Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Få koll på din konverteringsgrad via Google Analytics

Har du koll på din webbsajts konverteringsgrad? Det är en av flera viktiga KPI:er som du löpande bör bevaka för att bättre förstå dig på dina besökare samt dina marknadsaktiviteter.

Konverteringsgraden är en viktig KPI som du bör ha koll på i flera olika sammanhang, tex. när du utvärderar olika kanaler, landningssidor eller kampanjer i enskilda kanaler. Det är viktigt att poängtera att konverteringsgraden som enskilt KPI inte alltid ger en korrekt bild, utan den behöver ofta sättas in i ett större sammanhang samt kombineras med andra KPI:er. Att isolerat se till enbart konverteringsgrad kan i vissa fall bli direkt missvisande.

Vad är konverteringsgrad?

Konverteringsgraden definierar hur stor andel av dina besökare som konverterar. Den kan räknas ut genom att dela antalet besökare med antalet konverteringar multiplicerat med 100 ((Antalet konverteringar/Antalet besökare) *100). En konvertering uppnås när besökaren genomför en handling på sajten som du klassificerat som ett mål. Innan du börjar analysera din konverteringsgrad måste du alltså säkerställa att det finns en väl fungerande målspårning på plats. Exempel på mål kan vara antalet köp eller antalet ifyllda kontaktformulär. Om du spårar både köp och uppsatta mål så rekommenderar vi att du analyserar konverteringsgraden för e-handel och konverteringsgraden för mål separat.

Konverteringsgrad i Google Analytics

Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att mäta din konverteringsgrad. Nedan går vi igenom hur du kan utvärdera din konverteringsgrad utifrån fyra olika perspektiv:

Konverteringsgrad baserat på Kanal alt. Källa/medium

Ett bra sätt att få en översikt över konverteringsgraden är att se hur den skiljer sig mellan olika kanaler. Det är viktigt att inte ha samma förväntningar på alla kanaler. Om ditt mål är ett köp eller ifyllt kontaktformulär så kommer du mest sannolikt ha en bättre konverteringsgrad i kanaler i den nedre delen av säljcykeln, till exempel direkttrafik till sajten eller AdWords-annonsering för bästsäljande produkter eller populära tjänster.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Förvärv” -> ”All trafik” -> klicka sedan på ”Kanal” alternativt ”Källa/Medium”.

Konverteringsgrad baserat på Målsida

Ett annat sätt att skaffa sig en bra översikt på sin konverteringsgrad är att se hur den skiljer sig mellan olika målsidor på din webbsajt. En målsida är den sida där besökaren först landar på din webbsajt.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Beteende” -> ”Webbplatsinnehåll” -> klicka sedan på ”Målsida”.

Konverteringsgrad baserat på Enhet

Det är även intressant att se hur konverteringsgraden skiljer sig beroende på vilken enhet som besökaren använder sig utav. I de allra flesta fall har desktop en högre konverteringsgrad, därmed inte sagt att det alltid är så. Med tanke på att mobiltrafiken ökar för varje år så blir det allt viktigare att man kan konvertera besökare med mobila enheter.

I Google Analytics kan du hitta konverteringsgraden genom att gå in på ”Målgrupp” -> ”Mobil” ->  klicka sedan på ”Översikt”.

Konverteringsgrad baserat på Kampanj

Om du jobbar aktivt med kanaler som tex. Facebook och AdWords så kan du även använda konverteringsgraden för att utvärdera dina kampanjer. Om du till exempel använt dig utav UTM-taggning av dina FB kampanjer eller kopplat AdWords med Analytics så kommer du kunna se all data för kampanjerna direkt i Analytics.

Jobba löpande med konverteringsoptimering

Nu när du börjar få koll på din konverteringsgrad så bör du även försöka jobba aktivt med att förbättra den. I stora drag handlar det om att arbeta med följande delar på rätt sätt, lyckas man med det så kommer det avspegla sig i konverteringsgraden:

  • Driva relevant trafik till sajten
  • Ha ett attraktivt erbjudande
  • Maximera användarupplevelsen

 Du är välkommen att läsa mer om konverteringsgrad och konverteringsoptimering här  eller kontakta oss på Pineberry om du har några funderingar!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

melodifestivalen vinnare 2019

Vem vinner Melodifestivalen 2019? – Enligt Google!

Foto: CC politik.in2pic.com Glitter, glamour! Äntligen är det dags för årets stora Melodifestival final. Vi har gått igenom årets bidrag, och jämfört söktrender och sökvolymer. Och vem vinner Melodifestivalen 2019? Läs vidare! Vi börjar med en intressekoll för festivalen. Här […]

Streckgubbar föreställandes olika människor

SEO för offentlig sektor

Det är inte bara privata företag som behöver se över sin sökmotoroptimering. Även offentlig sektor har mycket att vinna på att förstå sina medborgares sökbeteenden och optimera sin sajt för dessa sökningar.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 47 av Sökpodden

#47 Long tail

Nytt avsnitt av Sökpodden ute nu! Denna gång pratar vi om ett av våra absoluta favoritverktyg – Screaming Frog. Vidare ser vi en renässans för Long tail SEO och så avslutar vi med dynamiska sökannonser. Lyssna gärna!

store visits google ads sverige

Kom igång med Store Visits i Google Ads

Store Visits kan hjälpa dig förstå hur din Google Ads-annonsering påverkar antalet fysiska besök i dina butiker. Läs mer i artikeln här!

Skydda ditt varumärke på Google

Ogillar du när någon annonserar på ditt varumärke på Google? Detta får du nog leva med. Men du kan skydda dig mot att någon använder ditt namn i annonserna. När man ser att någon annonserar på ens varumärke är en […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner