Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Vet du vilken attributionsmodell i Analytics som passar ditt företag bäst? I den här artikeln visar vi hur du kan jämföra olika attributionsmodeller med varandra i ditt Analyticskonto.

Att använda sig av en attributionsmodell som återspeglar ditt företags marknadsaktiviteter på ett så rättvisande sätt som möjligt är lika svårt som det är viktigt. Vi har i ett tidigare inlägg tagit upp vad attribution innebär och vilka olika attributionsmodeller som finns. Genom att jämföra flera modeller samtidigt kan du få en bättre förståelse för hur de påverkar ditt resultat.

Val av attributionsmodell

Vilken modell du ska välja som standard varierar från fall till fall. Det viktigaste är att modellen speglar verksamheten och de målsättningar som man satt upp. Mer generellt kan man säga att modeller som är mer generösa mot kanaler som genererar konverteringar passar bättre in på ett lönsamhetsfokuserat företag. På samma sätt passar en modell som är mer generös mot kanaler som assisterar till konverteringar bättre in på ett tillväxtorienterat företag. Oavsett vilken modell man väljer så kan du alltid använda dig av jämförelser för att försöka skapa en mer nyanserad bild av verkligheten.

Så här jämför du olika modeller:

Nedan går vi igenom vart du hittar jämförelsen av modellerna och vilka inställningar du bör se över.

1. Öppna upp rätt sida i Analytics:

Konverteringar -> Attribution – > Verktyg för jämförelse av modeller.

2. Ställ in följande inställningar:

Konvertering: Är det ett uppsatt mål, transaktionsdata eller båda som du titta på?
Typ: Vad är det för typ av källa du vill titta på? Alla kanaler eller AdWords specifikt?
Tillbakablicksperiod: För vilken period vill du titta på din data?

3. Välj vilka attributionsmodeller du vill jämföra

Ställ in vilka attributionsmodeller du vill jämföra din nuvarande modell med och se hur ditt resultat förändras utefter vald attributionsmodell. Exempelvis kan en linjär attributionsmodell tilldela ett högre värde till kanaler/kampanjer som förekommer tidigare i kundens köpprocess, till skillnad mot en Sista klick modell som i större grad premierar kanaler/kampanjer som finns med senare i köpprocessen.

Lycka till med dina jämförelser av attributionsmodeller och kommentera gärna nedan om ni har tips eller funderingar!

4 kommentarer

  1. Tråkigt att så många skriver om vad attribution är men ingen skriver om hur man nyttjar det. Det har ju blivit en sån hype kring detta nu och det hade varit mer intressant att läsa om en how-to-use-it.

    Kommentar av

    Tri

  2. Hej Tri,

    Tack för din kommentar!

    Jag tycker ändå att jag är inne lite på hur du praktiskt kan nyttja funktionen jag skriver om i Analytics. Håller du inte med?

    Kommentar av

    Simon Davidsson

  3. Hur ser ni på gällande attributionsmodeller i adwords, Har ni någon artikel som behandlar detta?
    mvh,

    Kommentar av

    felix

  4. Hej Felix,

    Tack för din kommentar! Tyvärr har vi inget inlägg uteslutande om Google Ads attribution, men det kanske kommer.

    Modellerna i Google Ads är till stor del samma som för Google Analytics, men i Ads finns nu även en datadriven modell att tillgå. Den här artikeln beskriver de olika modellerna i Google Ads;
    https://support.google.com/google-ads/answer/6259715?co=ADWORDS.IsAWNCustomer%3Dfalse&hl=en

    Innan du väljer modell skulle jag även rekommendera dig att i Google Ads klicka dig in under; Measurement –> Search Attribution –> Attribution modelling. Här kan du göra en simulering på befintlig konverteringsdata för att se hur värdefördelningen skulle se ut med en annan modell.

    Min rekommendation är att du väljer den modell som du känner speglar din verksamhet bäst, då kommer du med hjälp av attributionen kunna ta kloka investeringsbeslut framöver i ditt optimeringsarbete.

    Hoppas det gav dig en lite bättre inblick.

    Lycka till med valet av modell!

    Kommentar av

    Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 46 av Sökpodden

#46 Ceteris paribus

I årets första avsnitt av Sökpodden pratar vi om vad som är en bra CTR, Google Smart Shopping och videoannonser på Facebook. Lyssna gärna! Nytt år, nya möjligheter! Så var det äntligen dags för årets första avsnitt av Sökpodden. Det […]

Hitta saknade sökord

Hitta saknade sökord

Ett bra sätt att hitta nya sökord är att analysera vilka sökord du får trafik ifrån i dag men som du inte nämner på sidan. Genom att sedan addera dessa sökord i sidans innehåll kan du öka rankingen. I denna artikel går vi steg-för-steg igenom hur du lyckas med detta.

Ahrefs släpper nytt verktyg för att se antalet interna länkar

Ahrefs släppte nyligen en uppdatering till verktyget Bäst efter länkar, som nu även inkluderar interna länkar. Detta gör det enkelt att säkerställa att man länkar till sina viktigaste sidor internt på sajten, och på så vis påvisar dess prominenta betydelse för Google.

SEO-året 2018

SEO-året 2018

2018 är över och det har blivit dags att summera året som gått ur ett SEO-perspektiv.

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner