Marknadsföring

Marknadsföring

Marknadsföring är rimligtvis en central del i varje verksamhet. Det kan förstås ta sig olika uttryck men utan marknadsföring så går inget företag bra. När man pratar om marknadsföring på Internet så handlar det väldigt ofta om direkt mätbara resultat i form av visningar, klick eller sales och leads. Det finns andra intressanta aspekter av till exempel sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering, det kan mycket väl stärka ditt varumärke rejält att ha en förstaposition på ett stort generiskt sökord.

Ofta kan man kombinera sina marknadsföringsinsatser med seo på mycket framgångsrika sätt om man är beredd att lyfta in de tankarna i arbetet. Framför allt kan man få mycket bra synergieffekter om man låter sökmotoroptimering vara en del av den marknadsföring man gör. Det kan dels användas för att fånga upp de möjliga kunder som man annars skulle tappa till konkurrenterna, de som sett reklamen på TV men glömde bort vad det var för företag och lyckades Googla fram huvudkonkurrenten. Det kan dels användas för att förstärka sig själv, en bra kampanj ska rimligtvis generera länkar till företagets hemsida och de länkarna kommer om det görs rätt leda till bättre sökmotorpositioner osv.

Marknadsföring har aldrig varit lätt och Internet gör det om möjligt än mer komplicerat, därför diskuterar vi det.

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

facebook julhandel

Maximera julhandeln på Facebook med Dynamiska Produktannonser (DPA)

Har du funderat på att börja med Dynamiska Produktannonser? Här har vi samlat våra bästa tips för att du ska komma igång så snabbt och smidigt som möjligt. Vi tar upp allt från spårning till optimering utav annonser.

RLSA

Fånga dina besökare med RLSA

Läs om hur du kan sänka din kostnad per omvandling genom att använda dig av RLSA (Remarketing lists for search ads). Vi går igenom vilka valalternativ som finns inom RLSA samt hur du praktiskt går tillväga för att implementera dessa i ditt Adwordskonto!

Varning1

3 effektiva Alerts i Google Analytics

Vi tipsar dig om 3 kundanpassade Alerts i Google Analytics. Kom igång redan idag!

10219039-composite-image-of-linking-chrome-cog-and-wheel

Öka din försäljning med regelstyrda remarketinglistor

I det här inlägget tipsar vi om 2 typer av regler som du kan använda för att definiera kundsegment och effektivisera din budgivning med remarketing i Google Display-nätverket.

3209919-world-map-shape-made-with-social-media-icons

7 saker marknadschefen bör känna till om sökmarknadsföring

För att du som marknadschef ska kunna skapa långsiktig tillväxt, försäljning och en konkurrenskraftig marknadsstrategi, bör du känna till de punkter som vi kommer att beröra i det här inlägget. Rollen som marknadschef utgörs vanligen av ett övergripande ansvar för […]

tryckpress

PR blev just farligt

Google har vid flera tillfällen uttryckt en motvilja mot pressreleaser. Låter det konstigt att sökjätten skulle ha aversioner mot en bransch de egentligen inte har något att göra med? Det finns anledningar faktiskt. ZDnet går så långt som att säga […]

reklam

Är det inte dags för en reklambyrå?

Idag finns ingen svensk reklambyrå som gjort en ordentlig satsning på sökmotoroptimering. Det finns några som gjort halvhjärtade försök med att anställa någon stackars junior för att kunna hävda att man levererar SEO men mer än så har inte hänt. […]

förbud låda410

Ogooglebar är inte längre ett ord

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor. Efter påtryckningar […]

Bläckfisk

Purchase Funnel – i en värld av SEO

Om du ägnat någon tid åt marknadsföring, pluggat eller gått på en enda föreläsning så har du sett en Purchase Funnel. Det är en beskrivning av hur ett beslutet att det är dags att köpa din produkt går till och […]

Surfande Apa

Money Talks – så även inom SEO

Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år […]

Fotomodeller

Google Glass på catwalken

Många som älskar tekniska prylar tycker nog att Google Glass är ganska häftigt. En del andra tycker nog att det känns som ett rätt läskigt projekt, och blir inte alls sugna på att prova själva. Men både fans och skeptiker […]

Gran och Snö

Sök är fortfarande en raket

Det går dåligt för traditionell reklam just nu, de brukar vara en bra konjunkturindikator. När företag i landet mår dåligt sparar de på marknadsbudgeten för där är lättare att spara än att t ex stänga ner aluminiumsmältverket. Sökmarknadsföring däremot, det […]

Vassa saker

Edgerank – jag blir bara trött

Du känner säkert redan till Edgerank, Facebooks motsvarighet till Pagerank (ungefär). Edgerank bestämmer hur stor spridning det som publiceras på din Facebook-sida får. Det är dessutom en av de allra dummaste modeller för att värdera jag stött på. Har du […]

Sökmotoroptimering för marknadsförare – 3 bra regler

Att köpa in sökmotoroptimering kan vara riktigt komplicerat. Att anställa sökmotorkompetens kan vara minst lika komplicerat. Ofta är problemet att man saknar verktygen för att jämföra, hur vet man vilken sökande eller vilket SEO-bolag som bäst passar den egna profilen? […]

2012 års lista, 22 SEO-twittrare du vill följa

Det har blivit dags för årets Twitterlista, 22 svenska twittrare som skriver om SEO som du vill följa. Vi har satt ihop en lista på 22 personer på Twitter som delar med sig med insikter om SEO. Om du inte […]

Brand Signals

Brand Signals som metod i din sökmotoroptimering

Google har den senaste tiden börjat titta allt mer på vad de kallar Brand Signals. Det handlar om de faktorer som visar att man är ett stort varumärke för Google vill ge större varumärken mer plats i sökresultaten. Idag ska […]

Pineberry Logo

Tjäna pengar på oss – bli Affiliate

Eftersom du läser Sökmotorkonsult.se är det ganska stor sannolikhet att du har en internetrelaterad blogg eller site. Så pass mycket vet vi om våra läsare. Du vet säkert att vi som skriver på bloggen alla jobbar på Pineberry men vad […]

När journalister vill veta något…

PR är komplext och jag ska inte säga att jag på något sätt bemästrar det. Om det finns något vi på Pineberry bemästrar däremot så är det sökmotoroptimering och ibland glider de här två skolorna in i varandra. I den […]

Fiskar

Synergi – låt dina insatser samverka

Om du jobbar med marknadsföring vet du förstås att man inte kan göra lite marknadsföring, antingen så gör man eller så gör man inte. En annons i en tidning är inte värt särskilt mycket och en enda spot på lokalradion […]

12