Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara äldre än en senior och är det i så fall ett rimligt begrepp att använda? Denna text handlar om hur det kan kännas att vara ny inom digital marknadsföring, och vilka insikter man kan göra i sin personliga resa.

Jag började studera till onlinemarknadsförare av en slump. Ganska snabbt insåg jag att jag gillade marknadsföring och att mäta resultatet av det man gjort. När man var helt ny inom området så kändes det först otroligt komplicerat med många verktyg och nya begrepp, men allt eftersom blev det ganska enkelt. Jag kunde börja sortera intrycken. Min första egna tanke var att man kan bygga en hemsida i WordPress, där man har sina produkter eller tjänster. Sedan ser man till att sajten rankar högt på Google för att få trafik. Därefter kompletterar man allt med några annonser i Google Ads och lite banners på relevanta sajter. Eventuellt använder man lite sociala medier och slänger upp bilder som folk kommer att gilla. Glasklart! Hur svårt kan det vara? Här behövs inga konsulter eller specialister, det här kan jag göra själv. Men, riktigt så enkelt är det inte om man verkligen vill lyckas.

Tankar och insikter kring digital marknadsföring

Ett par veckor in i min utbildning så insåg jag att det kanske inte är så enkelt att genomföra detta själv, och framförallt att det kan kosta mycket pengar om man inte riktigt vet vad man gör och varför man gör det. En insikt till var att det fanns sjukt många titlar på de som jobbar inom digital marknadsföring. Behövs verkligen alla dessa specialister, och varför har de så olika namn, finns det ingen standard? Det är ju inte en bransch där yrken är reglerade och tydliga som exempelvis förskollärare, grundskolelärare och gymnasielärare. Några kallar sig Growth Hackers, en del har titeln Web Marketing Specialists, någon är Online Media Strategist eller helt enkelt Web Developer Marketing Insight Sales Manager (möjligtvis en överdrift…). Det kändes som ett påhittat språk för mig som var ny inom detta skrå. Att sedan lägga till Junior eller Senior gjorde allt ännu mer komplicerat.

Jag hade aldrig varit med om det tidigare, tänk om man gjorde så i andra yrken. ”Du är junior busschaufför”, eller i en jobbannons ”Vi söker en senior bibliotekarie”. Visst, det handlar om att förstå graden av erfarenhet hos en individ, men för vem behövs titeln? En seniortitel är trots allt ingen garanti för framgång eller nytänkande inom digital marknadsföring. Det sägs ju att man ibland behöver tänka utanför boxen, och vem har störst benägenhet att göra det, en senior eller junior?

Under tiden jag studerat och praktiserat har bilden klarnat något, och titlarna ger en vink om vad alla gör och vad de förväntas kunna. Jag har insett att digital marknadsföring handlar om precis samma sak som allt annat. En bra grund, en bra produkt/tjänst, och att försöka sälja och få lönsamhet. Sedan måste man sätta in allt i sitt rätta sammanhang för att förstå vem som gör vad och varför. Och detta är inte helt enkelt att göra ensam, enligt min mening är det snudd på omöjligt.

Vad är digital marknadsföring?

Digital marknadsföring är ett uttryck för att kommunikation med befintliga och potentiella kunder i digitala kanaler. Det är ett sätt att visa att man finns och har just det som du behöver. Hur man visar att man finns, och hur man ska nå människor är frågan som alla jobbar mot. Jag har hört uttryck som att ”Vi jobbar bara med performance online”, eller ”Vi är en fullstack-byrå”. När jag hörde detta första gångerna sa jag, ”Jaha, då förstår jag”, fast jag inte alls förstod vad de pratade om. Med tiden har jag börjat tänka att alla i den här branschen jobbar ju med digital marknadsföring på ett eller annat sätt, oavsett vad de kallar sig själva. Även om man är den som står bakom kameran vid en reklamfilmsinspelning så är man en del av det. Anledningen till att filmen ska se ut på ett visst sätt beror ju på att den har ett budskap som är utformat efter olika insikter (förhoppningsvis) om den målgrupp man vill nå med filmen. Digital marknadsföring handlar som sagt om att kommunicera i digitala kanaler, och tricket är att göra det på ett så bra sätt som möjligt utifrån olika situationer.

Den digitala marknadsföringens grunder

Den utbildning som jag gått gör att jag kan kalla mig onlinemarknadsförare. Enligt utbildningsplanen så ska jag ha tränats och utbildats inom verktyg, begrepp och strategier inom:

  • Marknadsföringsteori och marknadsföringsjuridik
  • Sökmotoroptimering (SEO)
  • Sökmotorsmarknadsföring (SEM/PPC) – Google, Facebook, Youtube
  • Webbteknik – Programmering, HTML, Javascript, osv
  • Google Ads och Google Analytics – Annonsering och Analys
  • Digital annonsering – Native, Affiliate och Programmatic
  • Konverteringsomptimering (CRO) – A/B testning
  • Content Marketing – Kanalval, Influencer Marketing
  • Social Media marketing
  • Medieplanering – Estimat, lönsamhet, kampanjkoordination

Detta är alltså det som jag enligt min utbildning ska kunna, eller åtminstone ha fått lära mig. Ganska heltäckande, eller hur? Frågan är bara vad jag verkligen kan. Jag har ju trots allt suttit i brackets och programmerat min egen webshop, med css-regler osv, men kan jag programmera? Om jag kan allt detta, kan jag då digital marknadsföring?

Det finns givetvis fler komponenter som till exempel UX-designers, Webbutvecklare, Content Producers och säkert ännu fler. Men vad behövs för det som vi vill åstadkomma? Funkar det om samma person gör flera delar? Är det bra om samma person gör flera delar? Vilka delar behöver mer expertis?

Nyckeln till att lära sig något är praktik

Det finns självklart personer som försöker göra allt som jag nämnt ovan själva, men enligt mig är det inte att föredra. Av de delar inom digital marknadsföring där jag själv utbildats, ser jag att nyckeln är att hitta den del, eller de delar som man själv tycker är mest intressant och djupdyka där. För min egen del hamnade intresset på SEO. Jag kände att det här kan jag greppa, här förstår jag vad som bör göras. Alla verktyg och all information som jag tillgodogjorde mig under lektionstid gav mig grunden för att kunna få en praktikplats, och då trillade polletten ned. På praktiken fick jag befästa mina grundläggande kunskaper. Jag insåg också vikten av att samarbeta med andra specialister inom samma område. Vissa kan mer om tekniska detaljer, andra ser hur en sajt ska optimeras för konvertering och en del är grymma på hur texter och bilder bör utformas på sajten. Man kan ha samma titel men vara expert inom olika delar i den kategorin. Om man vill lära sig något så måste man få göra, få testa och få en känsla av hur det fungerar i praktiken. Teori i all ära, men enligt mig är nyckeln att göra.

Slutsats – Vad vill jag säga med detta?

Jo, jag har haft flera jobb inom andra verksamhetsområden än digital marknadsföring. Men jag vill tänka att vi som jobbar med detta måste se oss ännu mer som ett team, oavsett om någon är skribent, utvecklare eller analytiker, junior eller senior. Vi jobbar ju alla mot samma mål, även om vi jobbar med olika delar. Någon kodar hemsidor, en annan skriver texter till sidorna, en tredje annonserar på Google eller Facebook och slutligen analyserar någon besökarnas resa till och på hemsidan för att vi alla ska kunna börja om och göra det lite bättre nästa gång.

Så min slutsats blir att alla behövs, på ett eller annat sätt. Digital marknadsföring är en lagsport, inte ett solorace. Vill du jobba med detta så bör du försöka hitta det som passar just dig, och det som du har fallenhet för. Gör inte allt på en gång, och gör det inte helt själv. Fokusera på en sak i taget och gör det bra, och om du inte kan den saken så ta hjälp. Det finns alltid någon som kan hjälpa dig, om det så bara gäller att se på det med nya ögon. När du lärt dig något, testa själv, gör själv så kan du befästa det du lärt dig. Ibland behöver du mycket hjälp, ibland kan du lösa många saker själv. Jag avslutar med min gamla fotbollstränares ord: ”Ingen är bäst på allt, ingen vinner en match själv, det är därför alla i laget behövs”. Och det ser jag som något av det viktigaste för att lyckas med digital marknadsföring. Håller du med?

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Årets Julklapp 2019

Vad blir årets julklapp 2019?

Och se det snöar! Äntligen är julhandeln 2019 igång. Vi ser över vilka produkter som haft en god utveckling under året och som potentiellt kan bli årets julklapp 2019.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner