Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Ogooglebar är inte längre ett ord

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor.

Efter påtryckningar tar Språkrådet bort ordet ogooglebar från sin lista över nyord, som de presenterade i december förra året. Anledningen är att Googles jurister kontaktat Språkrådet flera gånger, för att få dem att ändra definitionen. Sökjätten ville att det i definitionen skulle framgå att det handlade om information som inte går att hitta just med Googles söktjänst. Problemet (från Googles horisont) är bara att ”googla” för de flesta svenskar idag betyder ”söka på nätet”. Jag har inte tillgång till någon statistik, men skulle gissa att det är just Google som används till 95 % av sökningarna.

Att ett specifikt varumärke blir en beteckning på en hel produkt, oavsett vilket företag som står bakom, brukar annars ses som en stor framgång i varumärkessammanhang. Det allra bästa exemplet är kanske vespa. Vespa är från början en specifik skotermodell från Piaggio, men ordet vespa är idag mer eller mindre synonymt med skoter. Google vill alltså inte ha det på detta sätt.

Det är dock inte Språkrådet som bestämmer över det svenska språket. Det är inte ens Svenska Akademien som gör detta (även om den senare institutionen har till uppgift ”att arbeta uppå svenska språkets renhet, höghet och styrka”). Det är istället alla som använder det svenska språket i tal och i skrift som tillsammans anger riktningen. Språkrådet ansåg att arbetsbelastningen som uppstod till följd av ordet ogooglebar blev för stor, och tog därför bort ordet från sin lista. Det är första gången som detta har skett. Men det betyder naturligtvis inte att ordet försvinner.

Fotnot: Den som är nyfiken på vilka andra ord som fanns med på nyordslistan hittar en PDF här.

6 kommentarer

  1. Problemet ur ett företagsperspektiv är att man förlorar kontrollen över sitt starka varumärke vilket konkurrenterna kan dra nytta av. Andra exempel är Rollerblade och Walkman. Istället för att köpa en exklusiv produkt från Rollerblade så köper man ett par rollerblades från den lokala sportbutiken. Om det sedan är en annan tillverkare spelar inte så stor roll – det är trots allt ett par rollerblades.

  2. Att Bing skulle börja använda ordet ogooglebar kan vi nog utgå ifrån är obefintligt.
    Snarare stärker ordet Googles ställning som varumärke då det ger sken av att det endast finns en enda sökmotor.
    Så Google gör fel ur varumärkessynpunkt som Olle skriver. De skulle snarare vara glada att de har befäst sin position som sökmotor på det här sättet.

    Kommentar av Urban

  3. Synd om google då :´-( nutte…

    men de får väl se till att företeelser inte blir ogooglebara – då först dör ordet ut….

    Kommentar av

    Anders

  4. Fast, är det verkligen någon som bryr sig om detta? Jag menar, vad spelar det för roll om ogooglebar är ett ord i en ordbok eller inte.

    Kommentar av Lina

  5. @Lina Innan Google tog till maktfasoner var det ingen som brydde sig. Nu spelar det roll. Och Google har gjort en riktigt stor groda och förlorat det de ville uppnå.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner