Sökmotorkonsult.se

Ogooglebar är inte längre ett ord

Ja faktiskt. Du kan fortfarande säga och skriva ogooglebar, men om Google fick bestämma skulle du nog inte få göra det heller. I alla fall inte om du med detta hade menat ”omöjlig att hitta med en sökmotor.

Efter påtryckningar tar Språkrådet bort ordet ogooglebar från sin lista över nyord, som de presenterade i december förra året. Anledningen är att Googles jurister kontaktat Språkrådet flera gånger, för att få dem att ändra definitionen. Sökjätten ville att det i definitionen skulle framgå att det handlade om information som inte går att hitta just med Googles söktjänst. Problemet (från Googles horisont) är bara att ”googla” för de flesta svenskar idag betyder ”söka på nätet”. Jag har inte tillgång till någon statistik, men skulle gissa att det är just Google som används till 95 % av sökningarna.

Att ett specifikt varumärke blir en beteckning på en hel produkt, oavsett vilket företag som står bakom, brukar annars ses som en stor framgång i varumärkessammanhang. Det allra bästa exemplet är kanske vespa. Vespa är från början en specifik skotermodell från Piaggio, men ordet vespa är idag mer eller mindre synonymt med skoter. Google vill alltså inte ha det på detta sätt.

Det är dock inte Språkrådet som bestämmer över det svenska språket. Det är inte ens Svenska Akademien som gör detta (även om den senare institutionen har till uppgift ”att arbeta uppå svenska språkets renhet, höghet och styrka”). Det är istället alla som använder det svenska språket i tal och i skrift som tillsammans anger riktningen. Språkrådet ansåg att arbetsbelastningen som uppstod till följd av ordet ogooglebar blev för stor, och tog därför bort ordet från sin lista. Det är första gången som detta har skett. Men det betyder naturligtvis inte att ordet försvinner.

Fotnot: Den som är nyfiken på vilka andra ord som fanns med på nyordslistan hittar en PDF här.

Sidan är senast uppdaterad 2016-10-07

6 kommentarer

  1. Problemet ur ett företagsperspektiv är att man förlorar kontrollen över sitt starka varumärke vilket konkurrenterna kan dra nytta av. Andra exempel är Rollerblade och Walkman. Istället för att köpa en exklusiv produkt från Rollerblade så köper man ett par rollerblades från den lokala sportbutiken. Om det sedan är en annan tillverkare spelar inte så stor roll – det är trots allt ett par rollerblades.

  2. Att Bing skulle börja använda ordet ogooglebar kan vi nog utgå ifrån är obefintligt.
    Snarare stärker ordet Googles ställning som varumärke då det ger sken av att det endast finns en enda sökmotor.
    Så Google gör fel ur varumärkessynpunkt som Olle skriver. De skulle snarare vara glada att de har befäst sin position som sökmotor på det här sättet.

    Kommentar av Urban

  3. Synd om google då :´-( nutte…

    men de får väl se till att företeelser inte blir ogooglebara – då först dör ordet ut….

    Kommentar av Anders

  4. Fast, är det verkligen någon som bryr sig om detta? Jag menar, vad spelar det för roll om ogooglebar är ett ord i en ordbok eller inte.

    Kommentar av Lina

  5. @Lina Innan Google tog till maktfasoner var det ingen som brydde sig. Nu spelar det roll. Och Google har gjort en riktigt stor groda och förlorat det de ville uppnå.

    Kommentar av Urban

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.

Google AI

­­Officiellt: Google lanserar chatboten Bard och AI-svar direkt i sökresultatet

Ryktena visade sig stämma. Igår bekräftade Google att de lanserar Bard, en chatbot likt ChatGPT, och även kommer införa fler AI-baserade svar direkt i sökresultatet.

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.