Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Vet du vilken attributionsmodell i Analytics som passar ditt företag bäst? I den här artikeln visar vi hur du kan jämföra olika attributionsmodeller med varandra i ditt Analyticskonto.

Att använda sig av en attributionsmodell som återspeglar ditt företags marknadsaktiviteter på ett så rättvisande sätt som möjligt är lika svårt som det är viktigt. Vi har i ett tidigare inlägg tagit upp vad attribution innebär och vilka olika attributionsmodeller som finns. Genom att jämföra flera modeller samtidigt kan du få en bättre förståelse för hur de påverkar ditt resultat.

Val av attributionsmodell

Vilken modell du ska välja som standard varierar från fall till fall. Det viktigaste är att modellen speglar verksamheten och de målsättningar som man satt upp. Mer generellt kan man säga att modeller som är mer generösa mot kanaler som genererar konverteringar passar bättre in på ett lönsamhetsfokuserat företag. På samma sätt passar en modell som är mer generös mot kanaler som assisterar till konverteringar bättre in på ett tillväxtorienterat företag. Oavsett vilken modell man väljer så kan du alltid använda dig av jämförelser för att försöka skapa en mer nyanserad bild av verkligheten.

Så här jämför du olika modeller:

Nedan går vi igenom vart du hittar jämförelsen av modellerna och vilka inställningar du bör se över.

1. Öppna upp rätt sida i Analytics:

Konverteringar -> Attribution – > Verktyg för jämförelse av modeller.

2. Ställ in följande inställningar:

Konvertering: Är det ett uppsatt mål, transaktionsdata eller båda som du titta på?
Typ: Vad är det för typ av källa du vill titta på? Alla kanaler eller AdWords specifikt?
Tillbakablicksperiod: För vilken period vill du titta på din data?

3. Välj vilka attributionsmodeller du vill jämföra

Ställ in vilka attributionsmodeller du vill jämföra din nuvarande modell med och se hur ditt resultat förändras utefter vald attributionsmodell. Exempelvis kan en linjär attributionsmodell tilldela ett högre värde till kanaler/kampanjer som förekommer tidigare i kundens köpprocess, till skillnad mot en Sista klick modell som i större grad premierar kanaler/kampanjer som finns med senare i köpprocessen.

Lycka till med dina jämförelser av attributionsmodeller och kommentera gärna nedan om ni har tips eller funderingar!

2 kommentarer

  1. Tråkigt att så många skriver om vad attribution är men ingen skriver om hur man nyttjar det. Det har ju blivit en sån hype kring detta nu och det hade varit mer intressant att läsa om en how-to-use-it.

    Kommentar av

    Tri

  2. Hej Tri,

    Tack för din kommentar!

    Jag tycker ändå att jag är inne lite på hur du praktiskt kan nyttja funktionen jag skriver om i Analytics. Håller du inte med?

    Kommentar av

    Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner