Sökmotorkonsult.se

Google Glass på catwalken

Fotomodeller

Många som älskar tekniska prylar tycker nog att Google Glass är ganska häftigt. En del andra tycker nog att det känns som ett rätt läskigt projekt, och blir inte alls sugna på att prova själva. Men både fans och skeptiker kan nog enas om att glasögonen inte är speciellt estetiskt tilltalande. Vi pratar inte direkt om en datoriserad version av Steve McQueens Persol-bågar direkt.

Därför är det väl ganska logiskt att Google, tillsammans med designern Diane von Fürstenberg (som vad jag förstått skrivit in sig i modehistorien med omlottklänningen) presenterade en lite mer modemässig version av Google Glass på en modevisning tidigare i år. Alla modeller hade Google-glasögon designade av Fürstenberg, och Google gjorde även en film om visningen, filmad med modellernas glasögon.

Sergei Brin medverkade också som modell, fast han inte är någon fashionista, han har t.ex. burit röda Crocs i offentliga sammanhang, men det är väl därför han valde att samarbeta med Furstenberg.

Vad kan man då säga om själva Google Glass? För det första att det återstår en hel del rent tekniskt innan det fungerar så som man kan se i de konceptvideor som gjorts. För det andra att ”time lapse”-funktionen som Sergei Brin pratar om i det här klippet nog skulle uppskattas av teknikfrälsta föräldrar.

Google planerar enligt uppgift att släppa glasögonen nästa år, men många är skeptiska till om de verkligen kommer att hinna presentera en produkt som konsumenterna verkligen vill ha till dess. Däremot ger det en fingervisning om vad framtidens SEO:are kommer att ha att förhålla sig till. Just nu är Google Glass dock framför allt att betrakta som kuriosa, om ni frågar mig.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?