Sökmotorkonsult.se

Web summit 2018

Web summit 2018

Web summit 2018 är slut. I år fick vi reda på allt från vilka sociala medier som gör dig ledsen till att vi alla måste bli vegetarianer.

Web summit är världens största tech-konferens. Konferensen är inne på sitt nionde år och har vuxit från 400 deltagare till att vi i år var hela 70 000 personer på plats i Lissabon. För mig var det första gången och här summerar jag mina intryck från denna megakonferens.

24 konferenser under samma tak

Websummit är egentligen en massa olika konferenser (eller scener) på ett och samma ställe. PandaConf är fokuserad på marknadsföring, planet tech på miljö och teknik, Growth summit på tillväxt och så vidare. Fördelen med detta upplägg är att det finns något intressant för de flesta. Samtidigt blir utbudet ibland överväldigande att välja bland.

1 200 talare

Konferensen pågår under 3 dagar (eller egentligen 3,5 dag) och antalet föreläsningar och talare är likaså enormt. Här är några exempel på vem du kunde lyssna på under årets Web summit:

Christopher Wylie Web summit 2018

Visselblåsaren bakom Facebook-skandalen Cambridge Analytica, Christopher Wylie, om en dystopisk framtid där du inte äger ditt liv längre.

Tim Berners-Lee, grundaren av internet, berättade om hur vi tillsammans kan göra webben bättre.

David Pemsel, VD på The Guardian, intervjuades om hur de lyckats få över en miljon läsare att skänka pengar till tidningen, som ett bra alternativ till betalväggar.

Arkitekten bakom Parisavtalet, Christiana Figueres, svarade ja på frågan om vi alla behöver bli vegetarianer.

Rick Ridgeway om hur Patagonia lever sitt varumärke genom att bland annat stämma Donald Trump.

Greg Peters, CPO på Netflix, berättade hur deras satsning på kvalitativa undertexter och dubbning lett till att serier från icke-engelskspråkiga länder blivit internationella succéer.

I en intervju med grundaren av Twitch, Emmett Shear, nämndes att vissa bedömare tror att Twitch kommer vara större på annonsering än YouTube om fem år.

Sarah Bird, vd på Moz, förklarade att SEO inte är död.

Larry Kim körde som vanligt en presentation full av enhörningar. Denna gång handlade det om hur de lyckats bygga Google Ads-mjukvaran Wordstream till ett miljardbolag.

Imgurs grundare Alan Schaaf talade om vilka sociala medier som gör dig glad, och vilka som gör dig ledsen.

För att nämna några.

Korta föreläsningar

De flesta föreläsningar på Web summit är bara 20 minuter långa. Den stora fördelen är att du hinner med att lyssna på många olika talare under en dag. Det negativa med detta upplägg är att de riktigt bra talarna skulle jag gärna hört betydligt mer av.

VM i köande

Du köar för att ta dig till mässområdet, för att registrera dig, för att ta dig igenom tre säkerhetskontroller, för att komma in på området, för att ta dig mellan de olika scenerna på konferensen, för att gå på toaletten, för att köpa lunch och för att slutligen ta dig från konferensen.

Web summit kändes stundtals som ett VM i köande, men det är väl baksidan av att vara en av världens största konferenser.

Night summit

Web summit är lika mycket nätverkande som att lyssna på spännande talare. När föreläsningarna tar slut för dagen tar Night summit över delar av Lissabon och nätverkandet fortsätter för de som vill och orkar.

Tack Web summit för i år, vi ses kanske igen!

Sidan är senast uppdaterad 2018-11-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?