Sökmotorkonsult.se

Purchase Funnel – i en värld av SEO

Bläckfisk

Om du ägnat någon tid åt marknadsföring, pluggat eller gått på en enda föreläsning så har du sett en Purchase Funnel. Det är en beskrivning av hur ett beslutet att det är dags att köpa din produkt går till och är i mina ögon en ganska bra modell. SEO sätter saker ur spel däremot och det är ett av de stora värdena med sökmotoroptimering.

Purchase Funnel

Jag blev för några år sedan god vän med Pokerstars dåvarande marknadschef efter att ha gett honom och hans team en rejäl omgång i sökresultaten i Brasilien. Ismael, som han heter, och jag har pratat om det ganska mycket över en öl. Historien är nämligen den att Pokerstars valde att satsa stort i Brasilien och det sågs som pokerns bästa framtidsmarknad. För dig som inte har kolla på pokerindustrin så är Pokerstars i särsklass störst och de har ett enormt marknadsmaskineri.

När de går in på en ny marknad börjar de med att göra poker populärt, de ser till att det spelas stora live-turneringar (ni har själva sett dessa när den svenska pokerboomen började) och de pumpar TV-reklam som ingen annan. De börjar med att göra folk medvetna om poker och om Pokerstars. När de började göra det här i Brasilien (som är en enorm marknad) så hann inte riktigt deras SEO-team med i svängarna utan vi låg på förstaplatsen för bland annat Poker med en mycket mindre aktör och en fantastiskt mycket mindre budget.

Det som hände var alltså att Pokerstars tog kunderna genom hela kedjan. De uppmärksammade dem på poker, de gjorde dem intresserade och när de väl var redo för att börja så gjorde alla så som man gör. De googlade.

Sökmotoroptimering är så viktigt att det gör ont

Att inte ligga i fas med sin sökmotoroptimering när du drar igång kampanjen kan bli riktigt smärtsamt. Visst var det så att Pokerstars fick en hel del nya kunder via andra kanaler men en stor andel av dem som de gjorde intresserade landade hos min klient. Pokerstars marknadspengar gick till att driva trafik till min site. Se till att din SEO hänger med, det är precis när dina kunder väl ska köpa som vi snor dem av dig annars.

Sidan är senast uppdaterad 2013-02-15

4 kommentarer

  1. hahaha underbart illustrerat! (och bra post)

    Kommentar av Emma

  2. Man kan lätt se mina fantastiska Paint-skills :)

  3. Bra inlägg, mycket viktig poäng, och ja, helt fantastiskt fint flödesschema :D. Tadaa!

    Kommentar av Linnea Hubble

  4. Tack Linnea :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?