Sökmotorkonsult.se

Google Glass på catwalken

Fotomodeller

Många som älskar tekniska prylar tycker nog att Google Glass är ganska häftigt. En del andra tycker nog att det känns som ett rätt läskigt projekt, och blir inte alls sugna på att prova själva. Men både fans och skeptiker kan nog enas om att glasögonen inte är speciellt estetiskt tilltalande. Vi pratar inte direkt om en datoriserad version av Steve McQueens Persol-bågar direkt.

Därför är det väl ganska logiskt att Google, tillsammans med designern Diane von Fürstenberg (som vad jag förstått skrivit in sig i modehistorien med omlottklänningen) presenterade en lite mer modemässig version av Google Glass på en modevisning tidigare i år. Alla modeller hade Google-glasögon designade av Fürstenberg, och Google gjorde även en film om visningen, filmad med modellernas glasögon.

Sergei Brin medverkade också som modell, fast han inte är någon fashionista, han har t.ex. burit röda Crocs i offentliga sammanhang, men det är väl därför han valde att samarbeta med Furstenberg.

Vad kan man då säga om själva Google Glass? För det första att det återstår en hel del rent tekniskt innan det fungerar så som man kan se i de konceptvideor som gjorts. För det andra att ”time lapse”-funktionen som Sergei Brin pratar om i det här klippet nog skulle uppskattas av teknikfrälsta föräldrar.

Google planerar enligt uppgift att släppa glasögonen nästa år, men många är skeptiska till om de verkligen kommer att hinna presentera en produkt som konsumenterna verkligen vill ha till dess. Däremot ger det en fingervisning om vad framtidens SEO:are kommer att ha att förhålla sig till. Just nu är Google Glass dock framför allt att betrakta som kuriosa, om ni frågar mig.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?