Sökmotorkonsult.se

Purchase Funnel – i en värld av SEO

Bläckfisk

Om du ägnat någon tid åt marknadsföring, pluggat eller gått på en enda föreläsning så har du sett en Purchase Funnel. Det är en beskrivning av hur ett beslutet att det är dags att köpa din produkt går till och är i mina ögon en ganska bra modell. SEO sätter saker ur spel däremot och det är ett av de stora värdena med sökmotoroptimering.

Purchase Funnel

Jag blev för några år sedan god vän med Pokerstars dåvarande marknadschef efter att ha gett honom och hans team en rejäl omgång i sökresultaten i Brasilien. Ismael, som han heter, och jag har pratat om det ganska mycket över en öl. Historien är nämligen den att Pokerstars valde att satsa stort i Brasilien och det sågs som pokerns bästa framtidsmarknad. För dig som inte har kolla på pokerindustrin så är Pokerstars i särsklass störst och de har ett enormt marknadsmaskineri.

När de går in på en ny marknad börjar de med att göra poker populärt, de ser till att det spelas stora live-turneringar (ni har själva sett dessa när den svenska pokerboomen började) och de pumpar TV-reklam som ingen annan. De börjar med att göra folk medvetna om poker och om Pokerstars. När de började göra det här i Brasilien (som är en enorm marknad) så hann inte riktigt deras SEO-team med i svängarna utan vi låg på förstaplatsen för bland annat Poker med en mycket mindre aktör och en fantastiskt mycket mindre budget.

Det som hände var alltså att Pokerstars tog kunderna genom hela kedjan. De uppmärksammade dem på poker, de gjorde dem intresserade och när de väl var redo för att börja så gjorde alla så som man gör. De googlade.

Sökmotoroptimering är så viktigt att det gör ont

Att inte ligga i fas med sin sökmotoroptimering när du drar igång kampanjen kan bli riktigt smärtsamt. Visst var det så att Pokerstars fick en hel del nya kunder via andra kanaler men en stor andel av dem som de gjorde intresserade landade hos min klient. Pokerstars marknadspengar gick till att driva trafik till min site. Se till att din SEO hänger med, det är precis när dina kunder väl ska köpa som vi snor dem av dig annars.

Sidan är senast uppdaterad 2013-02-15

4 kommentarer

  1. hahaha underbart illustrerat! (och bra post)

    Kommentar av Emma

  2. Man kan lätt se mina fantastiska Paint-skills :)

  3. Bra inlägg, mycket viktig poäng, och ja, helt fantastiskt fint flödesschema :D. Tadaa!

    Kommentar av Linnea Hubble

  4. Tack Linnea :)

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?