Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få koll på din konverteringsgrad via Google Analytics

Har du koll på din webbsajts konverteringsgrad? Det är en av flera viktiga KPI:er som du löpande bör bevaka för att bättre förstå dig på dina besökare samt dina marknadsaktiviteter.

Konverteringsgraden är en viktig KPI som du bör ha koll på i flera olika sammanhang, tex. när du utvärderar olika kanaler, landningssidor eller kampanjer i enskilda kanaler. Det är viktigt att poängtera att konverteringsgraden som enskilt KPI inte alltid ger en korrekt bild, utan den behöver ofta sättas in i ett större sammanhang samt kombineras med andra KPI:er. Att isolerat se till enbart konverteringsgrad kan i vissa fall bli direkt missvisande.

Vad är konverteringsgrad?

Konverteringsgraden definierar hur stor andel av dina besökare som konverterar. Den kan räknas ut genom att dela antalet besökare med antalet konverteringar multiplicerat med 100 ((Antalet konverteringar/Antalet besökare) *100). En konvertering uppnås när besökaren genomför en handling på sajten som du klassificerat som ett mål. Innan du börjar analysera din konverteringsgrad måste du alltså säkerställa att det finns en väl fungerande målspårning på plats. Exempel på mål kan vara antalet köp eller antalet ifyllda kontaktformulär. Om du spårar både köp och uppsatta mål så rekommenderar vi att du analyserar konverteringsgraden för e-handel och konverteringsgraden för mål separat.

Konverteringsgrad i Google Analytics

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta din konverteringsgrad. Nedan går vi igenom hur du kan utvärdera din konverteringsgrad utifrån fyra olika perspektiv:

Konverteringsgrad baserat på Kanal alt. Källa/medium

Ett bra sätt att få en översikt över konverteringsgraden är att se hur den skiljer sig mellan olika kanaler. Det är viktigt att inte ha samma förväntningar på alla kanaler. Om ditt mål är ett köp eller ifyllt kontaktformulär så kommer du mest sannolikt ha en bättre konverteringsgrad i kanaler i den nedre delen av säljcykeln, till exempel direkttrafik till sajten eller AdWords-annonsering för bästsäljande produkter eller populära tjänster.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Förvärv” -> ”All trafik” -> klicka sedan på ”Kanal” alternativt ”Källa/Medium”.

Konverteringsgrad baserat på Målsida

Ett annat sätt att skaffa sig en bra översikt på sin konverteringsgrad är att se hur den skiljer sig mellan olika målsidor på din webbsajt. En målsida är den sida där besökaren först landar på din webbsajt.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Beteende” -> ”Webbplatsinnehåll” -> klicka sedan på ”Målsida”.

Konverteringsgrad baserat på Enhet

Det är även intressant att se hur konverteringsgraden skiljer sig beroende på vilken enhet som besökaren använder sig utav. I de allra flesta fall har desktop en högre konverteringsgrad, därmed inte sagt att det alltid är så. Med tanke på att mobiltrafiken ökar för varje år så blir det allt viktigare att man kan konvertera besökare med mobila enheter.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Målgrupp” -> ”Mobil” ->  klicka sedan på ”Översikt”.

Konverteringsgrad baserat på Kampanj

Om du jobbar aktivt med kanaler som tex. Facebook och AdWords så kan du även använda konverteringsgraden för att utvärdera dina kampanjer. Om du till exempel använt dig utav UTM-taggning av dina FB kampanjer eller kopplat AdWords med Analytics så kommer du kunna se all data för kampanjerna direkt i Analytics.

Jobba löpande med konverteringsoptimering

Nu när du börjar få koll på din konverteringsgrad så bör du även försöka jobba aktivt med att förbättra den. I stora drag handlar det om att arbeta med följande delar på rätt sätt, lyckas man med det så kommer det avspegla sig i konverteringsgraden:

  • Driva relevant trafik till sajten
  • Ha ett attraktivt erbjudande
  • Maximera användarupplevelsen

 Du är välkommen att läsa mer om konverteringsgrad och konverteringsoptimering här  eller kontakta oss på Pineberry om du har några funderingar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner