Sökmotorkonsult.se

Är det inte dags för en reklambyrå?

reklam

Idag finns ingen svensk reklambyrå som gjort en ordentlig satsning på sökmotoroptimering. Det finns några som gjort halvhjärtade försök med att anställa någon stackars junior för att kunna hävda att man levererar SEO men mer än så har inte hänt. Är det inte på tiden?

Jag tycker i princip att man inte kan kalla sig fullservicebyrå utan att kunna hantera internet och utan sökmotoroptimering kan man inte det. Det finns alltså idag ingen byrå, som jag känner till, som klarar av att leverera en helhetslösning. Visst finns det byråer som snyter ur sig en kampanjsajt i flash eller köper Facebookannonser men det är ju internets allra vekaste, blekaste former av marknadsföring. Den som sett styrkan i SEO kommer aldrig igen bygga en sajt i flash. Punkt!

Till skillnad från reklambyråer har SEO-byråer ännu inte lärt sig ta betalt ordentligt. Om man levererar ordentligt med resultat går det att ta mycket mer betalt än vad som görs idag. Marginalerna är oförskämt låga, bland de SEO-bolag som gör mer än att hålla föredrag, workshops och visar Power Point-slides. Riktiga SEO-byråer alltså.

Det borde lämna ganska gott om utrymme för köp, en större reklambyrå borde ganska lät kunna köpa en mellanstor SEO-byrå och snabbt få ROI. Varför händer inte det här?

5 kommentarer

  1. Om man antar att reklambyråerna är rationella marknadsaktörer, kan det bero på att de ej ser efterfrågan från sina kunder.

    Men

    Jag tror mer personligen att man har svårt att få in produkten i sitt ”sortiment”. Mitt intryck är att det hamnat mer hos mediabyråerna som ofta har en egen ppc business.

    Kommentar av Christian R

  2. Nja – problem är väl som att få gamla hundar att sitta, lite Moment 22 över det hela.
    Om reklambyrån förstår seo så tror oftast inte kunden det och vill inte satsa pengar i det eller så förstår/kan inte reklambyrån seo och förstår inte vad kunden vill..
    Det kommer att ta några år till innan både reklambyråerna och kunder snappa detta tillsammans.

    Kommentar av Lennart Heleander

  3. Jag tycker också det är märkligt. Undrar om det kan ha att göra med att de är rädda för att börja sälja en mätbar marknadsföring där man direkt kan spåra försäljning per spenderad krona. De brandingaktiviteter reklambyråer oftast gör har ju sällan den egenskapen.
    Sen finns det en konkurrenssituation där man ser reklambyrån som ”motståndare” som tar allt för stor del av kundernas mediabudget, och antagligen ser reklambyråerna så på sökföretagen (eller kommer göra allt eftersom sök tar över mer mediabudget).
    Det borde finnas en tipping point när sök tar så stor del av mediabudgetar hos stora bolag att reklambyråerna vill kunna erbjuda tjänster inom SEO/SEM.

    Kommentar av Jonas

  4. Även om man kan tycka att massmediamarknadsföring (reklam på tv och liknande) börjar kännas förlegat med mycket bättre möjligheter för ROI med riktad reklam, främst i digitala medier. Tyvärr ser sanningen fortfarande skev ut i var företagen lägger sin marknadsföringbudget någonstans. Läste att i USA spenderas det fortfarande dubbelt så mycket på reklam i TV än vad det görs på digital media, dock så ökar digital media väldigt fort och så fort det kommer ikapp så kommer det säkerligen blickas mycket mer mot SEO-byråerna, vi har helt enkelt guldåldern framför oss!

    Kommentar av Linus

  5. Jag tror detta är sammankopplat till den artikel du skrev efter denna, alltså att SEO kostar för lite. Reklambyråerna är inte intresserade av att genomföra kraftfull ROI med avancerade kunskaper till en förhållandevis låg kostnad.

    Den digitala annonseringen är dessutom möjlig att automatisera till stor del, och då skapar de mindre jobb för sig själva. Skulle SEO vara mer lukrativt och samtidigt mindre tekniskt avancerat skulle reklambyråerna haka på.
    Vad tror ni om det?

    Kommentar av Fredrik Colling

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.