Magnus Bråth

Magnus jobbade som SEO-konsult på Pineberry.

Edgerank – jag blir bara trött

Av Magnus Bråth

Du känner säkert redan till Edgerank, Facebooks motsvarighet till Pagerank (ungefär). Edgerank bestämmer hur stor spridning det som publiceras på din Facebook-sida får. Det är dessutom en av de allra dummaste modeller för att värdera jag stött på. Har du märkt hur Facebook är fullständigt översvämmat med bilder som ger dig alla möjliga konstiga råd, […]

18 augusti 2012

Kommentarer (10) Marknadsföring

URL:er och Struktur – en SEO-fälla

Av Magnus Bråth

Idag tänkte jag att vi skulle ta upp en vanlig missuppfattning hos många som är nya inom sökmotoroptimering. Ofta pratas det om struktur, hierarki eller ordning på en site inom SEO. Det är väldigt lätt att tänka sig att det hör samman med url-strukturen men det är faktiskt ett helt frikopplat fenomen. När det inom […]

15 augusti 2012

Kommentarer (3) SEO

Sökmotoroptimering – En serie av val

Av Magnus Bråth

När du kommit ifrån det allra mes grundläggande inom sökmotoroptimering så inser du säkert att det aldrig handlar om att man Ska göra si eller så. Sökmotoroptimering är en rad av val som behöver göras i varje enskilt projekt. Som färsk inom SEO är det lättaste förstås att ta till sig tumregler och Best Practice. […]

4 augusti 2012

Kommentarer (1) SEO

Platt struktur inte alltid bra

Av Magnus Bråth

Ofta får man inom SEO höra att det ska vara så få klick från startsidan till innehållet som möjligt, det är inte alls alltid sant. Ofta finns det mycket att tjäna på att rensa bland de interna länkarna. Allt som oftast beror det på en felaktig syn  på PageRank, det är nämligen inte alls särskilt […]

25 juli 2012

Kommentarer (2) SEO

Sökmotoroptimering efter Panda

Av Magnus Bråth

Det har nu gått mer än ett år sedan Pandan senast lanserades och om ungefär en vecka är det precis ett år sedan den kom till Sverige. Vi har förstås lärt oss massor om Panda sedan dess och här är en liten sammanfattning. Googles Pandafilter är uppkallat efter en av ingenjörerna som arbetade på projektet […]

18 juli 2012

Kommentarer (6) SEO

Sommartorka på Internet trots regn?

Av Magnus Bråth

Sommaren är den tristaste tiden, trafiken på Internet saktar ner särskilt för alla som jobbar med B2B. Se till att använda sommaren till något vettigt istället för att gräma dig över minskade adsense-intäkter så kommer du vinna i höst. Det är svårt att vara produktiv när det är kokande varmt ute och motivationen faller alltid […]

12 juli 2012

Kommentarer (5) SEO

Skomakarens barn ska ha torrt på fötterna

Av Magnus Bråth

Jag är den typen av människa som aldrig skulle köpa en Volvo av en säljare som kör Nissan. Om säljaren inte tror på produkten, varför i hela världen skulle jag göra det? Om restaurangägaren aldrig äter den egna maten, då är det något som är fel. Det samma gäller förstås internetmarknadsförare. Jag skulle personligen aldrig […]

11 juli 2012

Kommentarer (19) Internetmarknadsföring

Nej, det är inte OK

Av Magnus Bråth

Ofta, ofta ramlar det in kommentarer på den här bloggen som uppenbarligen bara är skrivna för att få en länk. Vi har valt att använda pluginet NOFF för att belöna alla som skriver vettiga kommentarer här för vi uppskattar det verkligen. Det gör bloggen levande och vi älskar verkligen er som spenderar tid på att […]

10 juli 2012

Kommentarer (14) SEO

Förstå Googles uppfattning om användarens vilja

Av Magnus Bråth

Inne i Googles byggnader i Mountain View pratas ofta om user intent. Vad de menar är vad den som söker faktiskt är ute efter. Google använder här tre grupper av sökningar för att kategorisera sökningar: Do, Go och Know. Google har under en längre tid försökt bygga upp en bas av vad ett sökord egentligen […]

8 juli 2012

Kommentarer (2) SEO

Sökmotoroptimeringens 3 grundregler

Av Magnus Bråth

Det finns tre saker jag tycker är viktigare än något annat inom sökmotoroptimering. De är så viktiga att jag formulerat regler kring dem. Det handlar om skalbarhet, diversifiering och framtidssäkring.  Sökmotoroptimering kan lätt bli komplext, särskilt om det är krångligt med tekniken. Det är lätt hänt att man fastnar i spekulationer om vad Google vill […]

24 juni 2012

Kommentarer (17) SEO