Sökmotorkonsult.se

Få koll på din konverteringsgrad via Google Analytics

Har du koll på din webbsajts konverteringsgrad? Det är en av flera viktiga KPI:er som du löpande bör bevaka för att bättre förstå dig på dina besökare samt dina marknadsaktiviteter.

Konverteringsgraden är en viktig KPI som du bör ha koll på i flera olika sammanhang, tex. när du utvärderar olika kanaler, landningssidor eller kampanjer i enskilda kanaler. Det är viktigt att poängtera att konverteringsgraden som enskilt KPI inte alltid ger en korrekt bild, utan den behöver ofta sättas in i ett större sammanhang samt kombineras med andra KPI:er. Att isolerat se till enbart konverteringsgrad kan i vissa fall bli direkt missvisande.

Vad är konverteringsgrad?

Konverteringsgraden definierar hur stor andel av dina besökare som konverterar. Den kan räknas ut genom att dela antalet besökare med antalet konverteringar multiplicerat med 100 ((Antalet konverteringar/Antalet besökare) *100). En konvertering uppnås när besökaren genomför en handling på sajten som du klassificerat som ett mål. Innan du börjar analysera din konverteringsgrad måste du alltså säkerställa att det finns en väl fungerande målspårning på plats. Exempel på mål kan vara antalet köp eller antalet ifyllda kontaktformulär. Om du spårar både köp och uppsatta mål så rekommenderar vi att du analyserar konverteringsgraden för e-handel och konverteringsgraden för mål separat.

Konverteringsgrad i Google Analytics

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta din konverteringsgrad. Nedan går vi igenom hur du kan utvärdera din konverteringsgrad utifrån fyra olika perspektiv:

Konverteringsgrad baserat på Kanal alt. Källa/medium

Ett bra sätt att få en översikt över konverteringsgraden är att se hur den skiljer sig mellan olika kanaler. Det är viktigt att inte ha samma förväntningar på alla kanaler. Om ditt mål är ett köp eller ifyllt kontaktformulär så kommer du mest sannolikt ha en bättre konverteringsgrad i kanaler i den nedre delen av säljcykeln, till exempel direkttrafik till sajten eller AdWords-annonsering för bästsäljande produkter eller populära tjänster.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Förvärv” -> ”All trafik” -> klicka sedan på ”Kanal” alternativt ”Källa/Medium”.

Konverteringsgrad baserat på Målsida

Ett annat sätt att skaffa sig en bra översikt på sin konverteringsgrad är att se hur den skiljer sig mellan olika målsidor på din webbsajt. En målsida är den sida där besökaren först landar på din webbsajt.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Beteende” -> ”Webbplatsinnehåll” -> klicka sedan på ”Målsida”.

Konverteringsgrad baserat på Enhet

Det är även intressant att se hur konverteringsgraden skiljer sig beroende på vilken enhet som besökaren använder sig utav. I de allra flesta fall har desktop en högre konverteringsgrad, därmed inte sagt att det alltid är så. Med tanke på att mobiltrafiken ökar för varje år så blir det allt viktigare att man kan konvertera besökare med mobila enheter.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Målgrupp” -> ”Mobil” ->  klicka sedan på ”Översikt”.

Konverteringsgrad baserat på Kampanj

Om du jobbar aktivt med kanaler som tex. Facebook och AdWords så kan du även använda konverteringsgraden för att utvärdera dina kampanjer. Om du till exempel använt dig utav UTM-taggning av dina FB kampanjer eller kopplat AdWords med Analytics så kommer du kunna se all data för kampanjerna direkt i Analytics.

Jobba löpande med konverteringsoptimering

Nu när du börjar få koll på din konverteringsgrad så bör du även försöka jobba aktivt med att förbättra den. I stora drag handlar det om att arbeta med följande delar på rätt sätt, lyckas man med det så kommer det avspegla sig i konverteringsgraden:

  • Driva relevant trafik till sajten
  • Ha ett attraktivt erbjudande
  • Maximera användarupplevelsen

 Du är välkommen att läsa mer om konverteringsgrad och konverteringsoptimering här  eller kontakta oss på Pineberry om du har några funderingar!

Sidan är senast uppdaterad 2017-03-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!