Sökmotorkonsult.se

Kontrollera om din e-handelsdata är korrekt

Om du har e-handelsspårning implementerat på din sajt så bör du säkerställa att den fungerar korrekt. Att ta affärsmässiga beslut som grundar sig på felaktig data kan bli en kostsam affär och något du bör undvika till varje pris. Nedan går vi igenom hur du kan kontrollera att den data som samlas in i Analytics verkligen stämmer.

Idag har allt fler e-handelsplattformar byggt in stöd för e-handelsspårning och det börjar bli alltmer standardiserat. Även om problemen kring e-handelsspårning minskat kan vi fortfarande se fall där den inte är korrekt. I de fallen brukar problemen ofta resultera i att intäkterna i Analytics är mindre än vad de är i verkligheten.

Säkerställ att totala intäkter stämmer

Det bästa sättet att ta reda på om din e-handelsspårning på sajten är korrekt är att jämföra intäkterna från Analytics med intäkterna i ditt ordersystem. Säkerställ att du tar ut rätt data från ditt ordersystem:

  • Se till att datumen mellan ordersystemet och Analytics matchar.
  • Se till att den intäktsdata du hämtar ut i ditt ordersystem spåras från samma domän som den webbegendom du vill kontrollera i Analytics.

Du kan hämta ut dina intäkter i Analytics genom att gå in via Konverteringar -> E-handel -> Översikt, se bild nedan.

Screen Shot 2016-09-01 at 09.39.04

Den data du jämför kommer aldrig att stämma till hundra procent. Däremot ska det inte skilja mer än ett par procent mellan Analytics och ditt ordersystem. Om det skiljer mer än så kan du nästan vara säker på att det är något som inte stämmer.

Felsök var problemet ligger

Om du konstaterat att din data inte stämmer så bör du prioritera att åtgärda det. Ett alternativ är att vända dig direkt till din utvecklare eller plattformsleverantör. Ett annat sätt är att själv försöka identifiera orsaken till problemet.

Vår erfarenhet säger oss att du bör börja med att undersöka de olika betalningsmetoderna eftersom de ofta är källan till problemet. Genom att genomföra testköp med olika betalningsmetoder kan du identifiera var problemet ligger. 

Kontrollera om intäkterna av köpet spårats genom att leta efter det e-handelsskript som ligger på tacksidan på sajten efter det att köpet genomförts. Om du inte hittar något skript på tacksidan så betyder det att Analytics inte lyckats spåra ditt köp och köpet kommer därför inte registreras i Analytics. När du identifierat problemet bör du vända dig till ansvarig utvecklare eller plattformsleverantör.

Hör av dig till oss på Pineberry om du har fler frågor eller funderingar kring e-handelsspårning!

Sidan är senast uppdaterad 2016-09-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?