Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Fånga dina besökare med RLSA

RLSA

Statistik från Google visar att RLSA kampanjer i snitt ger hela 48 % lägre kostnad per omvandling än övriga kampanjer. Besökare som tidigare besökt din sajt har enligt Google tre gånger större sannolikhet att genomföra ett köp. Det här är två indikationer på att du bör se RLSA som ett möjligt alternativ i din annonsering.

Vi har under tidigare inlägg gått igenom hur man kan nå specifika målgrupper genom att skapa regelstyrda remarketinglistor. Följande inlägg kommer att gå igenom hur man kan använda dessa remarketinglistor i Googles söknätverk, även kallat RLSA (Remarketing lists for search ads). Genom att använda olika valmöjligheter (Target and bid eller Bid only) kan man styra hur man vill jobba med RLSA beroende på syftet och strategin med annonseringen.

Vad är RLSA?
RLSA innebär att du använder dig av en remarketinglista på Googles söknätverk för att nå ut till din målgrupp. För att du ska kunna använda dig av RLSA är det viktigt att du skapat en remarketinglista. Enligt Google måste remarketinglistan för söknätverket bestå av minst 1000 cookies innan du kan börja använda den, detta till skillnad mot displaynätverket där det endast krävs 100 cookies. En cookie skapas och lagras i din browser varje gång du besöker en sajt. Har du få besökare på sajten rekommenderar vi därför att du implementerar remarketingkoden i god tid.

Google har statistik som visar att en besökare som tidigare besökt din sajt har tre gånger större sannolikhet att genomföra ett köp. En annan studie från Google visar även att RLSA kampanjer kan sänka din kostnad per omvandling (CPA) med 48 %. Studien gjordes på 1500 företagskonton och får därför ses som trovärdig, dock så anser vi precis som alltid att man bör ta denna statistik med en nypa salt. Utefter ovanstående statistik samt egna kundcase där detta varit framgångsrikt så kan vi konstatera att RLSA  kan vara väldigt effektivt om man använder det på rätt sätt.

2 olika valmöjligheter
Det finns två olika valmöjligheter som du kan använda dig av inom RLSA. Vilket eller vilka av alternativen som passar bäst beror på ditt syfte samt vilken strategi som du har med din annonsering. Det är viktigt att tänka på att det ena alternativet inte utesluter det andra, du kan därmed använda dig av båda dessa valmöjligheter samtidigt på ditt konto.

Valmöjlighet 1 (Bid only)
Ett alternativ är att justera budet på befintliga annonsgrupper i dina kampanjer. Genom en budjustering kan du påverka annonspositionen när någon i din remarketinglista gör en sökning som triggar en annons i ditt befintliga söknätverk. Här kan du på annonsgruppsnivå välja hur stor budjustering som du vill göra beroende på var i annonsresultatet som du vill synas.

Om du t.ex. väljer att höja ditt bud med 25 % så är det högst troligt att din annonsposition kommer att höjas, givet att du inte redan har den högsta genomsnittspositionen. Det innebär att du ökar exponeringen för din målgrupp, vilket sannolikt leder till en högre klickfrekvens (CTR) samt enligt Google även en lägre genomsnittlig konverterteringskostnad (CPA).

Valmöjlighet 2 (Target and bid)
Ett annat alternativ är att skapa nya kampanjer som endast riktar sig till remarketinglistan. Det blir därmed möjligt att anpassa annonserna och dess budskap så att de endast riktar sig till den aktuella målgruppen. Genom att använda sig av det här alternativet kan du få lönsamhet på mer generella söktermer som du annars inte ser någon lönsamhet i. Generella söktermer kan t.ex. vara julklappar eller presenter. Det är sökord som annars skulle kunna vara för generella, men som nu kan bli relevanta att synas på endast när din målgrupp söker på dem.

RLSA

Ett bra exempel är elektronikbranschen. Om du är verksam inom elektronikbranschen så skulle det med RLSA kunna vara intressant för dig att synas på mer generisk termer kopplade till din bransch t.ex. ”black friday” eller ”cyber monday” eller ”julklappar”. Du skulle då endast synas på dessa ord om någon i din målgrupp gör sökningen.

Uteslutningar
Det är även möjligt att på annonsgruppsnivå utesluta remarketinglistor för vissa målgrupper. Genom att lägga till remarketinglistan för målgruppen i ”Uteslutningar” kan du säkerställa att dina annonser inte visas för den målgruppen. Ett exempel på det är om du önskar exkludera besökare som nyligen konverterat. Det du behöver göra då är att skapa en remarketinglista för alla som genomfört ett köp. Sedan kan du genom ”Uteslutningar” förhindra att målgruppen i fråga nås av din annonsering.

Såhär gör du:

  1. Skapa en remarketinglista som passar väl ihop med syftet och din RLSA strategi.
  1. Gå in under ”Målgrupper” i menyraden under vald Kampanj/annonsgrupp”.

 RLSA

  1. Välj ”Remarketing” och välj sedan vilken remarketinglista du önskar använda dig utav samt vilket av valmöjligheterna (Bid only eller Target and bid) du använder dig av.
  1. Glöm inte bort att budjustera.

Behöver hjälp med RLSA så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi gärna till.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Detta har du missat i sommar

Sommar, sommar, sommar. Det har varit en varm sommar med förhoppningsvis många lata dagar i hängmattan. I denna artikel sammanfattar vi några av de viktigaste sakerna som hänt inom SEO, SEM och Facebook under sommaren.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner