Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ogooglebar är inte längre ett ord

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor.

Efter påtryckningar tar Språkrådet bort ordet ogooglebar från sin lista över nyord, som de presenterade i december förra året. Anledningen är att Googles jurister kontaktat Språkrådet flera gånger, för att få dem att ändra definitionen. Sökjätten ville att det i definitionen skulle framgå att det handlade om information som inte går att hitta just med Googles söktjänst. Problemet (från Googles horisont) är bara att ”googla” för de flesta svenskar idag betyder ”söka på nätet”. Jag har inte tillgång till någon statistik, men skulle gissa att det är just Google som används till 95 % av sökningarna.

Att ett specifikt varumärke blir en beteckning på en hel produkt, oavsett vilket företag som står bakom, brukar annars ses som en stor framgång i varumärkessammanhang. Det allra bästa exemplet är kanske vespa. Vespa är från början en specifik skotermodell från Piaggio, men ordet vespa är idag mer eller mindre synonymt med skoter. Google vill alltså inte ha det på detta sätt.

Det är dock inte Språkrådet som bestämmer över det svenska språket. Det är inte ens Svenska Akademien som gör detta (även om den senare institutionen har till uppgift ”att arbeta uppå svenska språkets renhet, höghet och styrka”). Det är istället alla som använder det svenska språket i tal och i skrift som tillsammans anger riktningen. Språkrådet ansåg att arbetsbelastningen som uppstod till följd av ordet ogooglebar blev för stor, och tog därför bort ordet från sin lista. Det är första gången som detta har skett. Men det betyder naturligtvis inte att ordet försvinner.

Fotnot: Den som är nyfiken på vilka andra ord som fanns med på nyordslistan hittar en PDF här.

6 kommentarer

  1. Problemet ur ett företagsperspektiv är att man förlorar kontrollen över sitt starka varumärke vilket konkurrenterna kan dra nytta av. Andra exempel är Rollerblade och Walkman. Istället för att köpa en exklusiv produkt från Rollerblade så köper man ett par rollerblades från den lokala sportbutiken. Om det sedan är en annan tillverkare spelar inte så stor roll – det är trots allt ett par rollerblades.

  2. Att Bing skulle börja använda ordet ogooglebar kan vi nog utgå ifrån är obefintligt.
    Snarare stärker ordet Googles ställning som varumärke då det ger sken av att det endast finns en enda sökmotor.
    Så Google gör fel ur varumärkessynpunkt som Olle skriver. De skulle snarare vara glada att de har befäst sin position som sökmotor på det här sättet.

    Kommentar av Urban

  3. Synd om google då :´-( nutte…

    men de får väl se till att företeelser inte blir ogooglebara – då först dör ordet ut….

    Kommentar av

    Anders

  4. Fast, är det verkligen någon som bryr sig om detta? Jag menar, vad spelar det för roll om ogooglebar är ett ord i en ordbok eller inte.

    Kommentar av Lina

  5. @Lina Innan Google tog till maktfasoner var det ingen som brydde sig. Nu spelar det roll. Och Google har gjort en riktigt stor groda och förlorat det de ville uppnå.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jes Scholtz SearchLove London 2017

Höjdpunkter från SearchLove London

SearchLove i London är precis avslutat. Vi var 350 deltagare som under dagarna två lyssnade på olika föreläsningar inom sök. I denna artikel hittar du våra höjdpunkter från konferensen.

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner