Sökmotorkonsult.se

Ogooglebar är inte längre ett ord

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor.

Efter påtryckningar tar Språkrådet bort ordet ogooglebar från sin lista över nyord, som de presenterade i december förra året. Anledningen är att Googles jurister kontaktat Språkrådet flera gånger, för att få dem att ändra definitionen. Sökjätten ville att det i definitionen skulle framgå att det handlade om information som inte går att hitta just med Googles söktjänst. Problemet (från Googles horisont) är bara att ”googla” för de flesta svenskar idag betyder ”söka på nätet”. Jag har inte tillgång till någon statistik, men skulle gissa att det är just Google som används till 95 % av sökningarna.

Att ett specifikt varumärke blir en beteckning på en hel produkt, oavsett vilket företag som står bakom, brukar annars ses som en stor framgång i varumärkessammanhang. Det allra bästa exemplet är kanske vespa. Vespa är från början en specifik skotermodell från Piaggio, men ordet vespa är idag mer eller mindre synonymt med skoter. Google vill alltså inte ha det på detta sätt.

Det är dock inte Språkrådet som bestämmer över det svenska språket. Det är inte ens Svenska Akademien som gör detta (även om den senare institutionen har till uppgift ”att arbeta uppå svenska språkets renhet, höghet och styrka”). Det är istället alla som använder det svenska språket i tal och i skrift som tillsammans anger riktningen. Språkrådet ansåg att arbetsbelastningen som uppstod till följd av ordet ogooglebar blev för stor, och tog därför bort ordet från sin lista. Det är första gången som detta har skett. Men det betyder naturligtvis inte att ordet försvinner.

Fotnot: Den som är nyfiken på vilka andra ord som fanns med på nyordslistan hittar en PDF här.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-07

6 kommentarer

  1. Problemet ur ett företagsperspektiv är att man förlorar kontrollen över sitt starka varumärke vilket konkurrenterna kan dra nytta av. Andra exempel är Rollerblade och Walkman. Istället för att köpa en exklusiv produkt från Rollerblade så köper man ett par rollerblades från den lokala sportbutiken. Om det sedan är en annan tillverkare spelar inte så stor roll – det är trots allt ett par rollerblades.

  2. Att Bing skulle börja använda ordet ogooglebar kan vi nog utgå ifrån är obefintligt.
    Snarare stärker ordet Googles ställning som varumärke då det ger sken av att det endast finns en enda sökmotor.
    Så Google gör fel ur varumärkessynpunkt som Olle skriver. De skulle snarare vara glada att de har befäst sin position som sökmotor på det här sättet.

    Kommentar av Urban

  3. Synd om google då :´-( nutte…

    men de får väl se till att företeelser inte blir ogooglebara – då först dör ordet ut….

    Kommentar av Anders

  4. Fast, är det verkligen någon som bryr sig om detta? Jag menar, vad spelar det för roll om ogooglebar är ett ord i en ordbok eller inte.

    Kommentar av Lina

  5. @Lina Innan Google tog till maktfasoner var det ingen som brydde sig. Nu spelar det roll. Och Google har gjort en riktigt stor groda och förlorat det de ville uppnå.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!

Sir Väs

Sir Väs var ett perfekt länkbete – så kunde Skansen ha utnyttjat det till max

Vad har kungskobran Sir Väs med SEO att göra? Jo, ormens rymning genom taket var början på en händelse som hade alla förutsättningar till att bli ett perfekt länkbete.

Google Facebook

Alphabet och Meta bommar förväntningarna

Techjättarna Alphabet och Meta har lämnat kvartalsrapport denna vecka. Båda kom in med klart sämre siffror än marknaden förväntat sig. Vi går igenom rapporterna med fokus på vad som är intressant för oss digitala marknadsförare.