Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Kontrollera om din e-handelsdata är korrekt

Om du har e-handelsspårning implementerat på din sajt så bör du säkerställa att den fungerar korrekt. Att ta affärsmässiga beslut som grundar sig på felaktig data kan bli en kostsam affär och något du bör undvika till varje pris. Nedan går vi igenom hur du kan kontrollera att den data som samlas in i Analytics verkligen stämmer.

Idag har allt fler e-handelsplattformar byggt in stöd för e-handelsspårning och det börjar bli alltmer standardiserat. Även om problemen kring e-handelsspårning minskat kan vi fortfarande se fall där den inte är korrekt. I de fallen brukar problemen ofta resultera i att intäkterna i Analytics är mindre än vad de är i verkligheten.

Säkerställ att totala intäkter stämmer

Det bästa sättet att ta reda på om din e-handelsspårning på sajten är korrekt är att jämföra intäkterna från Analytics med intäkterna i ditt ordersystem. Säkerställ att du tar ut rätt data från ditt ordersystem:

  • Se till att datumen mellan ordersystemet och Analytics matchar.
  • Se till att den intäktsdata du hämtar ut i ditt ordersystem spåras från samma domän som den webbegendom du vill kontrollera i Analytics.

Du kan hämta ut dina intäkter i Analytics genom att gå in via Konverteringar -> E-handel -> Översikt, se bild nedan.

Screen Shot 2016-09-01 at 09.39.04

Den data du jämför kommer aldrig att stämma till hundra procent. Däremot ska det inte skilja mer än ett par procent mellan Analytics och ditt ordersystem. Om det skiljer mer än så kan du nästan vara säker på att det är något som inte stämmer.

Felsök var problemet ligger

Om du konstaterat att din data inte stämmer så bör du prioritera att åtgärda det. Ett alternativ är att vända dig direkt till din utvecklare eller plattformsleverantör. Ett annat sätt är att själv försöka identifiera orsaken till problemet.

Vår erfarenhet säger oss att du bör börja med att undersöka de olika betalningsmetoderna eftersom de ofta är källan till problemet. Genom att genomföra testköp med olika betalningsmetoder kan du identifiera var problemet ligger. 

Kontrollera om intäkterna av köpet spårats genom att leta efter det e-handelsskript som ligger på tacksidan på sajten efter det att köpet genomförts. Om du inte hittar något skript på tacksidan så betyder det att Analytics inte lyckats spåra ditt köp och köpet kommer därför inte registreras i Analytics. När du identifierat problemet bör du vända dig till ansvarig utvecklare eller plattformsleverantör.

Hör av dig till oss på Pineberry om du har fler frågor eller funderingar kring e-handelsspårning!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Butik med öppet-skylt

Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att […]

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden avsnitt 55

#55 Sistrix

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. I denna novemberutgåva är ämnena Sistrix, Google Shoppings tillväxt samt Cookiegeddeon. Du lyssnar väl?

Mobillåda - en mobil tas upp ur en låda

Mobillåda – En låda som löser alla dina problem?

Man tar problemet och köper sedan en låda att lägga problemet i, gärna med problemets namn på lådan. Voila! En mobillåda. Klart. Men man gör inget åt det som egentligen är problemet.

Japanese Keyword Hack – Hur du löser det

Har du blivit drabbad av Japanese Keyword Hack? Här är en guide hur du snabbt kan återta positionerna och få bort alla hackade URL:er från Googles index.

Kristian Jältsäter Digital Marknadsföring

Digital Marknadsföring – Vad är det?

Att förstå sig på digital marknadsföring kan vara svårt. Hur kan branschen upplevas när någon kommer in i den från ett annat håll? Behövs egentligen alla olika titlar och vad får man egentligen kalla sig? Varför kan en junior vara […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner