Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Vad har du att erbjuda?

Erbjudande

Bloggosfären har enormt mycket att erbjuda för någon som vill nå ut med en site, produkt eller tjänst. Bloggosfären kan ge dig den starten som krävs för att du ska bli framgångsrik med din SEO och inte bara med den. Att bli omskriven i bloggar är något som kan ge riktigt bra resultat om det är rätt blogg som skriver. Den stora frågan är hur man blir omskriven i en blogg.

Vi ska ta en titt på ett ganska rättframt exempel. Du håller på och ska lansera en helt ny linje med solpaneler som är så mycket bättre än de tidigare solpaneler som funnits. I dagsläget känner ingen till dina paneler och dina pressreleaser har fallit platt, TV4-nyheterna tyckte inte att det var något att visa och Örnsköldsviks Allehanda publicerade visserligen en artikel, om du bara kommer från Ö-vik och har gjort något så är de beredda att skriva, men den låg på samma sida som Lördagsbörsen (radannonserna) så ingen läste den.

Ok, media ratade din nyhet men bloggarna kan mycket väl vara intresserade i alla fall. Huvudanledningen till det här är inte att de släpper igenom ointressanta saker utan att det finns mycket fler och mycket mer nischade bloggar. Det är dessutom här som du har din lösning, istället för att försöka gå på allmäntrista, breda medier ska du ta en ordentlig titt på vilka som faktiskt skriver om solpaneler till vardags. Det är faktiskt inte så ovanligt som det låter, en bloggsökning på Google ger mig nästan 5.000 bloggar som skrivit om solpaneler. Nu är förstås inte alla dessa solpanelsbloggar, huvudparten har nog vid något tillfälle satt upp paneler och bloggat om det men nog borde det finnas någon i den här samlingen som är intresserad av dina solpaneler?

Hur ska du då få dessa bloggare att skriva om dig?

SkrivaDet allra viktigaste du ska komma ihåg är att det är du som vill ha något från bloggaren inte tvärt om. Visst kan bloggare ibland behöva få ett uppslag när det är bloggtorka men att bara skicka ut ett mail som säger att du kränger solpaneler gör ingen glad. Oavsett hur spännande solpaneler du har så kommer du få bättre resultat med en annan approach och det här är försäljning, tro inget annat. Det kommer ner till en enda fråga:

Vad tjänar bloggaren på att skriva om dig?

Det måste finnas en riktigt bra anledning att skriva om dig och du måste berätta det här det första du gör. Istället för att skicka ett mail som säger att du borde blogga om mig eftersom mina solpaneler är så himla fina så måste du berätta vad du har att erbjuda. Du kontaktar bloggaren med ett erbjudande och att då direkt börja med betalningen (bloggposten) är inte i närheten av att följa någon form av säljmetod och det är en säljmetod du behöver:

Hej, jag heter Göran och jag skulle vilja skicka en solpanel till dig som du kan smälla upp på sommarstugan.

Där har du något helt annat men tyvärr är det inte så att det alltid är samma erbjudande som är bäst. Alla bloggare har sina anledningar till att blogga och det är den anledningen du behöver hitta. Dagstidningarna som implementerat Twingly är ett bra exempel (även om jag tycker att bloggarna i det här fallet blir lite lurade av tidningarna och Twingly). Du får ta del av tidningens stora trafik om du bloggar om en artikel, tidningen erbjuder att din blogg blir mer välbesökt. Du betalar med en länk. Det är många bloggare som tar det här erbjudandet eftersom många bloggare vill ha besökare till sin blogg, alla tar det inte däremot.

Det kan vara så att du behöver erbjuda något helt annat, till exempel kan det handla om att du måste erbjuda en relation först. Du kanske måste läsa bloggen och ta del av informationen där, lämna kommentarer och föra en dialog. En del bloggare kommer skriva om dig för att de gillar dig, de kanske bloggar för att expandera sitt bekantskapsnät. Jag är en sån som faller för det varje gång, jag bloggar om alla jag känner som har något som är det minsta intressant. Om du är aktiv på någon av mina bloggar och lanserar en ny tjänst så är det en stor chans att jag nappar.

Tjena Magnus, det är Göran som bråkade lite med dig på din artikel om bronsålderssmide. Jag ska precis lansera en site med solpaneler som är något alldeles extra.

Du känner ju mig och då är det inte alls konstigt att be om en tjänst. Jag kanske säger nej men risken för det är i alla fall mindre än om jag fick ett mail från någon jag aldrig hört talas om. Det kanske inte är tillräckligt i alla fall och dessutom faller inte alla bloggare för det här. Vi ska därför ta ett sista exempel och det är något som jag starkt försöker anamma på den Sökmotorkonsult.se: Altruism.

TomteOm du ger bort saker till höger och vänster utan att förvänta dig något tillbaka finns det en ganska stor möjlighet att du börjar få tillbaka utav bara tusan. En filosof eller en lingvist kanske inte skulle hålla med mig om att ge bort saker för att bli populär är altruistiskt men det är tillräckligt nära i sammanhanget. Sökmotorkonsult.se fungerar bra som exempel, ta en titt på kommentarslänkarna, det är riktiga länkar utan nofollow. Vi ger bort gratis länkar från den starkaste site som finns i segementet sökmotoroptimering. Det här är en riktigt liten grej men det är något som fungerar och det fungerar bra. Om du skriver en kommentar får du en länk till din sida, du behöver inte blogga om mig för att få den. Du behöver inte länka tillbaka och du behöver inte skicka varuprover hem till mig. Hur kan vi vara så himla goda, vad är det som driver oss att dela med oss gratis av det här (som vi skulle kunna ta betalt för). Svaret är enkelt: Det ger oss ruskigt mycket tillbaka, Sökmotorkonslt.se får länkar stup i kvarten av folk som bloggar om siten.

För att sammanfatta och knyta ihop: Vad har du som är så bra för bloggaren och hur ser du till att han får det? Vad kan du erbjuda en bloggare i ditt segment? Om du börjar med att erbjuda det och låter bloggposterna och länkarna komma senare kanske du når mycket längre.

6 kommentarer

  1. Bra artikel! Gillar verkligen din sajt och har så klart gett er en inlänk :-)

    Kommentar av Mattias

  2. Roligt, men tidskrävande att umgås med bloggarna! Jag skickade en present till en mammabloggare som blir nedlusad med presenter. Eftersom jag läste bloggen så skickade jag en amningsfilt. En produkt hon inte visste existerade, men enligt hennes blogginlägg om offentlig amning hade stort behov av. Kul och uppskattat att vara personlig :-)

    Kommentar av Lena

  3. Jag ska ta och svara i en egen bloggpost på din andra fråga varpå jag tog bort den ur kommentaren. Hoppas det passar.

    Kommentar av Magnus

  4. Bra inlägg! Skulle du rekommendera att man tog bort nofollow i kommentarsfältet även om man hade en relativt liten blogg med låg PR?

    Kommentar av Jonas

  5. Jag tycker nog att det är vettigt oavsett storlek och styrka, det kan göra mindre skillnad tyvärr men det är ändå värt ett försök.

    Kommentar av Magnus

  6. Tack för en utmärkt artikel.

    Kommentar av Mikael Langnas

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner