Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sök är fortfarande en raket

Gran och Snö

Det går dåligt för traditionell reklam just nu, de brukar vara en bra konjunkturindikator. När företag i landet mår dåligt sparar de på marknadsbudgeten för där är lättare att spara än att t ex stänga ner aluminiumsmältverket. Sökmarknadsföring däremot, det är ett helt annat djur. 

Mediebarometern slår fast att medieinvesteringarna rasar, 13% ner jämfört med samma månad förra året. Sökmarknadsföring gör det inte däremot, här kan vi se en ökning på 21% jämfört med förra året. Vad är det som skiljer sök från den andra marknadsföringen? Det finns ett antal stora skillnader.

Sökmotorer som försäljningskanal

I mångt och mycket ser jag sökmotoroptimering och sökmarknadsföring som försäljning snarare än marknadsföring. Man ligger mycket längre ner i konverteringstratten än vid den mesta andra marknadsföringen, den som söker efter ”Matkasse” är mycket närmare ett köp än den som öppnat morgontidningen för att få läsa dagens Assar. Att stoppa marknadsföringsbudgeten när det går knackigt är inte så ovanligt men vem tusan säger upp sin försäljning?

En prisfråga?

En annan intressant detalj med sökmotoroptimering och i något mindre grad PPC (Pay Per Click, Adwords främst när vi pratar sök) är att det är billigt. En TV-kampanj kostar pengar och du måste dessutom nå en viss kritisk massa innan du ser effekter. Att klick i Adwords kan kosta ner till ett skinande blankt och nytt mynt och om du väl fått fart på din SEO kan det nästan konvergera mot gratis. Att då flytta sin TV- eller Printbudget till sök när det är tuffare tider är inte alls orimligt.

Branschen växer med raketfart

SEM (Search Engine Marketing) är en bransch som växer med raketfart och vi är inte nära en stabil marknad än. SEO- och SEM-företagen behöver knappast konkurrera om marknadsandelar eftersom det fortfarande finns stora hål att fylla, både när det gäller kunder och när det gäller utrymme.

3 kommentarer

  1. Håller helt med i din analys. Jag tror att så länge det fortfarande finns företag i Sverige som inte riktigt lärt sig vad Internet kan ge dem så kommer trenden hålla i sig. För jag tror att det är först när konjukturen vänder och företag ser över sin marknadsföring som många för första gången hittar Internet. En del ser fördelarna direkt och andra kan behöva några lågkonjukturer på sig och lära från andra.

    Samtidigt har SEO-branschen ett annat problem. I radio, TV och tidningar så sätter man upp annonser ”Vill du synas här?” och kan skapa medvetenhet om att man kan synas där. På nätet är det inte lika enkelt för SEO:are att lägga ut sina annonser där kunderna läser och få dem medvetna. Det tror jag gör att spridningen och mognaden tar lite längre tid än om mediet varit lika styrt som TV och radio.

    Det är ruksigt kul att jobba i en bransch med sådan stor potential. Även om man önskar att det hela växte lite fortare ibland ^^

    Kommentar av

    Jimmy Wirsborg

  2. Jag har tänkt en del på det problemet med men inte i det här perspektivet. Precis som du säger är det inte lätt att skapa en efterfrågan med SEO och då förstås inte heller för SEO.

  3. […] Sökmotorkonsults inlägg om hur investeringarna i sökmarknadsföring ökar, medan mycket annat […]

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!