Fånga dina besökare med RLSA

Statistik från Google visar att RLSA kampanjer i snitt ger hela 48 % lägre kostnad per omvandling än övriga kampanjer. Besökare som tidigare besökt din sajt har enligt Google tre gånger större sannolikhet att genomföra ett köp. Det här är två indikationer på att du bör se RLSA som ett möjligt alternativ i din annonsering.

Vi har under tidigare inlägg gått igenom hur man kan nå specifika målgrupper genom att skapa regelstyrda remarketinglistor. Följande inlägg kommer att gå igenom hur man kan använda dessa remarketinglistor i Googles söknätverk, även kallat RLSA (Remarketing lists for search ads). Genom att använda olika valmöjligheter (Target and bid eller Bid only) kan man styra hur man vill jobba med RLSA beroende på syftet och strategin med annonseringen.

Vad är RLSA?
RLSA innebär att du använder dig av en remarketinglista på Googles söknätverk för att nå ut till din målgrupp. För att du ska kunna använda dig av RLSA är det viktigt att du skapat en remarketinglista. Enligt Google måste remarketinglistan för söknätverket bestå av minst 1000 cookies innan du kan börja använda den, detta till skillnad mot displaynätverket där det endast krävs 100 cookies. En cookie skapas och lagras i din browser varje gång du besöker en sajt. Har du få besökare på sajten rekommenderar vi därför att du implementerar remarketingkoden i god tid.

Google har statistik som visar att en besökare som tidigare besökt din sajt har tre gånger större sannolikhet att genomföra ett köp. En annan studie från Google visar även att RLSA kampanjer kan sänka din kostnad per omvandling (CPA) med 48 %. Studien gjordes på 1500 företagskonton och får därför ses som trovärdig, dock så anser vi precis som alltid att man bör ta denna statistik med en nypa salt. Utefter ovanstående statistik samt egna kundcase där detta varit framgångsrikt så kan vi konstatera att RLSA  kan vara väldigt effektivt om man använder det på rätt sätt.

2 olika valmöjligheter
Det finns två olika valmöjligheter som du kan använda dig av inom RLSA. Vilket eller vilka av alternativen som passar bäst beror på ditt syfte samt vilken strategi som du har med din annonsering. Det är viktigt att tänka på att det ena alternativet inte utesluter det andra, du kan därmed använda dig av båda dessa valmöjligheter samtidigt på ditt konto.

Valmöjlighet 1 (Bid only)
Ett alternativ är att justera budet på befintliga annonsgrupper i dina kampanjer. Genom en budjustering kan du påverka annonspositionen när någon i din remarketinglista gör en sökning som triggar en annons i ditt befintliga söknätverk. Här kan du på annonsgruppsnivå välja hur stor budjustering som du vill göra beroende på var i annonsresultatet som du vill synas.

Om du t.ex. väljer att höja ditt bud med 25 % så är det högst troligt att din annonsposition kommer att höjas, givet att du inte redan har den högsta genomsnittspositionen. Det innebär att du ökar exponeringen för din målgrupp, vilket sannolikt leder till en högre klickfrekvens (CTR) samt enligt Google även en lägre genomsnittlig konverterteringskostnad (CPA).

Valmöjlighet 2 (Target and bid)
Ett annat alternativ är att skapa nya kampanjer som endast riktar sig till remarketinglistan. Det blir därmed möjligt att anpassa annonserna och dess budskap så att de endast riktar sig till den aktuella målgruppen. Genom att använda sig av det här alternativet kan du få lönsamhet på mer generella söktermer som du annars inte ser någon lönsamhet i. Generella söktermer kan t.ex. vara julklappar eller presenter. Det är sökord som annars skulle kunna vara för generella, men som nu kan bli relevanta att synas på endast när din målgrupp söker på dem.

RLSA

Ett bra exempel är elektronikbranschen. Om du är verksam inom elektronikbranschen så skulle det med RLSA kunna vara intressant för dig att synas på mer generisk termer kopplade till din bransch t.ex. ”black friday” eller ”cyber monday” eller ”julklappar”. Du skulle då endast synas på dessa ord om någon i din målgrupp gör sökningen.

Uteslutningar
Det är även möjligt att på annonsgruppsnivå utesluta remarketinglistor för vissa målgrupper. Genom att lägga till remarketinglistan för målgruppen i ”Uteslutningar” kan du säkerställa att dina annonser inte visas för den målgruppen. Ett exempel på det är om du önskar exkludera besökare som nyligen konverterat. Det du behöver göra då är att skapa en remarketinglista för alla som genomfört ett köp. Sedan kan du genom ”Uteslutningar” förhindra att målgruppen i fråga nås av din annonsering.

Såhär gör du:

  1. Skapa en remarketinglista som passar väl ihop med syftet och din RLSA strategi.
  1. Gå in under ”Målgrupper” i menyraden under vald Kampanj/annonsgrupp”.

 RLSA

  1. Välj ”Remarketing” och välj sedan vilken remarketinglista du önskar använda dig utav samt vilket av valmöjligheterna (Bid only eller Target and bid) du använder dig av.
  1. Glöm inte bort att budjustera.

Behöver hjälp med RLSA så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi gärna till.