Sökmotorkonsult.se

Sök är fortfarande en raket

Gran och Snö

Det går dåligt för traditionell reklam just nu, de brukar vara en bra konjunkturindikator. När företag i landet mår dåligt sparar de på marknadsbudgeten för där är lättare att spara än att t ex stänga ner aluminiumsmältverket. Sökmarknadsföring däremot, det är ett helt annat djur. 

Mediebarometern slår fast att medieinvesteringarna rasar, 13% ner jämfört med samma månad förra året. Sökmarknadsföring gör det inte däremot, här kan vi se en ökning på 21% jämfört med förra året. Vad är det som skiljer sök från den andra marknadsföringen? Det finns ett antal stora skillnader.

Sökmotorer som försäljningskanal

I mångt och mycket ser jag sökmotoroptimering och sökmarknadsföring som försäljning snarare än marknadsföring. Man ligger mycket längre ner i konverteringstratten än vid den mesta andra marknadsföringen, den som söker efter ”Matkasse” är mycket närmare ett köp än den som öppnat morgontidningen för att få läsa dagens Assar. Att stoppa marknadsföringsbudgeten när det går knackigt är inte så ovanligt men vem tusan säger upp sin försäljning?

En prisfråga?

En annan intressant detalj med sökmotoroptimering och i något mindre grad PPC (Pay Per Click, Adwords främst när vi pratar sök) är att det är billigt. En TV-kampanj kostar pengar och du måste dessutom nå en viss kritisk massa innan du ser effekter. Att klick i Adwords kan kosta ner till ett skinande blankt och nytt mynt och om du väl fått fart på din SEO kan det nästan konvergera mot gratis. Att då flytta sin TV- eller Printbudget till sök när det är tuffare tider är inte alls orimligt.

Branschen växer med raketfart

SEM (Search Engine Marketing) är en bransch som växer med raketfart och vi är inte nära en stabil marknad än. SEO- och SEM-företagen behöver knappast konkurrera om marknadsandelar eftersom det fortfarande finns stora hål att fylla, både när det gäller kunder och när det gäller utrymme.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

3 kommentarer

  1. Håller helt med i din analys. Jag tror att så länge det fortfarande finns företag i Sverige som inte riktigt lärt sig vad Internet kan ge dem så kommer trenden hålla i sig. För jag tror att det är först när konjukturen vänder och företag ser över sin marknadsföring som många för första gången hittar Internet. En del ser fördelarna direkt och andra kan behöva några lågkonjukturer på sig och lära från andra.

    Samtidigt har SEO-branschen ett annat problem. I radio, TV och tidningar så sätter man upp annonser ”Vill du synas här?” och kan skapa medvetenhet om att man kan synas där. På nätet är det inte lika enkelt för SEO:are att lägga ut sina annonser där kunderna läser och få dem medvetna. Det tror jag gör att spridningen och mognaden tar lite längre tid än om mediet varit lika styrt som TV och radio.

    Det är ruksigt kul att jobba i en bransch med sådan stor potential. Även om man önskar att det hela växte lite fortare ibland ^^

    Kommentar av Jimmy Wirsborg

  2. Jag har tänkt en del på det problemet med men inte i det här perspektivet. Precis som du säger är det inte lätt att skapa en efterfrågan med SEO och då förstås inte heller för SEO.

  3. […] Sökmotorkonsults inlägg om hur investeringarna i sökmarknadsföring ökar, medan mycket annat […]

    Pingback av Veckans 5 lästips! | pralb.in

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?