Magnus Bråth
Magnus jobbade som SEO-konsult på Pineberry.
SEO 2013 är inte som 2003
Google blir allt mer komplex, det blir allt mer att förstå och Google förstår allt mer. Av någon anledning har det fått många att tro att det är ”content” som ska lösa deras problem med att ta positioner. Det är dags att vi låter alla få ta del av hemligheten. Det kommer inte lösa något. […]
26 december 2012
Reconsideration Request – Så gör du
Om Google tagit Manual Action på din site kommer du att behöva göra en Reconsideration Request (hette förut Reinclusion Request). Om det här har det skrivits väldigt lite på svenska och om det beror på att folk aldrig lyckas med det eller om folk inte vill berätta är svårt att säga. Jag har personligen gott […]
22 december 2012
Så skapas sökresultat – Sökmotoroptimering baskunskap
För att förstå vad du ska göra om du kör fast med din sökmotoroptimering behöver du förstå hur ett sökresultat byggs upp. Det är inte så svårt egentligen men många missar det och då kan det bli nära omöjligt att klara en del projekt. Det finns i princip tre nivåer av saker som kan påverka […]
22 december 2012
Är det inte dags att växa upp nu?
Om du beskådat SEO-branschen från utsidan så har du säkert sett en väldigt gruffig bransch med en hel del pajkastning, en massa anklagelser och upprörda bloggare titt som tätt. Du har nog sett ganska rätt när du sett det och det är dags för branschen som börjar närma sig tonåring att växa upp. Jag blir […]
19 december 2012
Riktigt enkel SEO
Det är lätt att glömma bort de enkla, enkla grunderna i sökmotoroptimering när man läser bloggar och guider idag. Det kan vara värt att spendera lite tid med det allra enklaste snarare än att titta på finlir hela tiden. Visst är ju finliret roligare att skriva om och det är säkert därför det finns så […]
10 december 2012
Hur man hånglar
Du kanske inte hade väntat dig en så spännande rubrik som Hur man hånglar på den här bloggen men det har en mycket rimlig anledning. Google släppte nämligen precis data över de största sökningarna i Sverige. Inte särskilt förvånande är det de vanliga stora varumärkena som dominerar, Facebook och Google t ex men i år […]
6 december 2012
Det är ganska svårt att leverera SEO
På Pineberry har vi under år trimmat in en redan från början bra produkt. Vi har byggt upp stora resurser för att kunna leverera bra sökmotoroptimering till våra kräsna kunder. Vi gillar att få det att se enkelt ut men jag vill ändå påpeka en sak. Det är ganska svårt. Det dyker ofta upp nya […]
4 december 2012
Lönsamhet är A och O inom sökmotoroptimering
Till skillnad från i princip all annan marknadsföring så går det att få direkt avkastning på ett fantastiskt sätt inom SEO. Naturligtvis ska du se till att få det eftersom det är möjligt. Om du är van att jobba med reklam så är du van att byrån kostar pengar. Visst kommer du bygga upp ditt […]
29 november 2012
Om du vill synas på bredden behöver du spetsen
Ibland ställs long tail strategier som motsats till att ta positioner på viktiga sökord. Det gör lite ont i kroppen varje gång jag hör det för det handlar om att någon verkligen missförstått sökmotoroptimering. En Long Tail strategi är alltså att ta positioner på sökord du kanske inte ens tänkt kan ha att göra med […]
26 november 2012
Money Talks – så även inom SEO
Det är lätt att tänka sig en sökmotorkonsult som en enstöring i en källare med trollkarlshatt och pizzafläckar över en t-shirt som säger ”Julen är ett kommersiellt jippo.” Visst har det många gånger börjat där men har man några år i branschen så ska man inte vara där, och om du är ute efter de […]
22 november 2012