Sökmotorkonsult.se

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Vet du vilken attributionsmodell i Analytics som passar ditt företag bäst? I den här artikeln visar vi hur du kan jämföra olika attributionsmodeller med varandra i ditt Analyticskonto.

Att använda sig av en attributionsmodell som återspeglar ditt företags marknadsaktiviteter på ett så rättvisande sätt som möjligt är lika svårt som det är viktigt. Vi har i ett tidigare inlägg tagit upp vad attribution innebär och vilka olika attributionsmodeller som finns. Genom att jämföra flera modeller samtidigt kan du få en bättre förståelse för hur de påverkar ditt resultat.

Val av attributionsmodell

Vilken modell du ska välja som standard varierar från fall till fall. Det viktigaste är att modellen speglar verksamheten och de målsättningar som man satt upp. Mer generellt kan man säga att modeller som är mer generösa mot kanaler som genererar konverteringar passar bättre in på ett lönsamhetsfokuserat företag. På samma sätt passar en modell som är mer generös mot kanaler som assisterar till konverteringar bättre in på ett tillväxtorienterat företag. Oavsett vilken modell man väljer så kan du alltid använda dig av jämförelser för att försöka skapa en mer nyanserad bild av verkligheten.

Så här jämför du olika modeller:

Nedan går vi igenom vart du hittar jämförelsen av modellerna och vilka inställningar du bör se över.

1. Öppna upp rätt sida i Analytics:

Konverteringar -> Attribution – > Verktyg för jämförelse av modeller.

2. Ställ in följande inställningar:

Konvertering: Är det ett uppsatt mål, transaktionsdata eller båda som du titta på?
Typ: Vad är det för typ av källa du vill titta på? Alla kanaler eller AdWords specifikt?
Tillbakablicksperiod: För vilken period vill du titta på din data?

3. Välj vilka attributionsmodeller du vill jämföra

Ställ in vilka attributionsmodeller du vill jämföra din nuvarande modell med och se hur ditt resultat förändras utefter vald attributionsmodell. Exempelvis kan en linjär attributionsmodell tilldela ett högre värde till kanaler/kampanjer som förekommer tidigare i kundens köpprocess, till skillnad mot en Sista klick modell som i större grad premierar kanaler/kampanjer som finns med senare i köpprocessen.

Lycka till med dina jämförelser av attributionsmodeller och kommentera gärna nedan om ni har tips eller funderingar!

4 kommentarer

  1. Tråkigt att så många skriver om vad attribution är men ingen skriver om hur man nyttjar det. Det har ju blivit en sån hype kring detta nu och det hade varit mer intressant att läsa om en how-to-use-it.

    Kommentar av Tri

  2. Hej Tri,

    Tack för din kommentar!

    Jag tycker ändå att jag är inne lite på hur du praktiskt kan nyttja funktionen jag skriver om i Analytics. Håller du inte med?

    Kommentar av Simon Davidsson

  3. Hur ser ni på gällande attributionsmodeller i adwords, Har ni någon artikel som behandlar detta?
    mvh,

    Kommentar av felix

  4. Hej Felix,

    Tack för din kommentar! Tyvärr har vi inget inlägg uteslutande om Google Ads attribution, men det kanske kommer.

    Modellerna i Google Ads är till stor del samma som för Google Analytics, men i Ads finns nu även en datadriven modell att tillgå. Den här artikeln beskriver de olika modellerna i Google Ads;
    https://support.google.com/google-ads/answer/6259715?co=ADWORDS.IsAWNCustomer%3Dfalse&hl=en

    Innan du väljer modell skulle jag även rekommendera dig att i Google Ads klicka dig in under; Measurement –> Search Attribution –> Attribution modelling. Här kan du göra en simulering på befintlig konverteringsdata för att se hur värdefördelningen skulle se ut med en annan modell.

    Min rekommendation är att du väljer den modell som du känner speglar din verksamhet bäst, då kommer du med hjälp av attributionen kunna ta kloka investeringsbeslut framöver i ditt optimeringsarbete.

    Hoppas det gav dig en lite bättre inblick.

    Lycka till med valet av modell!

    Kommentar av Simon Davidsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner