Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

4 tips som förbättrar din sajts hastighet

Genom att optimera din sajts hastighet kan du påverka din konverteringsgrad positivt och därmed öka din lönsamhet. Att vi människor vill ha resultat levererat till oss snabbare än en bråkdels sekund är ingen nyhet, i synnerhet när vi är sugna på att köpa något.

Upplever en besökare att din sajt tar för lång tid att leverera sitt innehåll är sannolikheten stor att besökaren omedelbart tappar intresse och överger sajten för att gå vidare till nästa sajt. Om sajtens laddningstid istället förbättras, är det däremot sannolikt att du kommer få fler konverteringar och en lägre bounce rate.

Ur ett användarperspektiv är sajtens laddningstid således en kritisk faktor vilket betyder att du har stora möjligheter att förbättra konverteringen och lönsamheten genom att öka hastigheten på sajten. Förutom att det kan påverka din konverteringsgrad positivt finns det fördelar ur ett sökmotoroptimeringsperspektiv. När din sajt går snabbt att ladda innebär det att Googles spindlar hinner hämta större delar av din sajts innehåll vid sina besök. Detta i sin tur gör att Google kommer ha en mer uppdaterad version av ditt innehåll.

Vidare har vi sett att Google nyligen börjat testa att märka upp sidor med så kallade “red labels” etiketter i det mobila sökresultatet. Denna etikett indikerar att sajten är trög att ladda och varnar därför besökarna från att klicka på den. Om Google väljer att införa “red labels” etiketter permanent, växer incitamentet att optimera din sajts hastighet ytterligare, för vem vill klicka på en sajt som har etiketten långsam?

Det finns alltså flera anledningar till varför du vill förbättra din sajts laddningstid. Här ger vi 4 praktiska tips till hur du får en snabbare sajt:

1. Placera JavaScript-kod långt ner på sidan
Genom att flytta ner JavaScript längre ner i källkoden, tillåts de synliga elementen att laddas tidigare. Besökarens visuella upplevelse av laddningstiden kommer att påverkas positivt, även o10260714-programming-coding-flat-concept-vector-illustration (1)m den totala laddningstiden är och förblir densamma. Vanligtvis laddas sidor uppifrån och ner. För att spara tid, se till att sidan laddas asynkront med hjälp av HTML 5 async-attribut. Fördelen med async-attributet är att browsern kommer att ladda script simultant oberoende av andra processer och laddningar. Den totala laddningstiden kan bli kortare med hjälp av async-attributet.

2. Aktivera gzip komprimering på servern
Komprimering innebär att filernas storlek minskas vilket leder till att de kan laddas snabbare. En sajts laddningstid är nämligen korrelerad med sajtens faktiska storlek. En minskning av sajtens storlek mätt i kilobytes är därför åtråvärd. Lösningen är gzip komprimering. Genom att optimera din sajt med gzip komprimering kommer sajtens hela storlek att minska. Rätt inställning hittar du i dina serverinställningar.

3. Minimera CSS och JavaScript
Genom att minimera dina CSS- och JavaScript-filer minskar du deras storlek och gör dem snabbare att ladda. Till exempel innehåller en del filer på en sajt blanka tecken och radbrytningar helt i onödan, vilket gör filen större än vad den behöver vara. Det finns flertalet verktyg som kan hjälpa dig med att minimera dina CSS- och JavaScript-filer, bland annat CSS Compressor och Minify.

4. Se över bildernas storlek
Nästa steg i din opti5822731-the-landscape-and-digital-photographic-cameramering av sajtens laddningstid är att se över bilderna på din sajt. Alltför ofta är bilderna på en sajt för stora, och därav blir bilderna en bidragande orsak till att sidor tar för mycket utrymme och blir långsamma att ladda. Det enklaste sättet att lösa denna problematik är att “spara bild för webb” i Photoshop vilket förminskar bilderna utan att användaren ser någon skillnad. Ett alternativ är att använda Smush.it, en onlinetjänst från Yahoo, för att ta bort onödig metadata från dina bilder.

Flera av tipsen är relativt tekniska och om du själv inte är en fena på att koda behöver du sannolikt blanda in dina webbutvecklare för att optimera din laddningstid. Alla punkter behöver dock inte åtgärdas omgående utan försök identifiera och prioritera de hastighetstjuvar som ger stor effekt och inte är alltför svåra att genomföra. För egen del har vi exempelvis prioriterat att genomföra de ändringar som enkelt går att genomföra i WordPress utifrån de plugin vi använder på Pineberry.

Vill du ha fler optimeringstips? Google tillhandahåller ett värdefullt verktyg som analyserar din sajts laddningstid. Verktyget generar även konkreta förbättringsförslag som du med fördel kan implementera med syftet att göra din sajt snabbare. Lycka till!

 

2 kommentarer

  1. Ett tilläggs tips på punkt 3 är att man använder sig av en Command Line Tool komprimerare, på så sätt har man kvar den ”lättlästa” versionen av sin javascript samtidigt som man producerar en minifierad version för att använda i production.

    Det kan nog vara många som blir rädda när de tänker att de ska redigera och utveckla i minfierad version. Dessutom så är ett sådant verktyg 10 gånger bättre än det som finns ute på internet då Command Line toolen oftast kan lägga ihop flera filer och de skriver även om de flesta variablar till kortare vilket ingen onlinebaserad minifier gör, iallafall inte vad jag har hittat.

    Kommentar av Lucas

  2. Tack för ditt tips, Lucas! Du har givetvis en poäng i att man inte ska arbeta i den minifierade filen. Vi valde att fokusera på onlineverktyg för att hålla en grundläggande nivå. I ett senare inlägg kanske vi skriver om ett mer automatiserat, terminal-baserat flöde för att snabba upp en sajt.

    Kommentar av

    Gabriella Gall

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner