Sökmotorkonsult.se

Edgerank – jag blir bara trött

Vassa saker

Du känner säkert redan till Edgerank, Facebooks motsvarighet till Pagerank (ungefär). Edgerank bestämmer hur stor spridning det som publiceras på din Facebook-sida får. Det är dessutom en av de allra dummaste modeller för att värdera jag stött på.

Har du märkt hur Facebook är fullständigt översvämmat med bilder som ger dig alla möjliga konstiga råd, kräver reaktioner eller liknande? Har du gillat en sida för att för att få deras bra SEO-tips men sen visar det sig att 4 gånger om dagen trycker de ut en bild på en söt kattunge? Anledningen till det här är Edgerank.

Edgerank ökar mängden ”spam”

Mer aktivitet på Facebooksidan är bättre, kvaliteten är ointressant. Ok, visst är det svårt att få folk att interagera med strunt men att samla information och vänta några dagar på att skriva en bättre post är bara dumt, det kommer skada din Edgerank. Om du inte postar varje dag kommer dina inlägg inte visas för särskilt många, oavsett hur många som gillat din sida.

Du måste posta material regelbundet och ofta, det är enda sättet att försäkra sig om att de som gillat din sida kommer se det du postar. Om du inte fyller ut med bulk-material måste du då lägga massor av tid och pengar på att skapa bra material och om sanningen ska fram, vem kan hosta ur sig en bra bloggpost 4 gånger om dagen? Svaret är att ladda upp bilder eller annat junk, bara för att hålla Edgerank hög så att när du postar något som är vettigt, då syns det.

Om sökmotorkonsulter jobbade på samma sätt som sociala medie-konsulter skulle Google filtrera dem på en gång. Kanske kommer sociala medier i framtiden dit också men det ser blekt ut.

10 kommentarer

  1. Precis så är det! utöver det kommer edgerank och andra sätt att mäta relevans i sociala medier, som tex Kloutscore att bredda definitionen av spam.

    I mitt fall har det fått en liten udda effekt, för att slippa en del av detta har jag tagit bort ca 30% av mina bekanta på facebook. De allra ytligaste bekanta. Detta ökade relevansen en del i mitt liv. J

    Jag är dessutom mer intresserad av en kattbild som en nära vän postar än en avlägsen

    Kommentar av Christian R

  2. Blir också en smula trött men kan samtidigt känna att om det är så reglerna är lagda – lär man följa dem. Vill man köra hårt på facebook lär man spamma (eller betala), och det enda man kan göra är väl att försöka hålla en så hög lägstanivå som möjligt.

    Kommentar av Jonas

  3. Ja, så är det förstås. Man får leva efter spelreglerna som finns.

  4. Idiotiska incitament ger idiotiskt beteende. Det känns som att det skulle behövas någon slags diminishing return i deras EdgeRank-algoritm.

  5. Tror inte ens det skulle hjälpa, skulle snarare behövas motsatsen till vad som är nu. Att interaktion belönas mindre ju mer du publicerat.

  6. […] är om det är spelreglerna på Facebook som är fel eller att företag utnyttjar dem? Sökmotorkonsult tog häromdagen detta problem och skrev: ”Om sökmotorkonsulter jobbade på samma sätt som […]

    Pingback av Så manipulerar företag sina kunder på Facebook | Webbstrategi med WebbstrategernaWebbstrategi med Webbstrategerna

  7. Har också funderat över detta på senaste tiden och märker hur tidigare förebilder inom sociala medier nu börjar bete sig som dagisbarn. Skrev en artikel och undrar om det är spelreglerna eller spelarna man ska skylla på… Bra att du tog upp det!
    Magnus

    Kommentar av Magnus

  8. Det låter knäppt men samtidigt bra för dem som jobbar med webb och marknadsföring då de kanske kan hjälpa sina kunder med verkliga resultat medan de som tror på den här edgeranken liksom hålls distraherade av den.

    Kommentar av Callena

  9. Fast du kan inte få verkliga resultat på Facebook utan att förhålla dig till Edgerank och utan Facebook är det väl knappast marknadsföring i sociala medier.

    Problemet är att Facebook har valt en approach som skapar mer och mer brus, det blir mindre och mindre intressant att logga in på siten och det blir mer och mer semi-spam. Likheterna med MySpace kollaps är ganska många.

  10. […] och sprida inlägg vi skriver på Facebook och på detta sättet kan vi till exempel få upp vår Edgerank vilket i korthet gör att inläggen syns för fler personer. Att vi dessutom får bättre spridning […]

    Pingback av Svenska e-butiker på Facebook | @AndersIvar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?