Sökmotorkonsult.se

4 tips för att kontra formulärskräcken

konverterande formulär

Som verktyg för att samla leads, eller för att ange sina personuppgifter i checkouten. Användningsområdena för formulär är många och applicerbara på de flesta typer av sajter. Tyvärr är det inte alls ovanligt att det är just formulären som skrämmer iväg besökaren. Här presenterar vi fyra tips på hur du skapar ett formulär som ser till att hålla kvar besökaren på sidan.

Upplever du att formulären på din sajt inte presterar som du vill? För att skapa ett konverterande formulär gäller det att det uppfyller flera olika kriterier. Det handlar om att skapa värde för besökaren och få personen att stå emot sitt förakt att fylla i ännu ett fält med namn, e-post och personnummer. Men hur går man tillväga? Här är fyra tips på hur du ser till att inte skrämma bort besökaren med ditt formulär.

1. Fråga inte efter mer än du faktiskt behöver

Som ett första steg i arbetet med att göra ditt formulär konverteringsoptimerat rekommenderar vi att se över de fält som egentligen inte bidrar med någon värdefull information. De uppgifter som efterfrågas i formuläret ska vara relevanta för både besökaren och för dig som tar del av den insamlade informationen.

Har du flera fält markerade som frivilliga tillför de inte något för besökaren mer än att få formuläret att se mer invecklat ut. Behöver du verkligen veta vilken position personen som kontaktar er har på sitt företag? Eller är det nödvändigt att veta vilken stad personen bor i om det enbart rör sig om en allmän fråga om er verksamhet?

För vissa branscher och verksamheter är dessa frågor såklart väsentliga, men det är inte ovanligt att företag använder sig av ett set av frågor bara för de uppmärksammat att andra använder sig av dem. De kan alltså vara helt irrelevanta för sin egen nisch.

2. Dela upp formuläret i avsnitt

avsnitt i formulärNär man som besökare möts av en stor uppsättning fält som ska fyllas i är det lätt att bli överväldigad och känna motstånd istället för att faktiskt fylla i dem. I besökarens huvud blir det en strid mellan värdet som fås av att fylla i formuläret gentemot hur lång tid det kommer att ta att slutföra. Om tidsåtgången förväntas vara lång och omständlig finns det tyvärr en risk att besökaren istället lämnar sidan och du snubblar på målsnöret till en konvertering.

Om du bantat ned ditt formulär genom att ta bort irrelevanta frågor men ändå står kvar med ett stort antal fält finns det olika sätt att kontra detta på. En lösning är att dela upp formuläret i två eller fler kortare avsnitt. När besökaren väl börjat fylla i fälten på avsnitt ett och klickat sig vidare till avsnitt två är personen mer benägen att faktiskt slutföra formuläret som helhet.

Det ska tilläggas att om du väljer att dela upp formuläret i avsnitt bör du ändå göra det lätt för besökaren att få en överblick av de olika stegen, exempelvis genom en enkel rubrik innehållandes ”Steg 1 av 3”. De frågor som ställs i respektive avsnitt bör vara sammanhängande och presenteras i en logisk ordningsföljd.

Exempel på avsnittsföljd för ett registreringsformulär kopplat till en påhittad tjänst

  1. Val av tjänst
  2. Kontaktinformation
  3. Betalalternativ

3. Slå inte besökaren på fingrarna

    felmeddelande i formulärDet ska gå snabbt, enkelt och vara smidigt att fylla i ett formulär. Men när man som besökare får ett felmeddelande i röd text när man väl fyllt i alla fält är det lätt att tappa motivationen. Således är det viktigt att skapa ett formulär där du minimerar riskerna att kunden anger ”felaktiga” svar.

    Behöver du kundens personnummer? Specificera då hur det ska fyllas i, förslagsvis med hjälp av placeholder-text i fältet eller med en enkel informationsruta i anknytning till det aktiva fältet. Här går det även att vara proaktiv genom att tillåta både 87 och 1987 som svarsalternativ om det handlar om besökarens födelseår, eller en teknisk lösning som i realtid uppmärksammar besökaren att ett fält är felskrivet.

    4. Motivera besökaren att fylla i formuläret

    motiverande formulärVad får egentligen besökaren ut av att anmäla sig till ditt nyhetsbrev? Något jag ofta stöter på är intetsägande formulär som snarare väcker frågetecken än att skapa engagemang. Var transparent med vad du kan erbjuda och lista gärna upp USP:ar och data på hur många som faktiskt tagit del av dina tjänster eller nyhetsbrev. Du kan se ett exempel på detta här i vårt SEO-verktyg.

    Kämpar du med låga konverteringsgrader på din sajt? Om du vill ha hjälp med CRO – hör av dig till oss på Pineberry.

     

    RSS feed for comments on this post.

    Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

    Sommarstäda din XML-sitemap

    Sommarstäda din XML-sitemap

    Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

    Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

    #73 Användarsignaler

    I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

    Design av webbsida

    Google börjar rulla ut Page Experience Update

    Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

    Datadriven SEO

    Datadriven SEO

    Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

    Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

    #72 It depends

    Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?