Michael Berman

Michael Berman jobbade med SEM på Pineberry. Han har internationell erfarenhet inom SEM och SEO och har en M.Sc. i Media Management från KTH och Handelshögskolan i Stockholm. Utöver att jobba med sökmotormarknadsföring gillar Michael även gitarrer och palmer.

Google testar gröna Adwords-annonser

Av Michael Berman

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

26 april 2016

Kommentarer (3) Google Ads - sponsrade länkar

Google tar bort högerspalten med textannonser

Av Michael Berman

Vi går igenom Googles nya uppdatering som tar bort textannonserna i högerspalten och vilka konsekvenser det kan tänkas ha för SEM och SEO. Kommer klickpriserna att stiga och vad händer med det organiska sökresultatet? Läs mer!

24 februari 2016

Kommentarer (5) Google Ads - sponsrade länkar

SEM-året 2015 – Så blev det!

Av Michael Berman

Vi summerar årets största nyheter och förändringar inom sökordsannonsering med fokus på Google Adwords. Vi listar även de mest lästa posterna om SEM under 2015 här på Sökmotorkonsult.se.

23 december 2015

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Pineberry på besök hos Google i Mountain View, CA

Av Michael Berman

Vi på Pineberry hade den stora glädjen att vara en av vinnarna i tävlingen Ready To Rock som Google anordnade för SEM-byråer världen över. Första pris var en resa till Googles huvudkontor Googleplex i Mountain View, CA och konferensen Google Partners Allstars. Det var vi, Michael Berman och Pontus Karlsson, som fick äran att representera […]

21 september 2015

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Använd etiketter i Adwords och förbättra din optimering

Av Michael Berman

Etiketter är ett snabbt och effektivt sätt för dig att organisera ditt Adwords-konto, göra snabbare analyser av resultat och följa utvecklingen över tid. Läs mer om hur du implementerar och utvärderar med hjälp av etiketter!

18 juni 2015

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Optimera Adwords i mobilen

Av Michael Berman

Nu kan du optimera ditt Adwords-konto på promenaden, på bussen eller på tåget! Den officiella Google Adwords-appen lanserade för Android tidigare under månaden och en iPhone-version är på väg. Funktionaliteten är något begränsad men man kan justera budget och bud samt få en snabb överblick av resultaten.

26 mars 2015

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

Budstrategin för att toppa konkurrenterna

Av Michael Berman

Konkurrensen ökar varje dag i sökresultaten för många Google Adwords-annonsörer. Ju fler annonsörer som krigar om en förstaposition desto svårare kan det bli att hamna över konkurrenterna. Google har därför lanserat en budstrategi där du kan välja ut specifika konkurrenter som du vill synas över.

18 februari 2015

Kommentarer (0) Google Ads - sponsrade länkar

SEM-året 2014

Av Michael Berman

Det har nu blivit dags att summera vad som hänt under SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar på årets största händelser inom sökordsannonsering med fokus på Google Adwords. Vi har bloggat mycket om sökordsannonsering under 2014 […]

18 december 2014

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar

Adwords samtalsspårning finns nu i Sverige

Av Michael Berman

Google Adwords Call Extensions/Samtalstillägg har i exempelvis USA en längre tid erbjudit ett vidarekopplingsnummer för att spåra hur många samtal som kommer från Adwords. Nu finns Googles vidarekopplingsnummer tillgängliga även i Sverige och det innebär att du som annonsör kan spåra samtalen som kommer från Adwords mer exakt. Hittills har annonsörer på Google i Sverige endast kunnat registrera klick […]

24 november 2014

Kommentarer (2) Google Ads - sponsrade länkar

Gratis klick på YouTube med Google Adwords

Av Michael Berman

YouTube är numera den näst största kommersiella TV-kanalen i Sverige vilket gör att många företag börjar lägga en större del av sin marknadsföringsbudget där. En bonus är att varje klick på din videoannons till din sajt är gratis eftersom du betalar för visningen och inte för klicket på TrueView In-Stream-videoannonser. Att annonsera på YouTube med Google […]

6 oktober 2014

Kommentarer (1) Google Ads - sponsrade länkar