Sökmotorkonsult.se

4 tips som förbättrar din sajts hastighet

Genom att optimera din sajts hastighet kan du påverka din konverteringsgrad positivt och därmed öka din lönsamhet. Att vi människor vill ha resultat levererat till oss snabbare än en bråkdels sekund är ingen nyhet, i synnerhet när vi är sugna på att köpa något.

Upplever en besökare att din sajt tar för lång tid att leverera sitt innehåll är sannolikheten stor att besökaren omedelbart tappar intresse och överger sajten för att gå vidare till nästa sajt. Om sajtens laddningstid istället förbättras, är det däremot sannolikt att du kommer få fler konverteringar och en lägre bounce rate.

Ur ett användarperspektiv är sajtens laddningstid således en kritisk faktor vilket betyder att du har stora möjligheter att förbättra konverteringen och lönsamheten genom att öka hastigheten på sajten. Förutom att det kan påverka din konverteringsgrad positivt finns det fördelar ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv. När din sajt går snabbt att ladda innebär det att Googles spindlar hinner hämta större delar av din sajts innehåll vid sina besök. Detta i sin tur gör att Google kommer ha en mer uppdaterad version av ditt innehåll.

Vidare har vi sett att Google nyligen börjat testa att märka upp sidor med så kallade “red labels” etiketter i det mobila sökresultatet. Denna etikett indikerar att sajten är trög att ladda och varnar därför besökarna från att klicka på den. Om Google väljer att införa “red labels” etiketter permanent, växer incitamentet att optimera din sajts hastighet ytterligare, för vem vill klicka på en sajt som har etiketten långsam?

Det finns alltså flera anledningar till varför du vill förbättra din sajts laddningstid. Här ger vi 4 praktiska tips till hur du får en snabbare sajt:

1. Placera JavaScript-kod långt ner på sidan
Genom att flytta ner JavaScript längre ner i källkoden, tillåts de synliga elementen att laddas tidigare. Besökarens visuella upplevelse av laddningstiden kommer att påverkas positivt, även o10260714-programming-coding-flat-concept-vector-illustration (1)m den totala laddningstiden är och förblir densamma. Vanligtvis laddas sidor uppifrån och ner. För att spara tid, se till att sidan laddas asynkront med hjälp av HTML 5 async-attribut. Fördelen med async-attributet är att browsern kommer att ladda script simultant oberoende av andra processer och laddningar. Den totala laddningstiden kan bli kortare med hjälp av async-attributet.

2. Aktivera gzip komprimering på servern
Komprimering innebär att filernas storlek minskas vilket leder till att de kan laddas snabbare. En sajts laddningstid är nämligen korrelerad med sajtens faktiska storlek. En minskning av sajtens storlek mätt i kilobytes är därför åtråvärd. Lösningen är gzip komprimering. Genom att optimera din sajt med gzip komprimering kommer sajtens hela storlek att minska. Rätt inställning hittar du i dina serverinställningar.

3. Minimera CSS och JavaScript
Genom att minimera dina CSS- och JavaScript-filer minskar du deras storlek och gör dem snabbare att ladda. Till exempel innehåller en del filer på en sajt blanka tecken och radbrytningar helt i onödan, vilket gör filen större än vad den behöver vara. Det finns flertalet verktyg som kan hjälpa dig med att minimera dina CSS- och JavaScript-filer, bland annat CSS Compressor och Minify.

4. Se över bildernas storlek
Nästa steg i din opti5822731-the-landscape-and-digital-photographic-cameramering av sajtens laddningstid är att se över bilderna på din sajt. Alltför ofta är bilderna på en sajt för stora, och därav blir bilderna en bidragande orsak till att sidor tar för mycket utrymme och blir långsamma att ladda. Det enklaste sättet att lösa denna problematik är att “spara bild för webb” i Photoshop vilket förminskar bilderna utan att användaren ser någon skillnad. Ett alternativ är att använda Smush.it, en onlinetjänst från Yahoo, för att ta bort onödig metadata från dina bilder.

Flera av tipsen är relativt tekniska och om du själv inte är en fena på att koda behöver du sannolikt blanda in dina webbutvecklare för att optimera din laddningstid. Alla punkter behöver dock inte åtgärdas omgående utan försök identifiera och prioritera de hastighetstjuvar som ger stor effekt och inte är alltför svåra att genomföra. För egen del har vi exempelvis prioriterat att genomföra de ändringar som enkelt går att genomföra i WordPress utifrån de plugin vi använder på Pineberry.

Vill du ha fler optimeringstips? Google tillhandahåller ett värdefullt verktyg som analyserar din sajts laddningstid. Verktyget generar även konkreta förbättringsförslag som du med fördel kan implementera med syftet att göra din sajt snabbare. Lycka till!

 

4 kommentarer

  1. Ett tilläggs tips på punkt 3 är att man använder sig av en Command Line Tool komprimerare, på så sätt har man kvar den ”lättlästa” versionen av sin javascript samtidigt som man producerar en minifierad version för att använda i production.

    Det kan nog vara många som blir rädda när de tänker att de ska redigera och utveckla i minfierad version. Dessutom så är ett sådant verktyg 10 gånger bättre än det som finns ute på internet då Command Line toolen oftast kan lägga ihop flera filer och de skriver även om de flesta variablar till kortare vilket ingen onlinebaserad minifier gör, iallafall inte vad jag har hittat.

    Kommentar av Lucas

  2. Tack för ditt tips, Lucas! Du har givetvis en poäng i att man inte ska arbeta i den minifierade filen. Vi valde att fokusera på onlineverktyg för att hålla en grundläggande nivå. I ett senare inlägg kanske vi skriver om ett mer automatiserat, terminal-baserat flöde för att snabba upp en sajt.

    Kommentar av Gabriella Gall

  3. Bildernas storlek, jaa! Snacka om skillnaden! Något jag inte tänkte på i början av min tid som webbutiksägare. När det handlar om några tusentalsbilder, så blir det supekviktigt.

    Kommentar av Irina

  4. Någon som vet nåt bra plugin för att mass komprimera bilder?

    Kommentar av felix

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner