1848549-polar-bear

När utrotar Google affiliates?

Vi har under den senaste veckan väckt en diskussion om hur stor affiliates är idag och hur framtiden ser ut. Vi tycket därför att det skulle vara intressant att se när/om ni tror att affiliates dör ut. Google vill generellt inte visa affiliate-sajter […]

En glad pingvin

Tävling: När körs nästa Google Pingvin?

Eftersom pingvinfiltret brukar röra om i sökresultaten så är det spännande att spekulera i när det kommer hända och vilka som kommer att fastna. Vi tycker därför att det kunde vara kul att ha en tävling om när nästa Pingvin […]

affiliaten lever

Affiliaten lever 2014

Många gånger har affiliaten utropats död men ändå består 30% av de svåraste sökresultaten i Sverige av affiliates. Det har möjligen blivit tuffare att vara affiliate och det krävs kanske en högre kvalité men affiliaten lever. Jag vet inte hur […]

sökmotorförsäljning

Sökmotorförsäljning någon?

Marknadsföring handlar om att skapa ett behov, att få någon att vilja ha en produkt eller tjänst som du erbjuder. När någon googlar finns detta behov redan, då är det dags att börja sälja. I Sverige kallar vi det Sökmotormarknadsföring, […]

6395393-bald-man-with-a-wig

Ny look för Adwords – men QS fortfarande dolt

Som en del av er har märkt har utseendet för Google Adwords förändrats under de senaste månaderna. För oss som har inblick i flera konton har vi sett att förändringen skett successivt. Men nu har Google officiellt gått ut med […]

Bing Ads

Bing Ads ökar dina intäkter

Den vanligaste annonseringsplattformen inom sökordsannonsering är Google Adwords, men många annonsörer missar att det även finns mycket försäljning att driva på Microsofts Bing Ads.  Om man annonserar på den amerikanska marknaden vilket flera av våra kunder gör, finns det mycket […]

europe-map

Geografi påverkar ditt sökresultat

Din geografiska plats påverkar det sökresultatet som visas för dig. Sökresultatet du ser kan exempelvis påverkas av vilken IP-adress du sitter på, vilken ort som är inställd i Google och din GPS-position (för mobila enheter). En vanlig fråga jag får från […]

seo dashboard

SEO Dashboard i Google analytics

Genom att skapa översikter i Google analytics kan du enkelt följa utvecklingen för din webbsida. Här kan du som e-handlare ladda ner och implementera en översikt för att följa den organiska trafiken men den kan även anpassas till andra typer […]

Sveriges Riksbank tidigare byggnad

Töm Riksbankens valv

En av det absolut bästa sakerna med sök är att det är mätbart. Detta gäller för SEO och om möjligt i ännu större grad för SEM. När du vet att din investering i Adwords är lönsam är beslutet enkelt. Töm […]

Youtube annonsering

Youtube-annonsering – 5 fördelar

Youtube har en enorm räckvidd och genom Googles annonsplattform Google Adwords har de möjliggjort för alla företag att enkelt nå ut med effektiv videoannonsering. Allt fler människor flyttar sitt tittande på rörlig media från de klassiska TV-sändningarna till nätbaserade videotjänster. […]

Adwords språk

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 % Det […]

Tusenlappar

Storbankerna missar miljardbelopp

En ny undersökning visar att de svenska storbankernas dåliga synlighet på Google kostar deras aktieägare mer än 2 miljarder kronor per år. Tillsammans med förlaget för vår nyutkomna bok Guldläge på nätet har vi gjort en undersökning över hur mycket de […]

mäta resultat i Analytics

Så utvärderar jag mitt SEO-arbete med Google Analytics

I arbetet med sökmotoroptimering är det viktigt att mäta resultat utöver var sajten placeras i sökresultatet. Det är även viktigt att utvärdera om de sökord jag arbetar med är lönsamma, om det finns andra ord som kan vara mer lönsamma […]

sökordsdata i google webmaster tools

Sökordsdata i Google webmaster tools

Google har lagt till sökordsdata i Google webmaster tools. Hur exakt datan är vet vi inte men det hjälper till i problematiken med not provided. Använd den för att identifiera enkla förändringar som leder till bättre konvertering och ranking i […]

SEO-Snack

Sia 2014 på årets första SEO-snack

Nytt år och nya trender! Det har skrivits många poster om hur vi tror att SEO-året 2014 kommer att se ut så vad passar bättre än att ses på SEO-snack i februari då årets två första månader passerat och se […]

Guldläge på nätet

Nu är det Guldläge på nätet

Du har väl inte missat att det är Guldläge på nätet? SEO-boken som jag har skrivit ihop med Magnus Bråth finns nu att köpa i bokhandeln.  Äntligen är den här! SEO-boken Guldläge på nätet går nu att köpa där böcker säljs. […]

Mest läst under 2013

Mest läst på Sökmotorkonsult.se under 2013

Med endast några få dagar kvar av 2013 är det hög tid att summera det gångna året. Precis som förra året gör vi det med en topplista över de mest populära artiklarna under året på Sökmotorkonsult.se.  Av de 104 artiklarna […]

Annonsoptimeraren PPC-verktyg

Annonsoptimeraren – vårt nya PPC-verktyg

När man arbetar med sökordsannonsering och sökmotoroptimering finns det flera verktyg som kan vara till stor hjälp för att göra den digitala strategin mer lönsam. Vi på Pineberry är idag stolta över att presentera vårt nya verktyg för sökordsannonsering Annonsoptimeraren […]

PPC 2013

Sökordsannonsering 2013

2013 börjar närma sig sitt slut och året har bjudit på en hel del förändringar. Google har bland annat förändrat sin inställning till hur man ska hantera sina mobila enheter i kampanjer samt lanserat en ny sorts produktannonser för den […]

Google Hummingbird

Så var SEO-året 2013

Ännu ett år går mot sitt slut och för oss som arbetar med sökmotoroptimering har 2013 bjudit på en hel del nyheter. Google presenterade Hummingbird, gav oss två Penguin-uppdateringar, andelen (not provided) ökade kraftigt, Panda-filtret blev en del av den […]

«678910203040»