och största form av inkommande leads (potentiella kunder) är de som ber om en offert på sajten.

De senaste två månaderna (60 dagar från i dag) har våra offertförfrågningar från Pineberry.com ökat med 32 % jämfört med samma dagar förra året (de har ökat från 71 st till 94 st). Det är lite tidigt att avgöra i vilken utsträckning det ökade leadsflödet lett till fler nya kunder. Men om vi tittar på april så fick vi in fler nya kunder i år än i april förra året. Så det ser onekligen lovande ut.

Här gasade vi

Det är framförallt i tre kanaler av vår marknadsföring som vi ökat budgeten och ansträngningarna inom:

Google Ads

En stor fördel med Google Ads är att det är enkelt att både gasa och bromsa. Vi hade sedan tidigare en hög visningsandel i vår annonsering men vi ville höja den ytterligare genom att höja vår mål-CPA (hur mycket vi är bereda att betala för ett lead). Vi lyckades att öka våra visningsandel betydligt vilket i sin tur lett till fler leads. Det lite lustiga är att trots att vi höjde vår mål-CPA har vår faktiska CPA (vad vi i slutändan betalt för ett lead) sjunkit jämfört med innan krisen. Anledningen är med stor sannolikhet att när vi gasat har andra bromsat sin annonsering vilket gör att klickpriserna blivit lägre.

SEO

En av våra viktigaste kanaler till nya kunder är SEO och så har det varit även under denna period. Skillnaden mot Google Ads är att det inte är lika enkelt att gasa sin SEO då det tar betydligt längre tid att få resultat. I ett försök att hitta lågt hängande frukt inom SEO fokuserar vi just nu på att hitta synergier mellan just Google Ads och SEO. Exempelvis genom att skapa nya landningssidor på sajten som skapar fördel till båda kanaler.

Webbinar

Under mars-april höll vi tre st webbinarier för totalt knappt 1 800 deltagare. Vi har gjort seminarier/webbinarier under flera år och vi har lärt oss att det är ett bra sätt för oss att stärka vårt varumärke men även att det ger direkt effekter i form av leads. Denna gång var inget undantag och våra webbinarier har varit starkt bidragande till att vi lyckats öka vårt leadsflödet under krisen.

Vi marknadsför våra webbinarier främst med hjälp av annonsering på Facebook och e-postmarknadsföring (vårt nyhetsbrev och tidigare deltagare).

Delresultat, inte slutresultat

Vi har inte det slutgiltiga svaret på hur coronakrisen kommer påverka samhället i stort eller Pineberry specifikt. Just nu upplever vi på Pineberry att vi är i en betydligt bättre position än vi föreställde oss för två månader sedan. Det finns flera förklaringar till detta. En är att vi valde att gasa vår marknadsföring.

Hur har du gjort med din marknadsföring under krisen?

 

4 kommentarer på "Vi gasade marknadsföringen – fick 32 % fler leads"

  1. Först och främst. Tack för att du delar med dig av era tankar kring marknadsföringen i kristider.
    Data blir bäst när den delas och analyseras.

    För vår byrås del märker vi en stor skillnad neråt i antalet förfrågningar som kommer in. Kan ju iofs bero på:
    1. Vår Google Ads spend för egen räkning senaste månaden har varit 2000kr. Mest experiment och roliga tester.
    2. Ni har ökat er synlighet eller
    3. Vi får de flesta kunder på fysiska träffar eller SEO. (Japp, vi är supertrevliga IRL men dåliga på videomöten 😉 )

    Era webbinar och seminarier är oerhört bra. Kanske ska försöka mig på ett sådant. Eller så tar vi sommarlov och återupptar den sociala biten i höst. =)


  2. Hasan,

    Tack för att du också delar med dig! Kul att du gillar våra webbinarier.

    Vi spenderar ganska mycket mer än 2 000 kr per månad på Google Ads och vi har lyckats öka vår synlighet där markant under Coronakrisen. Sannolikt till stor del för att en del annonsörer dragit i handbromsen.


  3. Vi har också gasat, inte på Google Ads däremot, och sett ett uppsving i nya kunder. Däremot gissar jag att det för de flesta är lite jobbigt samtidigt, vi har till exempel haft gott om kunder i resesegmentet traditionellt.


  4. Hej Magnus,

    Kul att ni också gasat och att det gått bra! Och ja, det är en tuff situation för en del kunder.


Kommentarsfältet är stängt.