Sökmotorkonsult.se

Kontrollera om din e-handelsdata är korrekt

Om du har e-handelsspårning implementerat på din sajt så bör du säkerställa att den fungerar korrekt. Att ta affärsmässiga beslut som grundar sig på felaktig data kan bli en kostsam affär och något du bör undvika till varje pris. Nedan går vi igenom hur du kan kontrollera att den data som samlas in i Analytics verkligen stämmer.

Idag har allt fler e-handelsplattformar byggt in stöd för e-handelsspårning och det börjar bli alltmer standardiserat. Även om problemen kring e-handelsspårning minskat kan vi fortfarande se fall där den inte är korrekt. I de fallen brukar problemen ofta resultera i att intäkterna i Analytics är mindre än vad de är i verkligheten.

Säkerställ att totala intäkter stämmer

Det bästa sättet att ta reda på om din e-handelsspårning på sajten är korrekt är att jämföra intäkterna från Analytics med intäkterna i ditt ordersystem. Säkerställ att du tar ut rätt data från ditt ordersystem:

  • Se till att datumen mellan ordersystemet och Analytics matchar.
  • Se till att den intäktsdata du hämtar ut i ditt ordersystem spåras från samma domän som den webbegendom du vill kontrollera i Analytics.

Du kan hämta ut dina intäkter i Analytics genom att gå in via Konverteringar -> E-handel -> Översikt, se bild nedan.

Screen Shot 2016-09-01 at 09.39.04

Den data du jämför kommer aldrig att stämma till hundra procent. Däremot ska det inte skilja mer än ett par procent mellan Analytics och ditt ordersystem. Om det skiljer mer än så kan du nästan vara säker på att det är något som inte stämmer.

Felsök var problemet ligger

Om du konstaterat att din data inte stämmer så bör du prioritera att åtgärda det. Ett alternativ är att vända dig direkt till din utvecklare eller plattformsleverantör. Ett annat sätt är att själv försöka identifiera orsaken till problemet.

Vår erfarenhet säger oss att du bör börja med att undersöka de olika betalningsmetoderna eftersom de ofta är källan till problemet. Genom att genomföra testköp med olika betalningsmetoder kan du identifiera var problemet ligger. 

Kontrollera om intäkterna av köpet spårats genom att leta efter det e-handelsskript som ligger på tacksidan på sajten efter det att köpet genomförts. Om du inte hittar något skript på tacksidan så betyder det att Analytics inte lyckats spåra ditt köp och köpet kommer därför inte registreras i Analytics. När du identifierat problemet bör du vända dig till ansvarig utvecklare eller plattformsleverantör.

Hör av dig till oss på Pineberry om du har fler frågor eller funderingar kring e-handelsspårning!

Sidan är senast uppdaterad 2016-09-01

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!