Marknadsföring

Nyheter och tips om marknadsföring

Google lanserar Gemini

Av Björn Bydén

Efter mycket hype och spekulationer är Googles språkmodell Gemini äntligen här. Frågan alla ställer sig är nu hur Gemini står sig mot GPT-4.

7 december 2023

Kommentarer (0) Marknadsföring

Vad är en bra ROAS?

Av Michael Wahlgren

Är 450 % en bra ROAS? I denna artikel benar vi ut ROAS, ROI och ACOS - och framförallt svarar vi på vad som är en bra ROAS.

19 november 2020

Kommentarer (0) Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Av Kristian Jältsäter

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara äldre än en senior och är det i så fall ett rimligt begrepp att använda? […]

19 november 2019

Kommentarer (0) Marknadsföring

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Av Simon Davidsson

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

4 juli 2017

Kommentarer (4) Marknadsföring

Få koll på din konverteringsgrad via Google Analytics

Av Simon Davidsson

Har du koll på din webbsajts konverteringsgrad? Vi visar dig hur du enkelt kan följa den via Google Analytics.

27 mars 2017

Kommentarer (0) Marknadsföring

Kontrollera om din e-handelsdata är korrekt

Av Simon Davidsson

Om du har e-handelsspårning implementerat på din sajt så bör du säkerställa att den fungerar korrekt. Att ta affärsmässiga beslut som grundar sig på felaktig data kan bli en kostsam affär och något du bör undvika till varje pris. Här kan du läsa mer om hur du kontrollerar att din data stämmer!

31 augusti 2016

Kommentarer (0) Marknadsföring

Fånga dina besökare med RLSA

Av Simon Davidsson

Läs om hur du kan sänka din kostnad per omvandling genom att använda dig av RLSA (Remarketing lists for search ads). Vi går igenom vilka valalternativ som finns inom RLSA samt hur du praktiskt går tillväga för att implementera dessa i ditt Adwordskonto!

7 oktober 2015

Kommentarer (0) Marknadsföring

PR blev just farligt

Av Magnus Bråth

Google har vid flera tillfällen uttryckt en motvilja mot pressreleaser. Låter det konstigt att sökjätten skulle ha aversioner mot en bransch de egentligen inte har något att göra med? Det finns anledningar faktiskt. ZDnet går så långt som att säga att Google kanske har dödat PR-branschen, jag är inte alls beredd att räkna ut PR […]

9 augusti 2013

Kommentarer (3) Marknadsföring

Är det inte dags för en reklambyrå?

Av Magnus Bråth

Idag finns ingen svensk reklambyrå som gjort en ordentlig satsning på sökmotoroptimering. Det finns några som gjort halvhjärtade försök med att anställa någon stackars junior för att kunna hävda att man levererar SEO men mer än så har inte hänt. Är det inte på tiden? Jag tycker i princip att man inte kan kalla sig […]

13 juli 2013

Kommentarer (5) Marknadsföring

Ogooglebar är inte längre ett ord

Av OlleLundell

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor. Efter påtryckningar tar Språkrådet bort ordet ogooglebar från sin lista över nyord, som de presenterade i december […]

26 mars 2013

Kommentarer (6) Marknadsföring